The Derek Trucks Band - Songlines (2006)

Roots / Rock
Label: A&M

1. Volunteered Slavery (2:40)
  2. I'll Find My Way (4:24)
  3. Crow Jane (3:54)
  4. Sahib Teri Bandi (9:54)
  5. Chevrolet (2:25)
  6. Sailing On (3:49)
  7. Revolution (3:09)
  8. I'd Rather Be Blind, Crippled and Crazy (4:32)
  9. All I Do (6:32)
  10. Mahjoun (2:27)
  11. I Wish I Knew (How It Would Feel to Be Free) (4:08)
  12. This Sky (6:32)
avatar van HaanHoen
Lekkere swingende plaat. 'Revolution' klinkt verdacht bekend, zou alleen niet weten waarvan. Maar zeker de moeite waard deze cd.

Kingsnake
De plaat begint al goed met een lekker percussieritme, fluit, rhodes en een slidegitaar.
Lekker afrikaans meets blues.
Daarna hakt de band er lekker swingend in met funky blues.
En zo gaat dat de hele plaat door, dan weer etnische muziek en dan weer een funkie bluestrack.
Zanger heeft ook een van de lekkerste soulstemmen die ik in jaren heb gehoord.

Topplaat weer door wellicht een van de beste jambands van dit moment.

avatar van Mssr Renard
Vanaf deze plaat is het kwartet aangevuld met Count M'Butu (percussie) en leadzanger Mike Mattison. Mike wordt een vast bandlid (ook van Tedeschi Trucks Band) en draagt ook veel bij aan componeren.

Ook op deze plaat weer een enorme diversiteit aan genres, wat de cohesie niet in gevaar brengt, daarvoor heeft de band teveel een echt eigen sound.

Over het algemeen is de plaat erg kalm en rustgevend. Dit komt mede door de fijne, warme en open productie en eindmix (Jay Joyce).

Prijsnummer op deze plaat is de 10 minuten durende oosterse worldfusionsong Sahib Teri Bandi/Maki Madni geschreven door de Pakistaanse Nusrat Fateh Ali Khan, een wereldberoemde Qawwali-zanger/muzikant. Het slidewerk van Derek leent zich uitstekend voor de microtonale toonladders van oosterse muziek (omdat een slidegitarist niet gelimiteerd is door de fretten van een gitaar). Waarlijk prachtig. En ook goed percussiespel en wederom prachtig fluitspel van Kofi.