Madlib - Sound Ancestors (2021)

Electronic / Hip-Hop
Label: Madlib Invazion

1. There Is No Time (Prelude) (1:16)
  2. The Call (2:05)
  3. Theme de Crabtree (2:16)
  4. Road of the Lonely Ones (3:38)
  5. Loose Goose (2:21)
  6. Dirtknock (2:14)
  7. Hopprock (3:27)
  8. Riddim Chant (1:58)
  9. Sound Ancestors (2:50)
  10. One for Quartabê / Right Now (2:42)
  11. Hang Out (Phone Off) (2:15)
  12. Two for 2 - For Dilla (2:51)
  13. Latino Negro (3:36)
  14. The New Normal (2:28)
  15. Chino (1:57)
  16. Duumbiyay (3:13)
avatar van Poles Apart
Four Tet/Kieran Hebden en Madlib slaan de handen ineen:

Hopprock

Road of the Lonely Ones

avatar van panjoe
Road of the Lonely Ones was al een heerlijk gesampled Madlibnummertje, maar Hopprock stemt me helemaal positief. De muzikale vingerafdruk van beide is duidelijk te horen.

avatar van bennerd
Eerste plaat van 2021 waar ik echt heel erg naar uitkijk.

avatar van Silky & Smooth
Ik krijg een heel erg Flying Lotus gevoel bij die hoes

Road of the Lonely Ones vind ik een beetje een slap nummer, maar Hopprock groeit steeds meer bij mij. Ben wel benieuwd naar deze samenwerking

avatar van aerobag
Fijn album, Madlib toont weer eens aan dat hij een oor heeft voor het betere samplewerk als geen ander. Ik was niet onderste boven van de singles, maar zo in albumformat hebben alle nummers een mooi plekje en is het weer een zeer kleurrijk geheel.

avatar van overmars89
Het Nieuwe Normaal

avatar van overmars89
"Road Of The Lonely Ones" staat nu al enkele weken op repeat. Dat is echt 1 van mijn favoriete tracks van het laatste jaar. "Hopprock" is ook echt keihard. Een track waar je goed de mix van Four Tet & Madlib hoort. Nu begint het album ook steeds meer te landen. Naja, landen met al die gekke verschillende vibes en klanken zal dat het album nooit echt doen, denk ik.

Van de reggae/dub invloeden was ik altijd al erg te spreken ind de repertoire Madlib. De moeilijke jazzinvloeden die hier ook af en toe te horen zijn heb ik wat meer moeite mee. Maar ook die tracks vind ik momenteel erg passen op dit diverse schijfje.

avatar van Kos
Kos
Lekker mellow albumpje van Madlib.
Doorgaans vind ik zijn albums nogal inconsistent en rommelig maar deze valt verrassend genoeg mee met zelfs kleine meesterwerkjes als Road of the Lonely Ones.

avatar van Srananbloke
Lekker album! De beats zijn een stuk meer gepolijst dan ik van Madlib gewend ben. Maar dat chaotische is ook precies hetgene wat ik doorgaans fijn vind aan de gemiddelde Madlib beat, dus dit album is in 1e instantie wennen.

Neemt niet weg dat de beats heerlijk wegluisteren. Ik verwacht dit album het komende jaar veel op repeat te zetten

avatar van Osiris Apis
overmars89 schreef:
Het Nieuwe Normaal
Erg dikke track ja! Die orgel en drums. Na het beluisteren van het album snapte ik je comment pas.

De rest van het album is ook een aangename luisterbeurt. Inderdaad minder rommelig en meer gepolijst als vorig instrumentaal werk van Madlib. Waarschijnlijk komt dat door de hand van Four Tet?
Ook mooi de verschillende stijlen: reggae, funk, jazz en rock (waar Madlib al om bekend stond). Maar het past toch mooi bij elkaar.
Begin met ruim 3.5* kan groeien naar 4.

avatar van niels94
Ik kom volgens mij tot dezelfde conclusie als de meesten hier: zeer solide en knap in elkaar gestoken instrumentale hiphopplaat, voelt mooi aan als een geheel en niet als een verzameling losse beats (en dat is bij dit type platen niet vanzelfsprekend). Meerdere fijne hoogtepunten en nauwelijks inzakmomenten. Echt wereldschokkend is het verder ook weer niet.

avatar van Silky & Smooth
Ik ga mij aansluiten bij het bovenstaande. Ik ben geen technisch expert, maar ik moet zeggen dat de bijzonder hoge kwaliteit van de producties mij echt elke keer opvalt. Het klinkt allemaal heel fijn. Ergens jammer dat hij er net niet meer uitgehaald heeft.

avatar van AOVV
Gewoon een erg toffe plaat, zonder meer. Vindingrijk samplewerk, en de boel is mooi aaneengeplakt door topproducer Madlib. Ach, eigenlijk had ik ook één van de commentaren hierboven kunnen copy-pasten. Leuk dat er een algemene consensus lijkt te zijn!

3,5 sterren

avatar van Johnny Marr
Die afsluiter had niet gehoeven, maar verder een uitermate sfeervol album van ome Madlib.