Greta Van Fleet - The Battle at Garden’s Gate (2021)

Label: Republic

1. Heat Above (5:41)
  2. My Way, Soon (4:15)
  3. Broken Bells (5:50)
  4. Built by Nations (3:58)
  5. Age of Machine (6:53)
  6. Tears of Rain (3:50)
  7. Stardust Chords (4:57)
  8. Light My Love (4:30)
  9. Caravel (4:55)
  10. The Barbarians (5:20)
  11. Trip the Light Fantastic (4:33)
  12. The Weight of Dreams (8:51)
JVT
Hij staat er eindelijk op, de plaat waar ik het meest naar uit kijk dit jaar. En we hebben toch al heel wat moois gehad met Shame, TV priest, Kid Kapichi en Black Pistol Fire.
Maar goed, Greta van Fleet dus, er zijn veel voor en tegenstanders van deze band. Ik ben absoluut voor, vind ze fantastisch. Zo ook de singels van deze plaat. Heel benieuwd wat de rest nog brengt.
En ja, van Led zeppelin ben ik ook fan, maar die brengen niets nieuw meer uit, dus ben ik maar al te blij met Greta van Fleet.

avatar van coldwarkids
Greta Van Fleet... De nummers die al uitgebracht zijn, irriteren me mateloos. De singles van hun vorig album konden me meer bekoren.

JVT
Dan weet ik dat het goed zit coldwarkids, jou mening is altijd precies het tegenoverstelde als die van mij

avatar van Rick53
Jammer dat een band als deze dan 4/5 singles uitbrengt voordat de plaat uit komt. Tuurlijk snap ik dat je het niet hoeft te luisteren voordat hij op de mat valt, maar de 'verrassing' is een stuk minder. Althans, voor mij.

Neemt niet weg dat het stuk voor stuk goeie singles zijn, met name Broken Bells.

Laat maar komen deze!

avatar van VDB79
Is het nog steeds de Led Zep Soundmixshow wat deze jochies doen?

Edit:
Rick53 schreef:

Krijg een beetje Pink Floyd gevoelens gemixt met Adele.

Ahaa ze hebben het repertoire verbreed begrijp ik?

avatar van Rudi S
Ha,ha, er zijn 3 YT links, kun je gewoon luisteren.

Nee dankje Rudi S, ik wilde dit gewoon graag posten

avatar van Rudi S
VDB79 schreef:
Nee dankje Rudi S, ik wilde dit gewoon graag posten

Dito, ik moest enkel nog een gepaste albumpagina zoeken

avatar van Rick53
Rick53 schreef:

Krijg een beetje Pink Floyd gevoelens gemixt met Adele.

Ahaa ze hebben het repertoire verbreed begrijp ik? [/quote]

Wat ze neerzetten vind ik geen regelrechte 'lijken op'. Overigens neigt het wat mij betreft in het algemeen wat meer naar Rush.

JVT
Van de niet singles vallen me voorlopig Caravel en Stardust chords positief op! Ik had hoge verwachtingen en het valt me absoluut niet tegen. Het is blijkbaar een hate it or love it band en ik behoor tot die laatste. Dit ga ik nog heel veel draaien. Heerlijke dag voor de gitaarmuziek, met ook nog de nieuwe motorpsycho en The Vintage Caravan. Dus ik ga m’n aandacht wat moeten verdelen over deze nieuwe platen.

Sooheej
Niet zo'n schaamteloze Zep-kloon als hun eerste album, maar mijn hemel: nu wordt de halve hardrock-scene van de 70s gecoverd. Mag natuurlijk, en echt slecht is het nou ook weer niet, maar wel nogal fantasieloos allemaal. Met 'Built by Nations' en 'Stardust Chords' als negatieve uitschieters.

avatar van Michiel Cohen
1,0
Ik kan de zang echt niet meer aanhoren. Lijkt soms wel een blatende geit. De rest van die band vind ik ook maar niks.

avatar van Rvdz
Sooheej schreef:

Als ze vanaf nu per album een decennium kopiëren zullen ze vanaf album zeven toch wat nieuws moeten bedenken, misschien word het dan nog eens wat.

avatar van Don Cappuccino
Ja, op album 7 zal Greta van Fleet toegekomen zijn aan Charli XCX-covers, al zal dat dan classic popmuziek zijn.

avatar van Michiel Cohen
1,0
robbievlek schreef:

Gewoon omdat het kan.

Fijne muziek vol met sfeer, veel diverser dan hun vorige 2 albums. Meer orgel en vollere sound. Stem blijft geweldig en blijft je ook meeslepen

robbievlek schreef:
Waarom deze plaat op vinyl 39.00 euro moet kosten?????

Limited edition colored vinyl special edition deluxe, met een gouden randje en de groeten van de marketingafdeling, you wanker!

avatar van henrie9
Alle haters ten spijt, fulminerend bv. over plundering van het hardrocksongbook of gewoon over de falsetto van de zanger, ik kon me op deze nieuwe GVF alleen maar de volle gevarieerde 63 minuten lang door hun muzikaal vakmanschap laten meeslepen. Uitstekend opgebouwde nummers. Breder instrumentarium met nu ook hammond, piano en strijkers. Deze straffe groep blijkt nu al een ware zegen voor de erfenis van classic rock en absoluut geen eendagsvlieg als zovele Led Zeppelin-epigonen. Nog eens opzetten dus, deze GVF!

avatar van milesdavisjr
Wat veelzijdiger dan het debuut maar mijn god wat is zanger Josh Kiszka vermoeiend. Uiteraard vormt Led Zeppelin de grote inspiratiebron voor de heren maar weten ze iets handiger de valkuilen te omzeilen in vergelijking met de eersteling. Echter Kiszka trek ik echt niet, de beste man zit bijna alleen maar in de hogere regionen met zijn stem, dat wekt bij mij dermate grote irritaties op dat het luistergenot er niet beter op wordt. Beluister My Way, Soon en ik kan mij toch niet voorstellen dat de zang zalvend voor het gehoor is. Hij zingt daarbij dermate gekunsteld dat Josh het zwakke element vormt op een verder aardig veelzijdig 2e album waarbij de blik van de mannen wat breder is geworden. Kortom vanuit instrumentaal opzicht een dikke voldoende, maar het vocale gedeelte laat de balans doorslaan naar een mager oordeel. Dat de heren trouwens teruggrijpen naar de jaren 70 kan ik wel appreciëren, dit decennium biedt genoeg inhoud en kwaliteit om een plaat mee te vullen.

Sterke plaat, kunt merken dat Josh weer iets ouder is en zijn stem net dat kinderlijke eraf is, maakt het net dat beetje lekkerder om naar te luisteren.
Wellicht bevatte de vorige albums 'grotere' hits, maar dit album luistert als geheel zeer prettig weg!

avatar van JB7x
Vlampiep Wat jij zegt klopt helemaal. Ik ergerde me soms tijdens het lusiteren aan de stem van Josh. Maar ondanks dat hele hoge uithalen hier ook aanwezig zijn, luistert het voor mij veel soepeler weg en zit ik genietend naar deze plaat te luisteren. Misschien zit het ook beter in de mix verwerkt.

avatar van Eppers
Gewoon lekker.

avatar van Kronos
Inderdaad. Dit klinkt zeker lekker. Lekkerder dan het stemgemiddelde doet vermoeden.

avatar van Juul1998B
Dit is heerlijk, klinkt al veel beter dan hun voorgaande album. Heat above is geweldig!

Ik zit abslouut bij de ‘lovers’. Dat de zanger constant all-in gaat vind ik juist prettig en stoer, hij kan het prima! En Led Zeppelin nadoen, andere rockbands afkijken lekker boeiend allemaal. Uiteindelijk hebben ze als jonge band in een klassieke muziekstijl toch echt een eigen sound en leveren ze enorme bijdrage aan het in leven houden van de genre(s). Mijn smaak is in het algemeen meer ‘alternatief’ maar ik kan dit album niet minder dan 4 sterren geven.

Kijk enorm uit naar de volgende plaat, die eerste single in acht genomen gaat dat van (in ieder geval beoogd) hemelse proporties zijn.

avatar van Yoda you can call me
Wat mij betreft het beste wat GvF heeft uitgebracht. Net iets meer hun eigen draai aan de muziek gegeven in plaats van de toch wel heel veel op Led Zeppelin lijkende voorgangers. Overigens kon ik de vorige albums ook wel waarderen hoor