Chris Garneau - The Kind (2021)

Pop / Folk

5. Cradled (1:54)
  6. For Celeste (4:36)
  7. Won't Use (2:45)
  8. The Kind (7:07)
  9. Little While [Redux] (3:45)
  10. So Slow (5:23)
avatar van musicfriek
De release waar ik het meest naar uitkijk. Chris dit jaar pas ontdekt en dit is zijn 5e studio-album in 14 jaar tijd en ik denk zijn meest persoonlijke. Breekbare barok/pop/folk en een stem die me absoluut niet verveelt, sterker nog, na het horen van Little While had ik even wat tijd nodig om bij te komen van de intensiteit van dit nummer.

Not the Child was even wennen in het begin met het refrein van chi-i-i-i-i-ld, maar dit nummer is muzikaal prachtig gearrangeerd. De piano komt veelvuldig voorbij en hier en daar wat electronische klanken, oftewel heerlijke barok.

Afgelopen week kwam het 4e nummer uit: For Celeste en weer krijgt Chris me helemaal stil, heerlijk verstilde folk. Des te leuker dat je ook contact met de artiest hebt op Instagram, want Chris blijkt echt 'kind' te zijn

Kijk hier ook naar uit!

avatar van muziekobsessie
The Kind is a stunning collection of ten songs which harken back to the chamber-pop of Garneau’s early work. His strong command of the piano and sweeping vocals traverse tones of release and resilience, crooning through a diverse sonic territory from Baroque-chamber-pop to experimental Americana.

Ben wel benieuwd ja. Altijd in voor dit soort muziek.

Vandaag streaming te beluisteren via Soundcloud. Ik krijg een Perfume Genius gevoel en dat is niet verkeerd.

Debuut Music for Tourists ontdekte ik twee jaar na release en een paar maanden voor de tweede, El Radio, verscheen. Een album waar ik toentertijd gevoelig voor was: het soort muziek waar ik veel naar luisterde.

Na die tweede was mijn aandacht verdwenen en zo kwam het dat ik de daaropvolgende albums Winter Games en Yours weer een stuk later als 'pakketje' herontdekte.

Het werd een mooie opmars voor het uitkijken naar The Kind. Is het die jaren '70 gay-snor? De hipster uitstraling? Ik kreeg het gevoel dat dit album het wel eens zou kunnen gaan worden. Niet voor niets dat veel gay-artiesten de laatste jaren enorm scoren bij mij. Niet vanwege hun seksualiteit, maar omdat ze muziek maken die me weet te raken. En aangezien Chris toch vrij diverse albums heeft uitgebracht was de spanning best groot.

En dan blijkt dat de spanning terecht was. The Kind is een schitterend album. Een sfeer die mij snel weet te raken. Een beetje cabaret, verstilde klanken, gevoeligheid, piano, ietwat over de top soms: allemaal ingrediënten die het goed doen bij mij. Ik krijg er een beetje een Perfume Genius-gevoel bij. Mike gaat wat verder dan Chris, maar verder liggen ze wat mij betreft niet heel ver van elkaar vandaan. Ook Douglas Dare is niet ver weg.

Breekbaar, teder, ontroerend en een zucht van verlichting in wat misschien wel de meeste vreemde tijd ooit is om mee te maken. Muziek om je aan vast te klampen, en dat hebben we wel even nodig.

avatar van musicfriek
aERodynamIC schreef:
Hier ben ik het volmondig mee eens. Ze hebben vaak toch net dat beetje extra. Zo hadden we vorig jaar o.a. Jon Campbell, ik ervaar met dit album dezelfde intensiteit als die van Jon.

Maar muzikaal gezien is het even wat anders, wat me op dit album opvalt is zijn lage stem zoals bij het intro van Not the Child, dat bezorgt me toch wel heel veel kippenvel. En zijn manier van zingen in For Celeste, ook met die lage stem is puur genieten. Album is vandaag al 4x voorbij gekomen en ben er nog lang niet klaar mee. Heb zijn muziek vorig jaar pas leren kennen, maar dit album is voor mij absoluut zijn mooiste.

En die hoes, tja, da's idd wel een hele foute snor en staat in schril contrast als je de video van Little While bekijkt

avatar van muziekobsessie
Begint een nieuwe stroming te worden: 'Minimalistische muziek'. Net genoeg instrumenten om 't spannend te houden. Maar less is more kan alleen als de basis ijzersterk is anders val je met deze werkwijze door de mand. Voornamelijk piano en zang en sterke melodieën .Ik had net als musicfreak de 4 vrijgegeven nummers voor de release al veel gedraaid. Dat blijven voor mij wel de sterkste nummers. Baroque is dit album zeker niet, daarvoor hoor ik te weinig orkest. Desalniettemin toch een prachtig album wat ik nog veel zal draaien. Aanrader!

avatar van AOVV
aERodynamIC schreef:

Dat gevoel heb ik ook - vooral bij de eerste nummers. Dit doet me wel een pak minder dan de muziek van Perfume Genius; vooral diens eerste platen vind ik erg mooi, en het debuut Learning raakt me nu nog steeds. Dat album had een heerlijk ongepolijst lo-fi randje, en dat mis ik hier wel. Ik ga niet betwisten dat Chris Garneau een mooie, expressieve zangstem heeft, maar het klinkt allemaal behoorlijk opgepoetst, waardoor alle spanning uit de muziek wegebt.

Ik hoor echter wel gewoon enkele mooie liedjes op The Kind, dus een voldoende zit er zeer zeker in.

3 sterren

Ik snap wel wat je zegt AOVV. Ik vind Douglas Dare misschien nog wel meer in de buurt komen. Perfume Genius is rauwer en wat spannender.