Layla Zoe - Nowhere Left to Go (2021)

Canada
Blues / Roots
Uitgebracht in eigen beheer

1. Pray (4:12)
  2. Nowhere Left to Go (3:47)
  3. Sometimes We Fight (4:43)
  4. Don't Wanna Help Anyone (4:40)
  5. This Love Will Last (3:55)
  6. Susan (5:13)
  7. Little Boy (4:00)
  8. Might Need to Fly (5:41)
  9. Lies (3:47)
  10. Dear Mom (5:19)
avatar van Lura
Haar vorige album Gemini was het meest ambitieuze en fraaiste uit het oeuvre van de Canadese blueszangeres Layla Zoe. Op de eerste cd stonden akoestische songs en op de tweede elektrische. Het is een indrukwekkende staalkaart van deze veelzijdige zangeres. Layla schreef de liedjes samen met de Duitse gitarist Jan Laacks. Voor haar intussen vijftiende album Nowhere Left to Go sloeg Layla echter de handen ineen met verschillende componisten. Met de talentrijke Amerikaanse singer-songwriter Jackie Venson schreef ze opener Pray, een gospel song. Maar ook aan het inmiddels vrijgegeven titelnummer schreef Venson mee en speelt er tevens gitaar op. Het is opgedragen aan de slachtoffers van de natuurbranden in Australië een jaar geleden. De meest opvallende coauteur is voor mij de Nederlandse bluesgitarist Guy Smeets. Begin twintig, maar reeds een schat aan ervaring. Op zijn negende deelde Smeets al het podium met Guy Forsyth en op zijn zestiende had hij al een eigen band. Smeets speelt rhythm gitaar op het album en lead gitaar op de door hem meegeschreven songs Little Boy en Might Need to Fly. Eerstgenoemde behoort tot mijn favorieten, door het flitsende gitaarspel van Smeets dat werkelijk de boxen uit knalt. Ongeveer net zo fraai is Might Need to Fly waarin Layla af en toe kopstem gebruikt. Het is weer een uitermate gevarieerd album geworden. Van gospel, blues, rock, folk tot zelfs jazz (in Lies). Het album is reeds te koop op haar website en vanaf de releasedatum ook regulier. Met Nowhere Left to Go voegt de al jaren in Nederland woonachtige Layla opnieuw een ijzersterk album aan haar oeuvre toe.