Damon Locks Black Monument Ensemble - Now (2021)

Jazz
Label: International Anthem

1. Now Forever Momentary Space) (7:05)

met Angel Bat Dawid

2. The People Vs the Rest of Us (3:34)
  3. Keep Your Mind Free (5:54)

met Ben LaMar Gay

4. Barbara Jones-Hogu and Elizabeth Catlett Discuss Liberation (1:55)
  5. Movement and You (1:38)
  6. The Body Is Electric (10:24)

met Angel Bat Dawid

avatar van Sandokan-veld
Fijn, vrij kort album, met eigenlijk slechts drie ‘echte’ tracks (1, 3 en 6): de overige drie tracks zijn (vooral) met samples doordrenkte geluidscollages met een hoog ‘agitprop’-gehalte, die me eerlijk gezegd ook wat minder aanspreken.

Dit wordt meer dan goedgemaakt door de rest, waarbij sampler/ programmeur/ componist / bandleider Damon Locks een hele ‘community’ aan vocalisten en jazzmuzikanten laat aanrukken. Over een basis van samples en elektrische geluidjes vloeit een oceaan van hypnotiserend mooie zang en blaasinstrumenten, met sluitstuk ‘The Body is Electric’ als verzengend hoogtepunt.

We horen een diepe en veelzijdige duik in de zwarte cultuur, waardoor de genreaanduiding ‘jazz’ eigenlijk geen recht doet aan de plaat. Ook de politieke en raciale spanningen van het hedendaagse Amerika, met daarbovenop nog een pandemie, zinderen door in elke noot. Als de laatste noot is weggestorven, jubelen de muzikanten hoe ‘Healing’ het was om samen deze muziek te maken. Blij om dat te horen, en fijn dat ik er een beetje van mocht meegenieten.