Lael Neale - Acquainted with Night (2021)

Folk / Pop
Label: Sub Pop

1. Blue Vein (4:22)
  2. Every Star Shivers in the Dark (5:32)
  3. Acquainted with Night (2:48)
  4. White Wings (4:31)
  5. How Far Is It to the Grave (3:24)
  6. For No One for Now (4:30)
  7. Sliding Doors & Warm Summer Roses (4:58)
  8. Third Floor Window (4:03)
  9. Let Me Live by the Side of the Road (1:56)
  10. Some Sunny Day (4:24)
avatar van Lura
Radiomaker Marco Geene zal me ongetwijfeld eind 2015 de alternatieve singer-songwriter Lael Neale getipt hebben. Helaas ben ik er toen niet aan toegekomen om haar debuutalbum I’ll be your man te beluisteren. Lael bracht haar jeugd door op het platteland van Virginia. De laatste tien jaar woont ze in Los Angeles. In deze periode begon ze veel liedjes te componeren en tevens lokaal op te treden. Daarnaast werkte ze met talloze muzikanten en producers samen en maakte enige albums, die op het debuutalbum na, allemaal achter slot en grendel verdwenen. Ze raakte ook in de ban van poëzie en van de omnichord. Haar songteksten zijn in feite gewoon gedichten op literair niveau. Meestal vormen verlangen, sterfelijkheid en isolatie belangrijke thema’s. Begin 2019 kocht ze een omnichord en begon er veel mee te experimenteren. Het instrument heeft een sfeer bepalende rol gekregen op haar tweede album Acquainted with Night. Laele onderscheidt zich van andere zangeressen door haar herkenbare stem en opvallende frasering. De eerste twee singles van het album ; For No One For Now en Every Star Shivers in the Dark gingen vorig jaar de release vooraf. Bij de aankondiging van de release werd ook haar persoonlijke lijflied Blue Vein vrijgegeven. De bijbehorende video’s werden ook nog daar haarzelf geregisseerd. Ze blijkt trouwens over nog meer artistieke kwaliteiten te beschikken, want ze maakte de illustraties op de binnenkant van het klaphoesje van Horse van de Letse groep Holy Motors. Het is niet zo’n opvallende samenwerking als het misschien lijkt. Haar vriendin Xenia Owens is namelijk de manager van Holy Motors. Acquainted with Night zal naast digitaal ook op lp, cd en cassette verschijnen.

avatar van musicfriek
Blue Vein is idd een ontzettend fijne single, staat op high rotation hier. De spanning in dit nummer en haar aparte stemgeluid, prachtig. Mazzy Star is niet ver weg

De andere 2 nummers vind ik zonet, ben benieuwd.

avatar van Slowgaze
Lura schreef:

De teksten gedichten noemen is wat mij betreft prima, en ook de wat melodieloze vocalen doen soms sterker denken aan een poëzievoordracht dan aan een echte zanglijn, maar 'literair niveau' gaat me te ver. Naele heeft wel oog voor interessante beelden en formuleringen, maar ze strooit te veel en te serieus met clichés die eerder thuishoren in de eerste gedichten van een middelbare scholier.

avatar van Lura
"If songs were lines in a conversation, the situation would be fine." -Nick Drake, "Hazey Jane II"

avatar van Zwaagje
musicfriek schreef:

De andere 2 nummers vind ik zonet, ben benieuwd.

Album inmiddels op Spotify.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lael Neale - Acquainted With Night - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Lael Neale - Acquainted With Night
De Amerikaanse singer-songwriter Lael Neale zocht tijdens de lockdown, samen met haar omnichord, de stilte van het Amerikaanse platteland op en maakte daar een wonderschoon album

Acquainted With Night van de Amerikaanse muzikante Lael Neale zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar persoonlijk vind ik het album van een bijzondere of zelfs unieke schoonheid. Het klinkt als een verstild folk album uit de jaren 60, maar dan wel met een hoofdrol voor de pas in de jaren 80 geïntroduceerde omnichord. Het is een instrument met een bezwerend geluid, dat prima past bij de al even bezwerende vocalen van Lael Neale. Het levert een album op dat een rustgevende werking heeft, maar dat op hetzelfde moment onder de huid kruipt en alleen maar mooier en intenser wordt. Een heel bijzonder album van een zeer talentvolle muzikante.

Lael Neale is een singer-songwriter uit Los Angeles, California, die een jaar of zes geleden een bijzonder fraai debuutalbum uitbracht (dat ik overigens pas deze week voor het eerst heb gehoord), maar vervolgens de inspiratie kwijt raakte of zichzelf verloor in perfectionisme.

Die inspiratie hervond de Amerikaanse muzikante toen ze een jaar of twee geleden de omnichord ontdekte. Dat is een elektronisch instrument dat aan het begin van de jaren 80 werd geïntroduceerd in Japan en er toen waarschijnlijk futuristisch uitzag, maar er inmiddels net zo verouderd uitziet als alle andere elektronische snufjes uit deze periode.

Het is wel een instrument met een bijzondere klank, waardoor het deze week verschenen tweede album van Lael Neale flink anders klinkt dan haar debuutalbum. Op dit debuutalbum klonk Lael Neale als een folky singer-songwriter uit de jaren 70. Op Acquainted With Night lijkt ze de jaren 70 te hebben verruild door de jaren 60, tot de Omnichord zijn intrede doet, al klinkt het instrument vaak als de antieke orgeltjes die je in de jaren 60 ook wel had.

Lael Neale hervond haar inspiratie niet alleen door de ontdekking van het bijzonder klinkende elektronische instrument, maar ook door de hectiek van Los Angeles te verruilen voor het platteland van Virginia, waar ze opgroeide. Tijdens de eerste Amerikaanse lockdown vanwege de coronapandemie sloot Lael Neale zich op in de boerderij van haar familie, uiteraard samen met haar Omnichord. Met zeer eenvoudige middelen werd vervolgens Acquainted With Night opgenomen.

Door de relatief eenvoudige instrumentatie en de eenvoudige opnameapparatuur klinkt het tweede album van Lael Neale wat lo-fi, maar als je eenmaal gewend bent aan de geluidskwaliteit, de hoeveelheid ruis en het bijzondere geluid van de Omnichord, is het een album vol bezwering. Die bezwering is deels de verdienste van het bijzondere geluid op het album, maar is toch vooral het resultaat van de zang van de Amerikaanse singer-songwriter.

Acquainted With Night doet af en toe denken aan Nico en haar harmonium, maar gelukkig is de stem van Lael Neale een stuk aangenamer en heb ik af en toe ook wel wat associaties met Mazzy Star, maar dan met een Omnichord. Het tweede album van Lael Neale doet me echter het meest denken aan het vorig jaar verschenen soloalbum van Big Thief zangeres Adrienne Lenker, dat in dezelfde periode en onder vergelijkbare omstandigheden werd opgenomen, maar dan uiteraard wel met andere instrumenten.

Zowel de muziek als de zang op Acquainted With Night moeten je liggen, maar als je vatbaar bent voor de bezwering van de singer-songwriter uit Los Angeles is het album niet alleen bezwerend, maar ook rustgevend. Lael Neale verliet de grote stad voor het opnemen van haar tweede album en die stad verlaat je ook als je naar het album luistert.

Ik begrijp inmiddels ook wel waarom de Amerikaanse muzikante zo gecharmeerd is geraakt van de Omnichord, want ondanks het feit dat het instrument ietwat gedateerd klinkt, biedt het verrassend veel mogelijkheden, waardoor Lael Neale de aandacht, ondanks de beperkte middelen, vrij makkelijk vast houdt. Het levert een bijzonder album op dat alleen maar mooier en indrukwekkender wordt. Erwin Zijleman