Bachelor - Doomin' Sun (2021)

Label: Polyvinyl

1. Back of My Hand (3:29)
  2. Sand Angel (2:20)
  3. Stay in the Car (2:44)
  4. Went Out Without You (3:09)
  5. Spin Out (3:29)
  6. Anything at All (3:20)
  7. Moon (3:13)
  8. Sick of Spiraling (4:27)
  9. Aurora (4:06)
  10. Doomin' Sun (3:06)
avatar van Lura
Melina Duterte (Jay Som) en Ellen Kempner (Palehound) zijn goede vriendinnen. Die vriendschap begon in 2017 toen ze elkaar ontmoetten in een Sacramento green room. Op dat moment waren ze al fans van elkaars muziek. Een jaar later bezocht Kempner Duterte’s thuisstudio en begon men voor het plezier samen wat op te nemen. Het resulteerde in hun eerste song Sand Angel, wat ook op het debuutalbum Doomin’ Sun is terechtgekomen. Het overtuigde de twee dat ze samen een duidelijke chemie hebben. In januari 2020 nam het duo de complete opnameapparatuur van Duterte mee in twee auto’s naar een voor de gelegenheid gehuurd huis in Topanga, Calefornië. In het huis was een grand piano aanwezig. Men schoof alle meubilair aan de kant en stelde vervolgens drums en versterkers op. De ad-hocstudio welke was opgezet, bood het comfort dat nodig was om ideeën vrijelijk te laten stromen, niet gehinderd door een vooraf bepaald schema. Kempner richtte zich vooral op het schrijven van de teksten en Duterte vooral op het produceren. Ongeveer halverwege hun verblijf in Topanga kwamen Buck Meek en James Krivchenia van Big Thief langs. Meek bracht gitaarpedalen en een prachtige oude akoestische gitaar van Martin mee om te gebruiken en Krivchenia tilde een paar nummers naar een hoger niveau met zijn drumpartijen. Duterte's partner Annie Truscott (Chastity Belt) voorzag het album hier en daar van strijkers. Doomin’ Sun is een redelijk stevig rockalbum geworden. Goed voorbeeld is Stay in the Car, met een duidelijk aanwezige bas. Opener Back Of My Hand belicht hun onderlinge vriendschap. Van de talentvolle Duterte besprak ik al lovend haar derde album Anak Ko. Samen met Kempner weet ze het niveau van haar soloalbums te overstijgen. Doomin’ Sun smaakt naar meer, veel meer.

avatar van erwinz
Volledige recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Bachelor - Doomin' Sun - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Bachelor bundelt de krachten van Jay Som en Palehound en combineert de dromerige popliedjes van de een met de gruizige rocksongs van de ander met een verrassend goed resultaat

Vlak voor de coronapandemie de wereld lam legde, namen Melina Duterte (Jay Som) en Ellen Kempner (Palehound) samen een aantal songs op, die nu zijn terecht gekomen op het debuut van Bachelor. Samen met wat muzikale vrienden werd een aantal dromerige popliedjes met een gruizige twist opgenomen. Het klinkt nog altijd prachtig, maar door de wat ruwere klanken heeft de muziek van Bachelor een bite, die verrassend goed past bij de dromerige vocalen op het album. Samenwerkingen als deze vallen lang niet altijd goed uit, maar de vrouwen achter Jay Som en Palehound slagen er in om elkaar te versterken op dit bijzonder aangename debuut van Bachelor.