John Prine - Sweet Revenge (1973)

Country / Folk
Label: Atlantic

1. Sweet Revenge (2:58)
  2. Please Don't Bury Me (2:47)
  3. Christmas in Prison (3:09)
  4. Dear Abby (4:10)
  5. Blue Umbrella (3:28)
  6. Often Is a Word I Seldom Use (3:01)
  7. Onomatopoeia (2:18)
  8. Grandpa Was a Carpenter (2:11)
  9. The Accident (Things Could Be Worse) (3:22)
  10. Mexican Home (4:39)
  11. A Good Time (3:30)
  12. Nine Pound Hammer (3:07)
avatar van Willem B
Een van de betere van John Prine! Vooral Blue Umbrella en Mexican Home kunnen mij bekoren. Geproduceerd door de toen zeer bezige Arif Mardin. 4,5 sterren is mijn beoordeling.

avatar van jorro
Een matig album van een genre waar ik erg weinig mee heb. Toch staat dit album in de Oor jaarlijst van 1974 op 48 dus vast interessant voor de country liefhebbers. Het scoort ook goed op MuMe met het gemiddelde van 3,91.

avatar van potjandosie
sterk album van grootmeester singer/songwriter John Prine gevuld met 11 "originals" van de man zelf en 1 ietwat obligate cover van het bekende "Nine Pound Hammer" van Merle Travis. kon je zijn 1e twee albums nog "folk" noemen, heeft dit album veel meer een "country feel" en is de sound wat robuuster zonder dat dit doorslaat. Onomatopoeia is een iets minder rockabilly nummer, maar voor de rest staan er vele klassiekers op, waaronder het titelnummer Sweet Revenge, Please Don't Bury Me met een heerlijke melodie en de van de man bekende humoristische kwinkslagen, en Grandpa Was A Carpenter, waarvan een fraaie remake (met Jeff Hanna) staat op Will The Circle Be Unbroken Vol. 2 van The Nitty Gritty Dirt Band. Christmas In Prison is een ander hoogtepunt met spaarzame instrumentatie, John Prine ten voeten uit. de live uitvoering van Dear Abby akoestisch met alleen JP op vocal & acoustic guitar is ronduit hilarisch. wat een woordkunstenaar was de man. Blue Umbrella, Mexican Home en The Accident zijn van die typische John Prine nummers gezongen met die wat rasperige, weemoedige stem. sterke melodieën met teksten en muziek die onder je huid kruipen. A Good Time is een klein, intiem nummer met Steve Goodman (lead acoustic guitar). een leuk weetje Cissy Houston (inderdaad de moeder van....) zingt mee in de koortjes op "Sweet Revenge" en "Mexican Home". John Prine bewees op dit album wederom wat een begenadigd songwriter hij was.

avatar van potjandosie
bedankt voor jouw reactie LuukRamaker. keek even naar jouw Top 10 lijstje. muziek die in mijn straatje past, maar ik ken Turnpike Troubadours en Mandolin Orange niet. ben ook benieuwd naar de voor mij onbekende John Moreland. ga deze artiesten zeker checken dus je hebt mij aan het werk gezet

avatar van LuukRamaker
Wat zo'n 'vind ik leuk'-reactie wel niet te weeg kan brengen.

Mijn favoriete muziek zal niet allemaal te rijmen zijn met die van Prine maar ik probeer wel een beetje up-do-date te blijven met wat er tegenwoordig uitkomt binnen de 'Americana-scene', waarbinnen ook Turnpike Troubadours, Mandolin Orange en John Moreland wel vallen (wat de twee laatstgenoemden betreft zou ik trouwens vooral hun eerdere werk aanbevelen). En ik denk dat de meeste artiesten binnen die wereld de bewondering voor John Prine wel delen.