Dordeduh - Har (2021)

Roemenië
Label: Prophecy

1. Timpul întâilor (12:10)
  2. În Vieliștea Uitării (6:28)
  3. Descânt (7:59)
  4. Calea Magilor (2:47)
  5. Vraci de Nord (11:34)
  6. Desferecat (7:29)
  7. De Neam Vergur (10:38)
  8. Văznesit (2:23)
  9. Vraci de Nord [Extended] * (15:07)
  10. Nord * (3:36)
totale tijdsduur: 1:01:28 (1:20:11)
avatar van ProGNerD
Wauw, totaal onverwacht een erg mooie plaat "ontdekt"; en hoewel ik graag zou kunnen volgen waarover gezongen wordt, doet het feit dat ik niks kan met het Roemeens in dit geval niks af aan de sfeer en beleving die ik voel => knap gedaan !

avatar van henrie9
Jens Bogren, producer bij Devin Townsend, Opeth, Dimmu Borgir, deed zijn ding nu ook met... Met zo'n goede reden dus oor verleend aan 't nog illuster onbekende Roemeense Dordeduh. Maar, man man, met wat een epische opener komen ze daar zomaar uit de kelder naar je toegekropen. 'Tîmpul Întâilor', modern donker prachtstuk in opbouw en arrangementen, direct al twaalf machtig spannende minuten. Deze memorabele toon gezet, een uur en nog 7 magistrale songs verder is er zomaar een knoert van een avontuurlijke metalplaat afgeleverd, overwaard om dit jaar naast je grootste metalmasters te in te lijsten! Verschillende stijlen en sounds worden, clean, chanting en hard gezongen, op filmische wijze samengevoegd, naadloos, Dordeduh heeft lak aan vakjes. Elke song ademt anders. Fusion van black metal, subtiele folktoetsen met onbekende Roemeense instrumenten, pompende atmosferische Devin Townsend-electronics, progessieve rock. De vocals klinken vaak tribaal en erg Gojira. De loepzuivere afwerking van Bogren maken bovendien dat het hele instrumentarium, licht of hard, continu klaar je oor streelt. Betoverend melodische songs en soundscapes vol vuur en plechtstatige grandeur golven over je heen. 'Vraci de Nord', torenhoog uitdeinend in emoties en duisternis, kan zo een Game of Thrones-soundtrack in. Met 'De Neam Vergur', adembenemend muzikaal epos, sereen folky opstartend, word je de zee van wiegende electronics ingetrokken, beland je langs heroïsche vocalen, vurige gitaren en percussie, riffs en hooks, tot bij een zoveelste vlekkeloze orgelpunt. Roemenië, land van donkere legendes, heeft hier een perfecte, supercoole plaat voortgebracht die deze metalfan/progrocker verbluft achterlaat. Al begrijp je dan geen bal van de Roemeense lyrics, de latijnse tongval stoort je geen moment, integendeel, 't draagt bij aan de geladen atmosfeer. De bandsnaam betekent 'hunker naar spirit' ('dor de duh') en hun plaattitel is 't Roemeens voor 'talent' ('har'). Dat laatste hebben die mannen dus alvast zat. En onze eigen 'dor' naar Dordeduh is hier intussen onstilbaar hoog...

avatar van Don Cappuccino
henrie9 schreef:

Voor jou misschien, maar Dordeduh had anders al best wel een status in de underground-metalwereld (Har is de tweede plaat) en ook door de connectie met Negurã Bunget, die met het album OM een ware cultklassieker op hun naam hebben staan.

Sterke bespreking voor de rest! De band heeft hier een stuk gestroomlijnder geluid vergeleken met de eerste plaat, die nog meer ruwe atmosferische folky blackmetal was in de trant van Negurã Bunget. Dit is toch echt moderne progblack à la Ihsahn, Borknagar en latere Enslaved. Toch blijven ze ook die typerende folky touch van het eerdere werk behouden, dat is knap.

avatar van henrie9
Don Cappuccino schreef:

Ok, tijd dus om die dan maar ook eens op te gaan opzoeken. Zie nu zelfs dat MM al heel wat van hun werk heeft opgelijst. Als ik het goed begrijp evenwel scoort bij jou daarvan, incl. ook Dar de Duh, eerste van het duo, enkel OM even hoog als huidige nieuwe 'Har' ?

avatar van Don Cappuccino
henrie9 schreef:

OM is sowieso een uitschieter in de Negurã Bunget-discografie en een topper in het blackmetalgenre. Qua geluid is het wel behoorlijk anders dan Har. Op Har heb je een kraakheldere productie van Jens Bogren, maar OM heeft meer een lo-fi blackmetalgeluid dat wat meer ''krakkemikkig'' is, maar de sfeer is ronduit uniek en de songs zijn top. Ik ken geen enkele andere (metal)plaat die als OM klinkt. Dar De Duh is ook uitstekend en is qua productiekwaliteit de middenweg tussen deze en OM.

henrie9 schreef:

Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten. Het werk van Negua Bunget kan mij lang niet altijd boeien, maar dit album heb ik in één ruk uitgeluisterd zonder afleiding. Een zeer avontuurlijk album, waar vele stijlen worden gecombineerd.
Afsluiter 'De neam vergur' is gewoon een klein prog epos. Prachtig gewoon!