Stephanie Struijk - Fijn Zo (2021)

Label: Lab

1. Alles Gaat Maar Door (2:20)
  2. Sta Op, Sla Af, Ga Door (2:52)
  3. Fijn Zo (3:01)
  4. Alsof Je Hier Nog Bent (3:24)
  5. Het Beste (3:18)
  6. Voorbij (3:03)
  7. Heimwee van Tequila (3:41)
  8. Dichterbij (3:39)
  9. Vanaf Toen (3:29)
  10. Bang voor de Blues (3:14)
  11. Zon en Maan (3:34)
  12. Onderweg (3:27)
  13. Later Wel (3:07)
avatar van BrotherJohn
De vorige plaat (geschreven met Daniël Lohues tijdens een roadtrip door Amerika) was alweer vijf jaar geleden. Toen ik mijn gesigneerde versie laatst weer eens opzette merkte ik dat er opeens een diepe lange mysterieuze kras op kantje A van het vinyl zat. Ik had juist zo'n mooie band met die plaat opgebouwd en nu was het opeens uit met die plaat, zeg maar gerust het gevoel van een licht gebroken hart. Gelukkig zingt Stephanie op deze nieuwe plaat ook over hartzeer en komen we er samen wel weer uit. Uitgezonderd trouwens het liedje 'Fijn zo', dat juist gaat over een gemoedstoestand waarin alles goed is zoals het is, zulke opgeruimde liedjes zouden er wel wat meer gemaakt mogen worden.

Het vorige album was meer country/folk georiënteerd. De laatste song op dit album ('Later Wel', op zich een prima song) had precies op die vorige plaat gepast. Het is op dit nieuwe album dan ook een vreemde eend in de bijt. Na twaalf geraffineerde fijngevoelige popliedjes had het album afgelopen moeten zijn. Wellicht had 'Later Wel' later wel op een andere plaat gepast?

Fijn zo, Alsof Je Hier Nog Bent en Onderweg aangevinkt als mooiste liedjes.

avatar van Strangeways
Nederlandstalig kan dus ook prachtig zijn. Buitengewoon mooi album, met voor mij als uitschieters Voorbij, Dicherbij, Vanaf Toen en Later Wel.