Big Daddy Kane - Long Live the Kane (1988)

Label: Cold Chillin'

1. Long Live the Kane (4:55)
  2. Raw [Remix] (5:44)
  3. Set It Off (4:05)
  4. The Day You're Mine (5:12)
  5. On the Bugged Tip (3:17)
  6. Ain't No Half Steppin' (5:19)
  7. I'll Take You There (4:55)
  8. Just Rhymin' with Biz (4:01)

met Biz Markie

9. Mister Cee's Master Plan (5:24)
  10. Word to the Mother(land) (3:08)
avatar van Jensiebo
op welke plaat staat de original mix van Raw?

avatar van Nr.4
Volgens wikipedia kwam de originele versie alleen als single uit voor het album.

avatar van bennerd
Heerlijke plaat! Big Daddy Kane lijkt hier wel de Wiz Khalifa van de jaren '80.

avatar van RebelINS
Bedoel je qua stijl of kwaliteit van rappen? Want op het gebied van rappen steekt BDK toch mijlenver boven WK uit wat mij betreft.

avatar van bennerd
Voornamelijk qua stijl. De flow van Wiz Khalifa is ook duidelijk geïnspireerd door die van BDK. Qua tekstueel niveau is het niet vergelijkbaar, maar daar draait het bij Wiz ook niet echt om.

Overigens is dit album echt afschuwelijk ondergewaardeerd hier. Wat een vette schijf is dit toch

avatar van Oortrommel
bennerd schreef:

It's a damn shame. Dit album is de inspiratie geweest voor vele groten (Nas, Big L, The Notorious B.I.G. etc.) en wellicht dé plaat die Cold Chillin' heeft uitgebracht. Voor mij is dit echt een classic.

Ten eerste is het heerlijk om een MC te horen uit die tijd met een andere flow dan de Run-D.M.C. flow en ten tweede is Big Daddy Kane de uitvinder van de swag (forgive me for saying this).

De producties zijn over het algemeen niet veel meer dan de gemiddelde plaat uit die tijd, maar Big Daddy Kane weet dit album tot grote hoogte te stuwen met enkel en alleen zijn bijdrage. Zijn flow op tracks als Raw, Mister Cee's Master Plan en Ain't No Half Steppin' is weerzinwekkend. Tot het geniale aan toe.

Ik stel voor dat deze plaat uitgeroepen wordt tot verplichte kost voor iedere hiphop-liefhebber.

avatar van RebelINS
Eens! Big daddy Kane is echt legendarisch wat mij betreft.

avatar van Nr.4
Zeker een held, wat betreft flow helemaal gruwelijk. Topplaat dit.

avatar van Nr.4
Ongelofelijk hoe veel er van dit album is gesampled in latere hiphoptracks. Luister deze plaat niet zo vaak, maar blijf zinnetjes ontdekken wat dat betreft.