Brendan Perry - Songs of Disenchantment (2020)

Alternatieve titel: Songs from the Greek Underground

Australiƫ
Folk / Wereld
Label: Holy Tongue

1. Bring Me a Cup of Wine (4:45)
  2. Gypsy Girl (3:26)
  3. In the Basement (4:46)
  4. The Hash-den Owner (3:27)
  5. O Memetis (4:16)
  6. In the City’s Hammam (3:23)
  7. Tonight in Your Neighbourhood (3:49)
  8. You Were Barefoot (3:43)
  9. The Pickpockets (3:37)
  10. Christos, Play the Bouzouki (4:22)
avatar van reptile71
Ik ontving een aankondiging van deze release in de Dead Can Dance nieuwsbrief en was uiteraard verheugd om een nieuw album van Brendan Perry. Ik wilde bijna blind een pre-order doen van het vinyl, maar aangezien hij te beluisteren is op zijn bandcamp heb ik dat eerst maar gedaan.

Toen de eerste noten door mijn speakers galmden en ik Brendans stem weer hoorde, kreeg ik lichtelijk kippenvel. Dat klonk toch weer als vanouds heel goed en hij is nog steeds goed bij stem. Zoals we gewend zijn van Dead Can Dance heeft Perry zich ook hier weer laten inspireren door wereldmuziek. Voor dit album heeft hij zich verdiept in Griekse Rebetiko muziek.

Nu hou ik over het algemeen wel van de diversiteit die Dead Can Dance in haar muziek kan brengen, maar na enkele nummers alleen maar Griekse Rebetiko en niet altijd even aantrekkelijke zangpartijen, begon het me toch tegen te staan. Dit is even leuk, maar voor mij geen heel album lang. Helaas ben ik bang dat er niet veel draaibeurten meer gaan komen en het vinyl laat ik ook voor wat het is. Toch een beetje een teleurstelling dus, net als de laatste DCD dat voor mij was.

Wat een prachtig stemmig en sfeervol album is dit. Ik kreeg deze week de cd binnen via Bandcamp in een soort langwerpig boekje en prima artwork. Leuk dat hij voor Griekse muziek kiest.