EUT - Party Time (2021)

Label: V2

1. What Gives You the Kicks (3:34)
  2. Had Too Much (3:25)
  3. Party Time (3:41)
  4. Cool (3:34)
  5. Stuck (8:20)
  6. The Buggs (Part II) (3:58)
  7. Killer Bee (3:50)
  8. When I Dive (2:41)
  9. It's Love (But's Not Mine) (3:45)
  10. Bubble Baby (4:42)
Dat het uit Amsterdam afkomstige Eut garant staat voor pakkende uptempo popliedjes bewezen ze wel al op hun debuut Fool for the Vibes. De veelzijdigheid van deze voormalige conservatorium studenten zorgde er al voor dat ze door 3FM en KINK XL breed worden opgepakt. Jaren geleden zou dit een mooie springplank geweest zijn om door te groeien naar een groter publiek, maar nu de rol van deze radiostations vrijwel uitgespeeld is, staat dit niet meer gelijk aan succesgarantie. Zonde eigenlijk, want het hardwerkende Eut verdient het wel om een veelbesproken naam in het clubcircuit te worden.

Ze krijgen nu een herkansing met het in corona tijd opgenomen Party Time. Als in de toekomst de deuren van de zalen zich weer zullen openen zijn ze klaar om toe te slaan. En elke muziekliefhebber snakt ondertussen wel naar een feestje. Het retro What Gives You The Kicks staat bomvol met bombastische Trevor Horn achtige eighties samplers.

Het moet toch heerlijk zijn voor drummer Jim Geurts en bassist Sergio Escoda om lekker buiten de strakke lijntjes te treden en flink met de drummachine aan de slag te gaan. Man, wat keek ik vroeger mijn ogen uit toen dit soort instrumenten prominent voor de etalageraam van de plaatselijke muziekwinkel stonden opgesteld. Dat de tijd dit beeld heeft verdrongen zegt genoeg over de beperkte houdbaarheid van dit lomp stukje elektronica, maar wat blijft het aangenaam om dit anno 2021 terug te horen.

Het trippende Stuck laat Eut ruim 8 minuten lang heerlijk experimenteren. De geschoolde achtergrond verwoord zich in eigenzinnige uitstapjes richting de freejazz zonder hierbij de controle over het geheel te verliezen. Na een toegankelijk intro van ruim 2 minuten gaat eerst zangeres Megan de Klerk helemaal los als vervolgens de mysterieuze geluidssalvo’s en de sturende percussie het van haar overnemen. De toon wordt duisterder, tegen het maniakale aan, al blijft die funky binding met het aardse aanwezig. Een heerlijk stukje muzikaal freestylen welke je normaal voornamelijk bij de vooruitstrevende Belgische zuiderburen terug hoort.

Een mooi gegeven om die geschoolde achtergrond wat te laten uitwaaien en er daarvoor in de plaats nieuwe elektronische elementen aan toe te voegen. De achtergrond van de bandleden is een mooie basis om nu door te pakken in de ontwikkeling, en niet de conservatieve aangeleerde kunstjes te herhalen. Eut roept herinneringen op die verwijzen naar de nonchalante rocksound van Garbage en de zweverige shoegaze van het net zo stevige Curve. Megan de Klerk heeft die kick in the ass brutaliteit in haar vocale voordracht die EUT nodig heeft om zichzelf te profileren.

Er wordt geflirt met duistere disco in Had Too Much, vleugjes rammelrock in The Buggs (Part II) en abstracte mechanische beats in Cool. Met Bubble Baby laten de jonge gasten horen dat het totaalplaat ook pakkend kunnen afronden, net zoals ze al treffend weten te openen. Party Time is niet het melancholische verlangen naar een betere toekomst. Party Time is het langverwachte geluksmoment dat bands het publiek weer mogen verwelkomen.

EUT - Party Time | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van WoNa
Waar Fool For The Vibes mij uiteindelijk te weinig overtuigde, zet Party Time een lijn door die zeer veel belovend is. EUT heeft duidelijk geluisterd naar een aantal bands uit het verleden, maar maakt op basis van die uitgangspunten haar eigen punt volledig overtuigend.

Dat begint met een trits songs die bij mij direct het beste van Garbage naar boven haalde. Net als die band in een nummer als 'I'm Only Happy When It Rains' weet EUT melodie, energie, ritme, elektrisch en elektronisch succesvol te combineren in een aantal dampende songs die op allerlei wijzen aanspreken, hoofd, hart en benen.

Daar blijft het niet bij, want EUT gaat vervolgens de diepte in en weet ook hier een aantal potten te breken. De manier waarop 'Killer Bee' diverse lagen meekrijgt is meesterlijk uitgevoerd. De provocerende tekst van 'Stuck' is een andere uitdrukkingsvorm waarmee de band zijn stempel drukt op Party Time. Het contrast tussen onschuld in de stem van zangeres Megan de Klerk en hetgeen waarin ze onderwezen wil worden, is aangenaam groot.

De laatste paar jaar zijn er veel jonge Nederlandse alternatieve rockbands opgestaan, die heel goede platen hebben uitgebracht. langzamerhand begin ik het idee te krijgen dat het exportbureau van het ministerie van EZK maar eens een plan moet gaan uitdenken voor na de corona. EUT zit in dat segment duidelijk aan de meest commerciële kant, maar zonder het alternatieve uit het oog te verliezen. Ik zal niet beweren dat de band zo goed is als Soulwax ten tijde van 'Much Against Everyone's Advice', maar EUT zit zeker succesvol in dat segment en een aantal nummers tikt dat niveau nagenoeg aan.

Met de tweede plaat heeft EUT in mijn oren de best mogelijke stap voorwaarts gezet. Ik heb de band nog niet live gezien, maar ik kan niet wachten tot dat dat weer mag en veilig kan.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van WoNa
Ik heb inmiddels de LP in huis en blijf volledig bij mijn mening. Een prima plaat.