Perfect Storm - No Air (2021)

Label: GlassVille

5. No Air (6:58)
  6. Mind's Eye (6:17)
  7. How It Ends (9:35)
avatar van chevy93
Grafmat, misschien leuk als jij hier iets over vertelt?

avatar van Jumpjet
Drie stemmen met het maximale gemiddelde van 5,0 sterren. Dat maakt nieuwsgierig.
Maar dat valt tegen, want hoewel een aardige plaat is dit zeker geen vijfsterrenmateriaal. Voor mij dan he.

Zijn die vijfsterrenstemmen wellicht afkomstig van de band zelf en/of vrienden en bekenden?
Oh en jongens als jullie dit toch lezen: aan de button 'about us' op jullie website hangt een dode link.

Hier 5 Sterren....mooie Plaat....Ga zo Door !!
Mooie Ontdekking.....ga het "doorgeven"...aan vrienden...echt een Aanrader eerste klas...

avatar van ProGNerD
Inderdaad mooie plaat; veelbelovend debuut van deze nieuwe band in het vaderlandse proglandschap...

avatar van jorro
Een hoog gemiddelde wekt verwachtingen op. Maar bij Hope aangekomen gaat die hoop wel enigszins verloren. Het is wel aardig maar ik zit nog niet op het puntje van mijn stoel. Pas bij No Air word ik wat vrolijker. Mind's Eye is weer meer dertien in een dozijn. En hoe eindigt het dan? How it Ends is best een prettige afsluiter. Al met al 3,5*

avatar van Tha)Sven
Weinig mis mee en het doet zeker niet onder voor andere giganten in het subgenre (die op deze site ontzettend overgewaardeerd zijn).

avatar van legian
Ik ben toch altijd wat sceptisch bij Nederlandse acts. Waarom weet ik eigenlijk niet echt maar ik laat ze daardoor vaak links liggen. In eerste instantie ook gedaan voor deze Perfect Storm. Heb er wel wat goede verhalen over gelezen, maar nooit echt opgepakt.

Nu dan toch maar gedaan, en het is vooral een feest van herkenning geworden. Een vleugje Haken, een vleugje Steven Wilson, een vleugje Anathema, een vleugje Opeth, een flinke scheut klassieke symfonische prog en veel ruimte om de muziek lekker te laten gaan. Het klinkt allemaal zeer degelijk en netjes in elkaar gezet. Maar ik mis echte bezieling, een eigen smoelwerk en vooral een frisse wind. Bij elk nummer zit ik meer na te denken op welke andere artiest dit me doet denken.

Nee de eerste kennismaking is er niet een van liefde op het eerste gehoor. Het klinkt allemaal prima, zit netjes in elkaar en beluisterd prima weg. Maar het weet niet vast te houden en klinkt me wat te klassiek naar mijn wens. Een ander kritiekpunt verbaasde mij eigenlijk wel, De nummers zijn me eigenlijk net te lang. Terwijl ik meestal juist iets vind dat de nummers nog wel wat langer hadden gemogen. Maar de nummers gaan hier voor mijn gevoel te lang door zonder echt ergens naartoe te leiden. Of nemen daar dusdanig veel tijd voor dat de verveling aan komt waaien. En dan mag 'How it Ends nog zo heerlijk sfeervol klinken, als ik na 6 minuten er wel klaar mee ben heb ik nog dik drie minuten te gaan.

Ik zal later nog eens een poging wagen om er een cijfer op te plakken. Voor zover valt dit debut album vooral in het luchtledige van de gemiddelde albums.

De zanger, Adel Saflou, is ook te horen op Derev - Leap of Faith (2021) - wat mij betreft is dat album meer een Perfect Storm dan deze wat lauwe wind.

avatar van ProGNerD
Proggy2 schreef:

Geweldige stem ! en inderdaad wint Derev het wel van deze; bij nader inzien ½ puntje aftrek...

ProGNerD schreef:

D = windkracht 4.5