Cheap Trick - In Another World (2021)

Label: BMG

1. The Summer Looks Good on You (3:56)
  2. Quit Waking Me Up (3:42)
  3. Another World (4:02)
  4. Boys & Girls & Rock N Roll (3:53)
  5. The Party (2:54)
  6. Final Days (4:39)
  7. So It Goes (3:03)
  8. Light Up the Fire (2:53)
  9. Passing Through (3:19)
  10. Here's Looking at You (3:20)
  11. Another World [Reprise] (3:24)
  12. I'll See You Again (2:49)
  13. Gimme Some Truth (3:26)
Het 20e studio album van cheap trick. En weer leveren ze een klasse plaat af. Weinig bands die zo lang bestaan werken zoo hard qua optredens en opnemen van albums, en zijn zo constant met de kwaliteit. Een heerlijke mengeling van ballads en stevige nummers, en een paar heerlijke nummers die klinken zoals de Beatles waarschijnlijk nu geklonken hadden. Wat mij betreft weer een aanrader.

avatar van Von Helsing
Volgens mij is Cheap Trick de band met de meeste concerten ooit, bijna non-stop bezig sinds 1976. Ruim 3.700 optredens.

Dit album ken ik nog niet maar daar komt snel verandering in. Laatste song waarschijnlijk een Lennon cover.

avatar van erwinz
Volledige recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Cheap Trick - In Another World - dekrentenuitdepop.blogspot.com

De meeste grote rockbands uit de jaren 70 zijn al lang met pensioen, maar de Amerikaanse band Cheap Trick verkeert nog altijd in een blakende vorm en levert weer een geweldig album af

Wanneer I Want You To Want Me opduikt in een top zoveel wordt de Amerikaanse band Cheap Trick nog wel eens een eendagsvlieg genoemd, maar dat is de band zeker niet. Tot op de dag van vandaag levert de band immers geweldige albums af en ook het deze week verschenen In Another World is weer een uitstekend album. Het is een album vol met grootse rocksongs, uiteraard volgestopt met geweldige riffs en gitaarsolo’s. Cheap Trick heeft hiernaast ook nog altijd het patent op tijdloze en direct memorabele songs, die de invloeden uit zowel de Britse als de Amerikaanse rockmuziek halen. Dat de band dit al ruim 45 jaar doet verdient eindeloos respect.

avatar van Marco van Lochem
Met dit nieuwe album kan Cheap Trick wel weer een paar jaar vooruit en dat zou dan betekenen dat ze in 2023 hun 50 jarig jubileum kunnen vieren.
De band met zanger Robin Zander, gitarist Rick Nielsen, bassist Tom Petersson en drummer Ben E. Carlos als de keymembers van deze Amerikaanse rockband en 3 van deze 4 maken nog steeds deel uit van Cheap Trick. Carlos niet langer de drummer van de band, de stokjes zijn overgenomen door Daxx Nielsen en dat gebeurde zo’n 10 jaar geleden. De zoon van Rick is sindsdien lid van de band en nam in 2016 zijn eerste album met de band op, “BANG, ZOOM, CRAZY...HELLO”.
Het debuutalbum “CHEAP TRICK” verscheen in 1977, opvolgers “IN COLOR” ook in 1977 en “HEAVEN TONIGHT” in 1978, maar een definitieve doorbraak kwam er niet. In oktober 1978 verscheen het live album “LIVE AT BUDOKAN” en na een aarzelend begin, werd het een millionseller. De single “I WANT YOU TO WANT ME” werd in de studioversie geen hit, met de live versie scoorde de band zijn eerste internationale hit, waaronder een eerste plaats in de Nederlandse Top 40 in 1979. De successen in Nederland bleven sindsdien beperkt tot enkele kleine hitjes, in Amerika scoorde de band in 1988 een nummer 1 hit met de ballad “THE FLAME”, een nummer dat niet door de band zelf geschreven werd.
Cheap Trick maakt stevige, goed in het gehoor liggende rock, waarbij zanger Zander een prominente rol heeft. Zijn rauwere stem klinkt tegenwoordig nog steeds erg goed. De andere prominente rol is er voor Rick Nielsen, deze gitarist laat zijn gitaar in elk nummer heerlijk klinken en is ook verantwoordelijk voor veel liedjes van de uit Rockford, Illinois afkomstige band.
“IN ANOTHER WORLD” is het twintigste album en de opvolger van het kerstalbum “CHRISTMAS CHRISTMAS” uit 2017 en het uit hetzelfde jaar afkomstige geweldige album “WE’RE ALL ALRIGHT!”, wat destijds voor mij het bewijs was dat Cheap Trick nog steeds een belangrijke speler is in de muziekwereld. Met het recent verschenen nieuwe album is dat niet minder het geval. Strak gespeeld, prachtige melodieën, de zang is van hoog niveau, er wordt geweldige gespeeld en dat levert ruim 45 minuten luister genot op.
Het album gaat vrolijk los met “THE SUMMER LOOKS GOOD ON YOU”, waarbij je verlangt naar een heerlijke zomervakantie, strand, zee, drankje en dan dit nummer uit de speakers! “QUIT WAKING UP” heeft een soulfeel door de toevoeging van blazers, “ANOTHER WORLD” is een midtempo rocker, waarna het tempo weer omhoog gaat met de poprocker “BOYS & GIRLS & ROCK N ROLL”, het stevige “THE PARTY”, om weer iets tot rust te komen met het zeer melodische, en langste nummer van “IN ANOTHER WORLD”, “FINAL DAYS”. Prachtig nummer overigens waarbij je kunt horen dat Zander nog steeds een geweldige zanger is.
“SO IT GOES” is één van de 2 ballads van het album, een mooi klein, goed gezongen Beatlesk popliedjes. Met “LIGHT UP THE FIRE” gaat het tempo weer omhoog, een aanstekelijk riff met een prachtig refrein, “PASSING THROUGH” is een midtempo nummer met mooi gitaarwerk, “HERE’S LOOKING AT YOU” een echte Cheap Trick rocker, heerlijk tempo, mooie melodie, prachtig gewoon. “ANOTHER WORLD (reprise)” is een vervolg op het bijna gelijknamige nummer, alleen gaat bij deze het tempo flink omhoog, waarna je weer kunt bijkomen met de tweede ballad van het album, “I’LL SEE YOU AGAIN”, opnieuw waard ook in deze de geest van de Beatles rond. En om dat de link met de Beatles helemaal rond te maken, is de afsluiter de John Lennon cover “GIMME SOME TRUTH”, waarvan het origineel op “IMAGINE” staat. Cheap Trick geeft deze versie een iets rauwer randje, maar laten het nummer wel rechtop staan, erg goed gedaan!
Wat een ongelofelijk goed album, en om er met een populaire term nog meer kracht bij te zette; wat klinkt dit album heerlijk VET!!

avatar van galleryplay
Kan Cheap trick wel jeugdsentiment noemen maar dat zou misplaatst zijn gezien de energie die van deze plaat afspat.
Respect.