Remember Sports - Like a Stone (2021)

Label: Father/Daughter

6. Materialistic (4:06)
  7. Like a Stone (2:12)
  8. Clock (3:05)
  9. Falling Awake (1:48)
  10. Flossie Dickie (2:24)
  11. Out Loud (6:49)
  12. Odds Are (3:18)
avatar van Simon77
Inmiddels toch wel erg nieuwsgierig naar dit album. Met Pinky Ring, Materialistic en nu Out Loud al drie fijne voorproefjes gehoord.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Remember Sports - Like A Stone - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Remember Sports - Like A Stone
Like A Stone is het vierde album van de uit Philadelphia afkomstige band Remember Sports en het is niet alleen het meest veelzijdige album van de band, maar ook het beste album tot dusver

Laat Like A Stone van Remember Sports uit de speakers komen en je wordt getrakteerd op aanstekelijke indierock, zoals die in de jaren 90 wel vaker werd gemaakt. Ook Remember Sports deed het al eerder, maar nog niet zo goed als op hun vierde album. Like A Stone klinkt lekker veelzijdig en maakt zowel in muzikaal als in vocaal opzicht meer indruk dan de vorige albums van Remember Sports. Het geldt ook voor de songs die stuk voor stuk lekker in het gehoor liggen, maar die ook gevarieerder klinken dan we van de band gewend zijn. Een opzienbarend album is het misschien niet, maar ik word er wel twaalf songs lang blij van en dat is ook wat waard.

Er zijn in de eerste helft van 2021 krankzinnig veel albums verschenen. Dat is ook niet zo gek, want wat kun je in deze bijzondere tijd anders dan maar weer eens wat nieuwe muziek opnemen?

Bij het selecteren van nieuwe muziek ontstaan bij mij altijd drie, deels virtuele stapels. Een deel van de nieuwe albums kan direct aanspraak maken op een plekje op de krenten uit de pop, een deel van de albums schuif ik direct opzij en dan zijn er tenslotte nog de albums die het etiket “op zijn minst veelbelovend” opgeplakt krijgen.

Op de laatste stapel kwam ik Like A Stone van de Amerikaanse band Remember Sports tegen. Remember Sports werd een jaar of negen geleden opgericht in Gambier, Ohio, maar opereert inmiddels alweer een aantal jaren vanuit Philadelphia, Pennsylvania. Ik moet eerlijk toegeven dat ik tot dusver nog niet volledig overtuigd was van de kwaliteiten van de band. De eerste albums klonken lekker en stonden vol even catchy als gruizige popliedjes, maar het waren ook popliedjes die ik al heel vaak en in veel gevallen ook beter had gehoord.

Het ruim drie maanden geleden verschenen Like A Stone bevalt me echter een stuk beter en blijft ook bij herhaalde beluistering een bijzonder leuk album. Luister naar het vierde album van de band uit Philadelphia en je hoort lekker ruwe popliedjes die doen denken aan die van tijdgenoten als The Beths en Hop Along en die bovendien herinneringen oproepen aan alles tussen Rilo Kiley, Juliana Hatfield, Yo La Tengo en Sleater-Kinney, om maar een paar namen te noemen.

De muziek op Like A Stone verschilt niet wezenlijk van die op de vorige albums van de Amerikaanse band, maar Remember Sports doet op haar nieuwe album alles net wat beter. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal net wat hechter en zelfverzekerder en bovendien zoekt de Amerikaanse band met grote regelmaat naar uitstapjes buiten de gebaande paden, tot een uitstapje richting de Amerikaanse rootsmuziek aan toe.

Het klinkt in de meeste gevallen gelukkig nog steeds lekker ruw en gruizig met hier en daar flink ontsporende gitaren, maar in muzikaal opzicht is het een stuk interessanter, dynamischer en veelzijdiger. Zeker het gitaarwerk op het album spreekt zeer tot de verbeelding, maar ook de rest van de band is gegroeid de afgelopen jaren.

Wat voor de instrumentatie geldt, geldt ook voor de zang van frontvrouw Carmen Perry die makkelijk overtuigt in de wat ruwere rocksongs, maar die ook in de wat zoetere popsongs eenvoudig overeind blijft. Like A Stone van Remember Sports heeft een hoog 90’s indierock gehalte, maar daar is niets mis mee, al is het maar omdat Remember Sports minstens net zo lekker, of zelfs beter klinkt dan een aantal helden uit dit decennium.

Er is wat mij betreft geen reden om heel druk te doen over het nieuwe album van de Amerikaanse band, maar ondertussen is het wel een album, waar ik keer op keer met heel veel plezier naar luister, waarbij het niet zoveel uitmaakt of de band uit Philadelphia kiest voor punky rocksongs, voor aanstekelijke popsongs of voor songs die wat buiten de lijntjes kleuren van alles dat Remember Sports de afgelopen jaren deed. Ik ben daarom blij dat ik het album alsnog heb opgepikt en ben er van overtuigd dat Like A Stone in bredere kring in de smaak kan vallen. Erwin Zijleman