Demoniac - So It Goes (2021)

Chili
Label: Edged Circle

1. RSV - Fools Coincidence - Testigo (7:25)
  2. The Trap (3:42)
  3. Extraviado (4:34)
  4. Equilibrio Fatal (6:30)
  5. So It Goes (19:56)
avatar van AOVV
Nog een klein weekje te gaan tot de release, Don Cappuccino. Bij Angry Metal Guy zijn ze alvast enthousiast!

avatar van Don Cappuccino
Ja, dit is het album waar ik deze maand het meeste naar uitkijk!

avatar van AOVV
Net het titelnummer nog eens beluisterd, dat maakt met de luisterbeurt meer indruk. Dat het maar snel vrijdag is!

avatar van Don Cappuccino
Demoniac heeft met So It Goes echt een ijzersterke thrashmetalplaat gemaakt. Ze spelen in een stijl die ik ''retroprogressief'' noem. Het Chileense gezelschap heeft de enorm venijnige energie van de Duitse jaren '80 thrash (Destruction, Kreator) en de technische soepelheid van bands als Coroner en Annihilator, ook de akoestische passages doen me denken aan Alice In Hell (van Annihilator).

Toch durft de band, net als Vektor en Cryptic Shift, een erg verfrissende invalshoek op het subgenre te brengen. Zo komt er op deze plaat een jazzy invloed naar voren in het gebruik van de klarinet die zelfs op Extraviado de hoofdrol heeft en ook het fenomenale basspel kan heel expressief en kleurrijk uit de hoek komen. Het twintig minuten durende titelnummer is echt het prijsbeest van de plaat en weet na een al erg sterke eerste 22 minuten er een flink aantal scheppen bovenop te gooien.

Dit is een plaat die zeker een breed thrashmetalpubliek zal gaan aanspreken: degenen die wat meer into de proggy en technische thrash zijn, maar ook de old school puristen die bijna vergroeid zijn met hun spijkerjack met talloze patches. Demoniac legt de lat voor 2021-metal gelijk behoorlijk hoog.

avatar van AOVV
Na twee luisterbeurten (al moet ik zeggen het titelnummer al wat meer te hebben gehoord), moet ik zeggen dat de vier eerste tracks wat in de schaduw blijven van dat titelnummer. Nu is dat wel een kanjer van 20 minuten waarbij de Chilenen ons meenemen naar de allerstrafste uithoeken van hun universum.

Hoe dan ook, de thrash die Demoniac brengt, is enorm agressief en uiterst energiek, én ook nog 'ns niet verstoken van enige techniciteit. Vooral de bas valt me in erg positieve zin op om redenen zoals hierboven reeds beschreven. Het aanwenden van de klarinet in interludium Extraviado (Spaans voor vermist, verloren, verdwaald) voelt erg effectief aan (en dus helemaal niet verdwaald). Ook in het titelnummer komt dit aparte instrument (naar metalnormen dan toch) op geweldige wijze naar voor.

Plaat van het jaar? Dat is wel erg vroeg om te stellen, natuurlijk. Maar als de vier kortere songs nog wat gaan stijgen in mijn achting, is dit zeker een eerste geschikte kandidaat.

avatar van Sound
Wat een geweldige plaat is dit zeg! Gaat zeker hoog eindigen in aoty lijstjes denk ik zo. Over die kortere tracks gesproken. Ik vond wat Angrymetalguy zei over The Trap, bijzonder treffend. "That’s when the song drops into an absolutely delectable riff from 1:21 to 1:32, and quite frankly, its the most exhilarating eleven seconds I’ve experienced since the first time I got laid."
Beetje overdreven, maar dat stukje is inderdaad een langdurige repeat waard.

avatar van jordidj1
Supervette plaat inderdaad! Die gaat op repeat hier

avatar van AOVV
Dit zal vast één van mijn vaakst gedraaide albums uit 2021 zijn. De Chileense thrash metalband Demoniac bracht in het begin van het jaar met So It Goes meteen kwaliteit van de bovenste plank, bovendien voorzien van heel wat originaliteit. En het werkt nog ook.

Op de albumhoes zien we een schimmige, spookachtige figuur met een gigantische zeis. Ik dacht eerst dat het licht achter zijn hoofd een soort gewei of verkapt aureool was, maar ik denk nu dat het eerder de maan zal zijn. Hoe dan ook, geslaagde cover, die de aandacht opeist!

Dat doet de muziek zeer zeker ook, hoewel ik moet zeggen dat de afsluiter zo fenomenaal is (ik heb 'm ook maar meteen opgenomen in mijn metal top 100!) dat de eerste vier tracks, die samen niet zoveel langer duren, wat in de schaduw blijven staan. Gelukkig komen die vier tracks eerst, als een soort opmaak richting de thrash-hemel. Logisch ook dat zo'n pièce de résistance steevast aan het eind pas komt.

Thrash is een genre dat ik over het algemeen wel weet te waarderen, maar vooral speciaal wordt wanneer er andere invloeden in opborrelen. In de basis is dit bruut en onvoorwaardelijk, het soort geweld waarop bands als Kreator een patent hebben. Het spelen met dynamiek maakt echter dat de plaat echt blijft hangen en alhier dus regelmatig op repeat is gezet. Net als een band als Vektor geeft Demoniac zijn geheel eigen draai aan het geheel. Zo krijgt de klarinet een erg prominente rol toebedeeld op rustpunt Extraviado, met lange, melancholische uithalen, ondersteund door een doorleefd klinkende basgitaar. De gitaren zwijgen even, wat de stilte des te schoner maakt.

Maar goed, voor mij draait het 'm vooral om dat titelnummer, wellicht het beste dat ik - zeker in de metal - dit jaar al heb gehoord. Het getuigt van uitmuntend schrijverschap, veel zin voor muzikaliteit en een fors stel ballen om dit te durven. Ik zou hier kunnen herhalen wat ik in mijn metal top 100 al schreef, maar goed.. Laat ik het er nu op houden dat dit een haast perfecte symbiose is tussen brute agressie en experimenteerdrift.

4,5 sterren

avatar van Barney Rubble
Had dit gedumpt in mijn nog te beluisteren-lijst. Waarschijnlijk omdat een nummer is langsgekomen in een CSL-sessie. De muziek kwam i.i.g op mij over als een soort Thrash-versie van Rainbow. Fantasierijke metal die eigenlijk nog best toegankelijk is. Dat laatste nummer is bovendien zeker niet mis zeg.

avatar van ZAP!
De klarinet in 'Extraviado' kan mij niet bekoren, helaas. Verder hoor ik wel veel gave dingen.