LICE - WASTELAND: What Ails Our People Is Clear (2021)

Punk / Rock

9. Deluge (3:23)
  10. Folla (2:49)
  11. Clear (5:44)
avatar van Don Cappuccino
Opvallend dat het hier nog zo rustig is. Ik raakte geïnteresseerd in de plaat door de 2021 RateYourMusic-lijst en de Salvador Dalí-achtige hoes. De experimentele post-punk van LICE zit toch echt in een muziekhoek die op MusicMeter goed gewaardeerd wordt. Tekstueel moet deze plaat schijnbaar vrij complex in elkaar zitten, maar ik heb tijdens de eerste luisterbeurt vooral op de muziek gelet en het beviel me goed. Lekker proggy en tegendraadse post-punk die veelzijdig uit de hoek komt en ook wat raakvlakken heeft met mathrock, noiserock en zelfs nog wat postrock in de tragere tracks. Liefhebbers van bands als black midi, Girl Band, Black Country, New Road en Squid (oftewel de hele ''recente'' golf van Britse experimentele post-punk) moeten dit zeker gaan checken.

Ik tag alvast iemand waarvan ik denk dat hij het goed zal gaan vinden: aerobag.

avatar van AOVV
Interessante omschrijving, Don Cappuccino. Ik heb 'm ook op het lijstje gezet. Die hoes doet inderdaad behoorlijk aan Dalí denken!

avatar van Alicia
Niet direct mijn soort "post-punk", maar dit klinkt wel erg leuk!

avatar van aerobag
Don Cappuccino schreef:

Ik tag alvast iemand waarvan ik denk dat hij het goed zal gaan vinden: aerobag.

Die experimentele mengelmoes van rock genres uit de U.K. hoor ik inderdaad met liefde!

Deze Boys uit Bristol hebben sowieso een sound die me aanspreekt, ongrijpbaar sfeertje en met vlagen intens. Ik ben heb hem nu zo'n 3 keer gedraaid, maar ik ben (nog) niet helemaal weggeblazen. Qua song writing vind ik het vooral nog wel wat dunnetjes en ongefocused, als in dat niet veel nummers écht blijven kleven. (Wat niet dunnetjes is, zijn de teksten, want ik begreep dat deze mannen een heel boekwerk bij het album leveren om de songteksten te begrijpen) Sommige nummers voelen wat fragmentarisch en zijn al weer voorbij voor ze echt een statement gemaakt hebben.

Ik heb wel genoten van het desoriënterende geluid van Imposter, die synth jam van Persuader en de bak energieke herrie van Arbiter. Ik schipper een beetje tussen een 3.0* en een 3.5*, maar het is sowieso een band die ik in de gaten gaan houden en waarvan ik benieuwd ben of ze hun sound verder kunnen ontwikkelen.

avatar van herre48
Lice werden gelanceerd op Balley Records (label van Joe Talbot) en brachten dit conceptalbum uit op hun eigen Settled Law label. Het verhaal is even weinig verteerbaar en even fascinerend als hun muziek, een synthese vanop hun site: WASTELAND: What Ails Our People Is Clear by Settled Law Records - Issuu

Deze schijf vraagt bloed, zweet en tranen, ikzelf vind het echter geniaal en kan me lekker de volgende weken hier verder in verdiepen. Toppertje.

avatar van AOVV
Boeiend is het zeker wel, wat er over het Kanaal allemaal gebeurt binnen de post-punkscene. Dit album van LICE vind ik dan wel een wat minder geslaagde exponent, moet ik eerlijkheidshalve bekennen, vooral omdat het bij momenten wat stuurloos klinkt. Dit is natuurlijk nog maar het debuut van een jonge, gretige band die niet vies is van enig experimenteren, dus geen paniek! En met o.a. Imposter en Arbiter laten ze wel enig potentieel weerklinken.

3 sterren