Pestilence - Exitivm (2021)

Label: Agonia

1. In Omnibvs [Intro] (2:45)
  2. Morbvs Propagationem (3:20)
  3. Deificvs (3:35)
  4. Sempiternvs (3:41)
  5. Internicionem (3:36)
  6. Mortifervm (3:49)
  7. Dominatvi Svbmissa (3:08)
  8. Pericvlvm Externvm (3:24)
  9. Inficiat (3:03)
  10. Exitivm (3:09)
  11. Immortvos (3:17)
  12. Personatvs Mortem [Outro] (2:11)
avatar van namsaap
Met Hadeon keerde Pestilence weer enigszins terug naar het geluid van Testimony Of The Ancients. Het was een prima album, maar echt overtuigen deed de band echter nog niet.

Op EXITIVM doet Mameli er, samen met wederom een geheel nieuwe band, een behoorlijke schep bevenop. Na het intro klapt men er meer dan overtuigend op met Morbvs Propagationem. De vinnige octaafriffs van Patrick klonken zelden zo agressief. Dat geldt overigens ook voor zijn gebrul, dat tegen het maniakale aan klinkt af en toe. Die agressie en overtuiging houdt men nagenoeg het hele album vast.

Alle typische Pestilence-elementen zijn continu aanwezig, zoals de dissonante riffs en jazzy solo's. Ze worden op dit album op de achtergrond af en toe ondersteund door dreigend klinkende synths, waardoor het album ook een wat futuristisch geluid krijgt. Ten opzichte van Hadeon klinken de nummers een stuk afwisselender waardoor de 38 minuten voorbij vliegen.

Het album kent wat mij betreft één echt zwak punt, namelijk de productie. Het album klink behoorlijk platgeslagen en vervormd, met name de drums. Verder niets dan lof voor dit album.

Score: 81/100

avatar van Edwynn
Pestilence was al wel aardig op weg maar Exitivm mag er weer helemaal zijn. Hier combineert patrick Mameli het Testimony geluid met wat technische en jazzy fratsen zodat het een soort missing link tussen Testimony en Spheres lijkt te zijn geworden. Allemaal verpakt in compacte en meeslepende tracks die je de zomer door kunnen helpen. De productie en mix vind ik hier en daar ook wat vreemd. Maar niet heel storend. Soms lijkt het alsof de solo's ineens je oren binnenspringen.

avatar van Eddie
Edwynn schreef:
De productie en mix vind ik hier en daar ook wat vreemd.

Vreemd is wel het juiste woord inderdaad. Het gitaargeluid vind ik heel erg lekker, soms liggen de solo’s er inderdaad wat dik bovenop, maar dat stoort me niet zo (de solo’s worden geregeld in een ander tempo of toonsoort gespeeld, wat het wel weer een extra dimensie geeft) Ook hoor je op sommige momenten heel duidelijk de basgitaar en soms is deze bijna helemaal in het gitaargeweld opgelost. Wat me vooral stoort is het geluid van de basdrums. Alsof er op een stapel kranten gebaterd wordt. Verder vind ik dit overigens een steengoede plaat! Heerlijke death/thrash vol scherpe riffs en maniakale solo’s. Dit kan, ontdanks de vreemde mix, wel eens een van de toppers van het jaar gaan worden!

avatar van Edwynn
Ja, ik kan er wel aan wennen. Het is niet zo 'off' als Spheres maar ook niet zo "death" als Testimony. Goede composities met enkele fijne riffjes en een fraaie sfeer. En waarom ook niet deze koers varen? Er is geen Death en geen Cynic meer om met je te concurreren.

avatar van Eddie
Precies, en de andere grote meute in het Death/Thrash genre hou je met deze plaat moeiteloos bij.

avatar van gigage
Een van de leukere releases die ik in 2021 heb gehoord. De ondersteunende synths zijn echt een meerwaarde.

avatar van trebremmit
Erg lekker dit! Bruut wel, maar ook veel afwisseling met dikke riffs en goeie solo's.
Alleen jammer dat ze tegenwoordig van die spuuglelijke hoezen hebben.

avatar van namsaap
Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2021- releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien of mijn standpunt ten aanzien van het album is veranderd.

namsaap schreef:

Score: 81/100

Waar ik over Hadeon naar verloop van tijd minder enthousiast werd, heb ik daar met Exitivm geen last van.

Jaarlijst 2021:

1. Harakiri For The Sky - Mære (92)
2. Moonspell - Hermitage (91)
3. Soen - Imperial (90)
4. Wheel - Resident Human (89)
5. Witherfall - Curse Of Autumn (88)
5. Terra Odium - Ne Plus Ultra (88)
7. Dvne - Etemen Ænka (87)
8. Nekromantheon - Visions Of Trismegistos (86)
9. Kauan - Ice Fleet (85)
9. Frost* - Day And Age (85)
11. Cult Of Luna - The Raging River (84)
11. Motorpsycho - Kingdom Of Oblivion (84)
11. Dordeduh - Har (84)
14. Epica - Omega (83)
14. Flotsam and Jetsam - Blood In The Water (83)
14. Styx - Crash Of THe Crown (83)
17. Empyrium - Über den Sternen (82)
18. Cryptosis - Bionic Swarm (81)
18. Pestilence - Exitivm (81)
20. Seth - La Morsure Du Christ (80)
20. Asphyx - Necroceros (80)
20. The Ruins Of Beverast - The Thule Grimoires (80)
- - . Tribulation - Where The Gloom Becomes Sound (79)
- - . Therion - Leviathan (78)
- - . Helloween - Helloween (78)
- - . Gojira - Fortitude (77)
- - . Transatlantic - The Absolute Universe (74)
- - . Psychonaut/Sâver - Emerald (74)
- - . Evergrey - Escape The Phoenix (73)
- - . Orden Ogan - Final Days (73)
- - . Vola - Witness (73)
- - . Wode - Burn In Many Mirrors (72)
- - . White Void - Anti (70)
- - . Decline Of The I - Johannes (69)
- - . Dread Sovereign - Alchemical Warfare (68)
- - . Evership - The Uncrowned King - Act 1 (67)
- - . Iotunn - Access All Worlds (64)
- - . The Lion's Daughter - Skin Show (60)