Charlotte Jacobs - The Shape of Wandering (2021)

Belgiƫ
Electronic / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Where You Want Me To (3:33)
  2. B (3:26)
  3. Other Half (4:14)
  4. Immerse Yourself (4:20)
  5. The Shape of Wandering (6:21)
avatar van RockAround
Mijn recensie op Luminous Dash:

Kan muziek je laten dromen van plaatsen waar je nog nooit bent geweest? Charlotte Jacobs bewijst op haar tweede ep dat het kan. Met The Shape Of Wandering neemt ze de luisteraar bij de hand voor een wervelende tocht door haar stad, New York. Metro’s en taxi’s razen voorbij, maar op elke straathoek weerklinkt wonderlijke nieuwe muziek. Van jazzclubs en poetry slams trekken we naar zinderende feestjes en terug.

Opener Where You Want Me To neemt een beetje een rare start, met geluiden die lijken weggelopen uit een ouderwets videospel. Pas als die klanken verstommen, ten voordele van Charlottes betoverende stem, breekt het nummer helemaal open. We zijn vertrokken op onze reis door die onmetelijke stad die nooit slaapt.

B is het pronkstuk van de plaat. Hier komt Charlottes vocale acrobatie volledig tot haar recht. We zijn bang om te verdwalen in het gewoel, maar steeds is er die stem die ons omarmt en nooit meer loslaat. Intussen maakt drummer Raf Vertessen met zijn bezwerende ritmes het nummer alleen maar fascinerender.

Daarna zijn we toe aan een rustpunt met Other Half. Dit gaat over de partner die we hopelijk ooit allemaal vinden, degene met wie we dromen delen en demonen verjagen. Charlotte regisseerde er een intrigerende videoclip bij, waarin handen op de tast naar elkaar op zoek gaan om uiteindelijk helemaal te verstrengelen.

“What are you doing back here in New York?” vraagt Charlotte op Immerse Yourself. “To be lost, to be found, to be with everyone”, luidt het antwoord. Daar verwoordt ze misschien het best de aantrekkingskracht van New York. Velen willen het immers, dolen door die stad waar overal wel iets gebeurt. Deel uitmaken van alles wat er kiemt en bruist. Opnieuw zijn er die drums die Charlottes stem nog meer kracht bijzetten, nu eens opzwepend, dan weer zachtjes tintelend.

Het meer dan zes minuten durende titelnummer neemt de tijd om op gang te komen. Iets te veel zelfs, maar vanaf het moment dat de zinnen “How are you able to feel satisfied? Are you able to go all the way?” als een mantra alle kanten op bonzen, neemt Charlotte ons nog één keer op sleeptouw. En dan worden we weer wakker, met zicht op de skyline van New York. Misschien was deze dwaaltocht een droom, maar dan wel één die we niet snel zullen vergeten.