Birdy - Young Heart (2021)

Folk / Pop
Label: Atlantic

1. The Witching Hour – Intro (0:49)
  2. Voyager (4:26)
  3. Loneliness (3:22)
  4. The Otherside (3:26)
  5. Surrender (3:54)
  6. Nobody Knows Me Like You Do (4:57)
  7. River Song (3:45)
  8. Second Hand News (4:08)
  9. Deepest Lonely (3:52)
  10. Lighthouse (3:33)
  11. Chopin Waltz in a Minor [Interlude] (0:45)
  12. Evergreen (3:32)
  13. Little Blue (3:03)
  14. Celestial Dancers (5:19)
  15. New Moon (3:32)
  16. Young Heart (5:58)
avatar van musicfriek
5 jaar geleden alweer dat haar laatste album uitkwam. Birdy was een tiener ten tijde van haar grote successen, nu is ze 24 en ze heeft gelukkig nog steeds die prachtige stem. De single Surrender schalt nu door de speakers en toegegeven, ze presteert het weer om me kippenvel te bezorgen. Na de prima EP Piano Sketches van vorig jaar ben ik wel weer toe aan een volwaardig album van Birdy.

avatar van Style.Girl
De piano sketches eigenlijk pas vandaag gehoord, maar doen mij helemaal niks. Geen leuke nummers helaas. Allemaal een beetje vlak en meer van hetzelfde pianogepingel.

Surrender is ook erg saai. Weinig variatie van stem en melodie. Geen pakkende beat, ritme of refrein. Geen nummer die ik zelf zou opzetten. Wil niet zeggen dat het slecht is, maar het doet me niks.

Loneliness klinkt wel een stuk beter, maar ook geen wauw effect.

avatar van Style.Girl
Nu ook Second Hand News en Deepest Lonely gehoord en die vind ik wel erg leuk! Vooral Deepest Lonely is echt een lekker nummer. Nu ben ik toch weer heel erg benieuwd. Nog eventjes wachten..

avatar van Papartis
Luister eens naar Second hand news live.
Dit is mijn favoriete nummer van dit album.
Vooral deze live versie is geweldig.

Birdy - Second Hand News [Live Performance Video] - YouTube

avatar van gweah
Album is vandaag gereleased. Ik ben een hip hop liefhebber pur sang, totaal andere hoek van het muzikale spectrum, maar ik ben vanaf het eerste uur een grote Birdy fan. Prachtige stem, kiest haar eigen pad, gaat op geen enkel vlak mee in wat anno 2021 wordt verwacht van een jonge zangeres. Ze zou alleen iets vaker mogen lachen, dat is nog steeds niet verboden. Ik heb nog nooit een artworkfoto van een (glim)lachende Birdy gezien.

Ben nu bij de zesde track, het album gaat verder in de volwassen stijl van haar vorige plaat, met dat verschil dat het allemaal wat natuurlijker en minder geproduceerd aanvoelt. Ik hoop nog op een track à la “Maybe” of “Young Hearts”, iets van een glimlach tussen alle prachtige ballads.

Edit: op deze cover glimlacht ze! Maar met een dekentje/vest voor haar mond. Had ik helemaal gemist

avatar van Style.Girl
Nee ik ben niet dol enthousiast over dit album. Tot nu toe haar minste. Weinig nummers die eruit springen. Allemaal erg vlak. Er zitten maar een aantal echt goede nummers op. Dat zijn The Deepest Lonely, Loneliness, Celestial Dancers en The Otherside. De rest is allemaal minder. Daarna zijn Lighthouse en Second Hand News ook wel te doen.

Van leuk naar minder leuk:

1. The Deepest Lonely (erg goed)
2. Celestial Dancers (erg goed)
3. The Otherside (erg goed)
4. Loneliness (erg goed)
5. Lighthouse (leuk)
6. Second Hand News (leuk)
7. River Song (matig)
8. Evergreen (matig)
9. Little Blue (matig)
10. New Moon (slecht)
11. Surrender (slecht)
12. Nobody Knows me Like You Do (slecht)
13. Young Heart (slecht)
14. Voyager (slecht)

avatar van gweah
Ik ben er eigenlijk ook niet zo dol enthousiast over. Inderdaad tot nu toe vlak en weinig tracks die eruit springen. Misschien kan hij nog groeien

avatar van Marco van Lochem
Jasmine Lucilla Elizabeth Jennifer van den Bogaerde werd zo’n 10 jaar geleden bekend bij het grote publiek dankzij haar hits “SKINNY LOVE” in 2011 en “PEOPLE HELP THE PEOPLE”. Beide songs bereikten in Nederland de top 5, waarvan de eerste “net niet de nok”, deze bleef steken op de tweede plaats. Dit nummer, geschreven en uitgevoerd door Bon Iver stamt uit 2008, maar het was de kale indringende versie van Birdy, zoals de zangeres zich noemt, die ervoor zorgde dat het een hit werd. Birdy verving de gitaar van het origineel voor de piano en raakte daarmee talloze mensen.
Haar selftitled debuutalbum werd een succes en het lukte haar om met de opvolger, “FIRE WITHIN” uit 2013 het succes door te trekken, al werd het album wel beduidend minder verkocht. Persoonlijk vond ik de single “WINGS” van dat album een prachtig liedje en werd het terecht een hit in Nederland. In 2016 verscheen album #3, “BEAUTIFUL LIES”, waarmee ze haar oeuvre passend wist uit te breiden.
De fans hebben 5 jaar moeten wachten op de opvolger en die is getiteld “YOUNG HEART”. De nu 24 jarige en in Lymington Hampshire Engeland geboren zangeres heeft bijna een uur nieuwe muziek opgenomen, schreef op één na alles zelf, wel met behulp van anderen en de 16 songs zijn stuk voor stuk de moeite meer dan waard te beluisteren. Ze zit in de singer/songwriter hoek, de piano is vaak de basis van het nummer en haar stem is liefelijk, soms heel klein, maar wel herkenbaar.
Na een kort intro trapt ze af met “VOYAGER”, een nummer dat weergeeft wat je verwachten kunt. Midtempo, aanstekelijk rustig tempo, mooie melodie en gezongen. In “LONELINESS” haalt ze af en toe even vocaal uit, “THE OTHERSIDE” is wat mij betreft één van de mooiste nummers van “YOUNG HEART”, het heeft een sobere sfeer, maar een prachtige melodie. “RIVER SONG” is ook een mooi liedje, ingetogen gezongen en het nummer werkt naar een soort van climax toe. “DEEPEST LONELY” is ook één van de toppers, mooi drumwerk, prachtige melodie en arrangementen. ”LITTLE BLUE” is zo’n klein liedje waar ze bekend mee is geworden en daar staan er meer van op dit album. Het titelnummer is het langste nummer, bijna 6 minuten en ook dit nummer laat alles horen waar Birdy bekend om staat.
Ze komt uit een zeer muzikale familie en heeft het stokje van haar ouders overgenomen en weet met dit album weer te overtuigen. Je moet ervan houden, maar voor de fans van dit soort muziek, is het van de eerste tot de laatste minuut genieten.

Rouwverwerking na een verbroken relatie zorgt voor een golf aan inspiratie. Ik vind dit misschien wel haar mooiste plaatje. Minder poppy. Het levert een kwetsbaar doosje op vol gevoelige liedjes. Het laatste liedje laat horen dat een soulplaat misschien helemaal niet zo'n slecht idee is.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Birdy - Young Heart - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Birdy - Young Heart
Ik moest er weer lang aan wennen, maar uiteindelijk weet Birdy me toch weer te betoveren met een mooi en sfeervol album dat laat horen dat ze in muzikaal en vocaal opzicht volwassen is geworden

Bij vluchtige beluistering lijkt Young Heart van Birdy wat voort te kabbelen, maar luister net wat beter en je hoort een rijke en bijzonder sfeervolle instrumentatie, waarin de piano van Jasmine van den Bogaerde gezelschap heeft gekregen van flink wat synths en strijkers. Het is een instrumentatie waarin de stem van de Britse singer-songwriter uitstekend tot zijn recht komt. Birdy staat nog altijd garant voor emotievolle en soms wat breekbare vocalen, maar de zang op Young Heart is veel beter dan die op het debuut van Birdy. Ik ben er niet altijd voor in de stemming, maar als ik er voor in de stemming ben is Young Heart van Birdy een heel mooi album dat de vroege ochtend of late avond prachtig inkleurt.

Ik heb tot dusver een wat moeizame relatie met de muziek van Birdy. Wanneer ik mijn recensies van haar vorige drie albums nalees, zie ik keer op keer dat ik bij eerste beluistering vooral aarzelingen had, maar dat er uiteindelijk toch nog veel op zijn plek viel, zonder dat Birdy echt volledig wist te overtuigen.

Het alter ego van de Britse Jasmine van den Bogaerde kon voor haar eerste twee albums nog rekenen op de minderjarigentoeslag, maar kleine meisjes worden groot. De inmiddels 25 jaar oude Jasmine van den Bogaerde leverde een paar weken geleden met Young Heart haar vierde album als Birdy af.

Het is een album dat bij mij in eerste instantie dezelfde reactie opriep als haar vorige drie albums. Bij eerste beluistering van Young Heart vond ik de nieuwe muziek van Birdy wat braaf of zelfs gezapig en bovendien weinig bijzonder. Zeker niet slecht, maar het sprong er voor mij ook niet uit.

Nu wist ik natuurlijk hoe het de vorige drie albums van de Britse singer-songwriter was vergaan en dat was reden genoeg om het te blijven proberen. Young Heart groeide in eerste instantie tergend langzaam, maar langzaam maar zeker heeft ook het vierde album van Birdy mijn hart gewonnen.

Wanneer ik het nieuwe album van Birdy vergelijk met haar inmiddels tien jaar oude debuut, hoor ik nog maar weinig overeenkomsten. Vooral in vocaal opzicht verschillen het titelloze debuut en Young Heart van elkaar als dag en nacht. Jasmine van den Bogaerde is inmiddels volwassen en dat hoor je in haar stem, die warmer en voller klinkt dan de stem waarmee de 15 jaar oude Birdy tien jaar geleden furore maakte. Het is een stem die wat minder onvast klinkt dan in haar jonge jaren en hoewel Jasmine van den Bogaerde geen heel groot zangeres is, heeft ze wel een aangenaam en ook eigen geluid.

Ook in muzikaal opzicht zijn de verschillen tussen de albums groot. Waar Birdy op haar debuut afwisselend koos voor Spartaanse en juist veel voller klinkende songs, is het geluid op Young Heart behoorlijk consistent. Het is een geluid waarin de piano nog altijd centraal staat, maar Jasmine van den Bogaerde en haar muzikanten hebben ook flink wat keyboards toegevoegd, met een prominente plek voor de mellotron, en hebben het geluid vervolgens verder verrijkt met akoestische gitaren, strijkers en hier en daar wat blazers.

Het is een rijk en gloedvol geluid, dat zich als een warme deken om de stem van Jasmine van den Bogaerde heen slaat, zeker wanneer ze wat kwetsbaarder klinkt. Young Heart klinkt op het eerste gehoor wat zoet en gepolijst, maar na enige gewenning hoor ik toch vooral een tijdloos singer-songwriter album met flink wat invloeden uit de pop.

Het is een album dat bijzonder aangenaam voortkabbelt in de vroege ochtend of late avond, maar het is ook een album dat kwaliteit ademt en dat uiteindelijk veel interessanter is dan ik bij eerste beluistering kon vermoeden. Zowel de instrumentatie als de zang op Young Heart dringen zich bij mij steeds nadrukkelijker op en ook de songs, die Jasmine van den Bogaerde deels schreef met Ian Fitchuk en Daniel Tashian, die ook als muzikant zijn te horen en bovendien de productie voor hun rekening namen, worden bij herhaalde beluistering alleen maar beter.

Young Heart is een oerdegelijk album van Birdy, maar het is ook een album dat flink kan groeien als je er voor in de stemming bent en dat ben ik steeds vaker, waarna Young Heart bijna een uur lang zeer aangenaam vermaakt. Erwin Zijleman

avatar van MIAB
Birdy heeft een fantastische stem die je in vervoering brengt, maar haar muziek is ook eentje waar je echt voor in de stemming moet zijn én de tijd voor moet nemen. En de vraag is, wil je dat en als je iets "moet" is het dan wel echt leuk. Beetje de verhouding die ik heb met sommige muzikanten. Zo ook met Birdy.
Ik vind Surrender er absoluut bovenuit springen. Het album begint sterk en eindigt met Young Heart ook goed. Het tussengedeelte vind ik moeilijk. Misschien later nog eens een 3e poging wagen 3,5*

2. Voyager (4:26) --- 3,5
14. Celestial Dancers (5:19) --- 3,0
15. New Moon (3:32) --- 3,5
16. Young Heart (5:58) --- 3,5

avatar van matthijs
Fijne plaat, warm, ook een beetje gladjes. Ik hoorde laatst dat autotune net iets is als make-up: als het opvalt is het niet mooi. Erger nog: mannen die zeggen dat ze niet van vrouwen met makeup houden, vinden vrouwen met een onzichtbaar beetje make-up mooier dan de vrouwen die ze zeggen te prefereren.
Zou dat nou ook met auto-tune zijn? Vrijwel alle zangers/zangeressen schijnen het te gebruiken. Maar Birdy niet toch?! Ik vind het ook juist mooi als het af en toe een beetje 'imperfect is'. De emotie.

Overigens vond ik de debuutplaat nog steeds het mooist, zo mooi dromerig gezongen.

avatar van romadogixaju
Fantastische zangeres: