Jon Campbell - Wolfen (2021)

Pop / Folk
Label: 7lb

1. Howl (2:22)
  2. Haunted (5:38)
  3. Faggot (2:58)
  4. T.F.I.B.R. (2:23)
  5. Cruising at the End of the World (2:33)
  6. RAGE (2:56)
  7. Metropolitan (5:05)
  8. Carousel (3:19)
Hoe moeilijk is het om iets over een album te schrijven als de maker ervan zelf al zo ongelooflijk open vertelt over wat dit album voor hem betekent.

Laat ik dat stuk dan ook maar aan hemzelf. Het is hier allemaal terug te lezen: 7lb Records

Wat is de impact op mijzelf? Groot, heel groot. Dat was bij voorgangers About a Boy EP (2016) en Sirens uit 2019 al enorm. Niet omdat ik zijn ervaringen deel, integendeel. Goed, we vallen allebei op mannen en daar houdt het eigenlijk wel mee op. Nee, het is de emotie die de muziek uitstraalt. Het is allemaal zo puur: blazers, akoestische gitaar, strijkers en dat allemaal zo natuurlijk samengesmolten door de warme stem van Jon. Echt, dan weet je mij te raken. En mij niet alleen. Veel muziekliefhebbers die ik dit persoonlijk aanraad en een beetje dezelfde muzieksmaak delen als ik worden ook geraakt, homo of hetero. Muziek is en blijft universeel.

Jon's liefde voor Joni Mitchell (hij noemt zelf Blue en Ladies of the Canyon, niet geheel toevallig ook behorend tot mijn favoriete Joni albums waar ik zelf Court and Spark nog aan toevoeg) is goed terug te horen. Ook muziek die weet te raken en te ontroeren.

De breekbaarheid, de kwetsbaarheid en vooral de openheid..... het maakt Jon een artiest om van te houden en te koesteren. Ik gun het hem om gehoord te worden.

Laat je betoveren door de magische klanken, zijn schitterende stem en probeer je in te leven in zijn verhaal. Het is misschien niet altijd even fraai: het laat zien dat het leven zoveel kanten heeft en al die kanten lijken samen te komen op Wolfen.

avatar van Gert1980
Ik laat me graag betoveren door muziek, vooral wanneer ik nog niet bekend ben met de artiest of band in kwestie. En al helemaal wanneer deze tips komen van gebruikers die ik toch wel erg serieus neem. Maar alle Jezus wat een deprimerende zit was dit.

Ik ben zelf een groot fan van Joni Mitchell, dus wanneer iemand zegt erg door haar te zijn geïnspireerd wekt dat mijn interesse net even extra. Het zal dat anderen Joni's invloed hierin terughoren, ik raakte vooral heel erg negatief overprikkeld door dit album. De muziek, die stem... en dan ook nog zo'n onsmakelijke albumhoes. Ja sorry, ik behoor tot die mensen die van mening zijn dat mooi artwork een album extra glans geeft, maar zo'n blote ietwat mollige buik ontneemt mij toch wel alle trek.

Of ik niets positiefs kan zeggen? Jawel, de man is zeker getalenteerd, zowel muzikaal als op schilder niveau, bedoel ik doe het hem niet na. Maar nee, aan mij is dit niet besteed. En ja, die mening mag ik hier ventileren, ik heb het album tenslotte beluisterd, inclusief meerdere suïcidale dreigingen.

avatar van henrie9
In Berlijn residerend singersongwriter-kunstenaar met een naam die klinkt als goede Schotse whisky. Even geproefd. Wolfen is een kleinood met 8 persoonlijke liedjes over zijn queerbewustzijn. Puur, want enkel acoustisch begeleid met gitaar, piano, viool, cello, een trompet... Schoon dit, in al zijn eenvoud. Less is more! Figuurlijk dan.