Gang Starr - The Ownerz (2003)

Label: Virgin

1. Intro (0:47)
  2. Put Up Or Shut Up (3:16)

met Krumb Snatcha

3. Werdz from the Ghetto Child (1:11)

met Smiley the Ghetto Child

4. Sabotage (2:25)
  5. Rite Where U Stand (3:40)

met Jadakiss

6. Skills (3:21)
  7. Deadly Habitz (4:15)
  8. Nice Girl, Wrong Place (3:33)

met Boy Big

9. Peace of Mine (3:03)
  10. Who Got Gunz (3:37)

met Fat Joe en M.O.P.

11. Capture (Militia, Pt. 3) (3:24)

met Big Shug en Freddie Foxxx

12. Playtawin (3:12)
  13. Riot Akt (4:04)
  14. (Hiney) (1:33)
  15. Same Team, No Games (3:46)

met NYG'z en H-Staxx

16. In This Life... (3:07)

met Snoop Dogg en Uncle Reo

17. The Ownerz (2:58)
  18. Zonin' (2:56)
  19. Eulogy (2:56)
Social_Mask
Waxs die is er (helaas) niet meer, maar ik moet hem wel steunen. Vind dit zelf het minste van Gang Starr, mede omdat Premier mij niet weet te overtuigen.

avatar van principal2000
Hoewel de hand van Premo nog steeds overduidelijk herkenbaar is, lijkt het alsof hij de productie vooral op automatische piloot heeft gedaan. Ik heb dit album vooral gekocht vanwege mijn diep respect voor Gang Starr. Waarschijnlijk heb ik het album 3 x opgezet en nu staat hij stof te vangen in de kast. Misschien krijgt ie binnenkort weer een kans, maar ik vind dit echt klinken als gemiddelde hiphop. Je hoort wel dat de beats goed in elkaar steken, maar het aanstekelijke van hun vorige platen is weg. Zou het kunnen zijn dat de chemie tussen GURU en Premo tijdens het maken van dit album al weg was?

avatar van thomzi50
Hoewel ik de beats nog steeds wel sterk vind, snap ik wel steeds beter wat waxs bedoelde: het klinkt productioneel allemaal wel erg routineus. En ook Guru is wel eens beter gevonden. Kortom: halfje eraf.

avatar van principal2000
Uit respect voor het duo en vooral wegens een actuele luisterbeurt, doe ik er een half sterretje bij. Wat me vooral stoort aan dit album is dat het allemaal prima klinkt zonder ergens te overtuigen of excellereren. Gang Starr staat voor mij juist voor die twee kenmerken.

avatar van Carolaah
Mmm ik vind dit album wel goed weg luisteren.
Vooral fijne beats, de lyrics zijn ook nog wel aardig.
Gewoon een fijne plaat.

X-man
Samen met Moment Of Truth het beste album van Gang Starr. Erg accessible door de producties en Guru's stemgeluid.

Ik vind trouwens ook dat van alle Gang Starr albums op deze plaat de beste producties van Premier staan.

avatar van Shelter
Vind ik nu juist deze samen met moment of truth de minste albums van Gangstarr. Niet dat het slecht is of zo, integendeel...maar wel veel minder dan de voorgangers.

avatar van P Jay
Niek schreef:

I got shit locked, bringin the noise, bringin the.. etc

Sowieso hoogtepunt van de plaat, vind ik! Echt te lekkere scratched hook daar!

avatar van Raul
The Ownerz is toch een beetje een tegevaller na de opvallende reeks van vier zeer sterke platen met Moment Of Truth als absoluut hoogtepunt... Er staan zeker lekkere nummers op dit album maar ze worden teveel afgewisseld met minderen, de consistentie die Gang Starr door de jaren heen heeft gekenmerkt is hier dus een beetje weg.
Juweeltjes zijn toch wel Who Got Gunz, Right Where U Stand, Skills eb Werdz From The Ghetto Child (beste beat van het hele album!), In This Life (Snoop komt opvallend scherp) maar nummers als Nice Girl Wrong Place, Sabotage en zelfs The Miltia part III (waarom zulke klassiekers opnieuw maken? Beter wordt het zelden en vooral Freddie is door zijn onnavolgbare verse op deel 1 nu alleen maar een tegenvaller).

Toch verdient deze plaat met zijn sterke nummers zeker nog wel een 3,5.

avatar van thtboz
toch wel een erg lekker album van de duo. Ook al vond ik Hard to Earn beter dan deze, luister hij nog wel lekker weg. Vette nummer en dan vooral premiers beats. Jammer van M.O.P. en Fat Joe, maar dat zie ik door de vingers

avatar van thtboz
X-man schreef:

Wat dacht je van Hard to Earn dan. Dat vond ik het beste album veel beter nog dan Moment Of Truth. Deze beats zijn lekker, maar tippen imo totaal niet aan de beats van HTE.

avatar van Stapler
Niek schreef:

Is hier van: YouTube - Method Man and Redman - How High Part 2

avatar van Niek
Klopt. Heerlijk nummer. Ook erg vermakelijke film trouwens .

Berichten over Guru's overlijden verplaatst naar Gang Starr

avatar van {P1982}
Erg sterke plaat, met als favoriet Riot Akt, maar wat (Hiney) op dit album doet is mij een raadsel...

avatar van Niek
Hmm.. Een volle ster ervan af gehaald. De sterke tracks kunnen me niet meer pakken en de zwakke tracks zijn ronduit irritant (Nice Girl, Wrong Place )..

avatar van Robbie Keane
Inderdaad, wat waren ze denkende.
Maar "Who Got Gunz" is toch wel erg lekker, totaal anders, dit album, je ziet wel dat Gang Starr blijft vernieuwen, helaas ging dit de kwaliteit van de muziek niet ten goede.
Premo draaide een beetje door in zijn stijl van beats die elke 3 seconden herhalen, niet dat dat altijd matig uit pakt (The Format vind ik een kleine klassieker), maar Guru red deze plaat, en dat is toch verrassend als je met een van de beste producers ooit te maken hebt.

avatar van TheLegacy
Die beat van Same Team, No Games

avatar van Nr.4
Heel weinig mis met dit album, nummers hebben wat minder die klassieke status van Moment of Truth, maar kan hier ook naar blijven luisteren. Jammer dat ik Who Got Gunz niet vaker in dj-sets voorbij hoor komen.

Rene1979
Vanavond weer een dit stuje vinyl uit de kast gepakt. Om precies te zijn 3 zware brokken plastic in een prachtige hoes.. Elke keer als ik het album zie en hoor wordt ik weer verliefd en mis ik toch wel de tijd dat deze mannen zwaar actief waren. Voor mij blijft dit klassiek en staat het bij mij garant voor dat heerlijke hip hop gevoel.

avatar van Raul
Wat ik jammer vind aan The Ownerz is dat het lijkt alsof ze hun succesnummers van Moment of Truth over hebben willen doen.
Ik bedoel Capture is gewoon een remake van The Militia, Who Got Gunz is B.I. vs. Friendship en Nice Girl Wrong Place is She Knowz What She Wantz

Kwalitatief vind ik het echter onzin om onder de 3.5 sterren te duiken. Valt nog genoeg te genieten op dit album, beats & rhymes nog steeds op niveau.

avatar van He$$el_01
Lekker album va Gang Starr. Er staan geen slechte nummers op en het grootste gedeelte bestaat weer uit lekkere beats met een aantal goede verses van Guru. Hoogtepunt van de plaat is toch wel 'Who Got Gunz' en 'Capture'. Heerlijk agressieve beats met eigenlijk alleen maar goede verses.

avatar van Holla
Alright album van Gang Starr, aanzienlijk minder dan de vorige, maar toch zeker nog van een vrij hoog niveau. ruime 3.5

avatar van Willemsb
Oh oh oh wat een plaat. Heerlijk zeg. Put Up Or Shut Up, Deadly Habitz en Zonin' akelig dope.

avatar van Niek
Gisteren na lange tijd weer eens opgezet. Dat viel niet mee zeg. 'Gang Starr doet Gang Starr'. De parallellen met Moment of Truth zijn iets te makkelijk te trekken (met Eulogy/In Memory of.. als gepaste afsluiters...). Nee, de inspiratie lijkt op. Premo weet af en toe nog indruk te maken met een fijne productie (Skillz(!), Rite Where you Stand) maar vaak klinken de scratchrefreintjes plichtmatig, routineus. Freddie Foxxx is weer een verschrikking. Guru mist het vuur. Het vuur komt vooral van Fat Joe en MOP die op Who Got Gunz heerlijk komen.
Nee, deze had Gang Starr beter kunnen laten...