Ik sluit me helemaal aan bij
hoi123. Ichiko toont zich toch wel de meesteres van de iIntimiteit. Zowel in stemgeluid als ook in de composities, die zeer ingetogen (doch levendig) zijn en als fluwelen geluidsgolfjes langs de trommelvliezen strijken. Ichiko nodigt ons uit in haar idyllische Japanse vijver der sereniteit.
Bij een nummer als Easter Lily zie ik ook echt een witte lelie voor me, die rustig drijft in een vijver omgeven door groene en roodkleurige struiken en als het nummer vervolgens overgaat in Parfum D'Etoilles trekt er een zacht regenbuitje over de vijver die voor lichte rimpelingen in het water zorgt.
Ik word altijd week in de knieën van een goede strijkpartij (instrumentaal dan he, niet vuile was-gerelateerd), wat maakt dat o.a. Dawn in the Adan een van de hoogtepunten op het album voor mij is, maar het hele slotstuk van het album is sterk overigens. Wat zeg ik, het hele album is gewoon sterk.
Het is daarmee ook zeker jammerlijk te noemen dat de (grotere) Westerse muziek publicaties weinig aandacht over hebben voor de toverstukjes van Ichiko (ik heb één Engelstalige site gezien met een review). Ik begrijp de taalbarrière, maar dat is zeker op dit album geen obstakel om je mee te kunnen laten slepen. Adan no Kaze verdient de exposure, ik denk dat veel meer mensen hier van kunnen gaan genieten.
Check ook zeker haar wonderschone eerdere singles van het jaar, die niet op dit album terug te vinden zijn:
Ichiko Aoba - amuletum (守り哥)
Ichiko Aoba - Seabed Eden (海底のエデン)