Pestilence - Exitivm (2021)

Label: Agonia

1. In Omnibvs [Intro] (2:45)
  2. Morbvs Propagationem (3:20)
  3. Deificvs (3:35)
  4. Sempiternvs (3:41)
  5. Internicionem (3:36)
  6. Mortifervm (3:49)
  7. Dominatvi Svbmissa (3:08)
  8. Pericvlvm Externvm (3:24)
  9. Inficiat (3:03)
  10. Exitivm (3:09)
  11. Immortvos (3:17)
  12. Personatvs Mortem [Outro] (2:11)
avatar van namsaap
Met Hadeon keerde Pestilence weer enigszins terug naar het geluid van Testimony Of The Ancients. Het was een prima album, maar echt overtuigen deed de band echter nog niet.

Op EXITIVM doet Mameli er, samen met wederom een geheel nieuwe band, een behoorlijke schep bevenop. Na het intro klapt men er meer dan overtuigend op met Morbvs Propagationem. De vinnige octaafriffs van Patrick klonken zelden zo agressief. Dat geldt overigens ook voor zijn gebrul, dat tegen het maniakale aan klinkt af en toe. Die agressie en overtuiging houdt men nagenoeg het hele album vast.

Alle typische Pestilence-elementen zijn continu aanwezig, zoals de dissonante riffs en jazzy solo's. Ze worden op dit album op de achtergrond af en toe ondersteund door dreigend klinkende synths, waardoor het album ook een wat futuristisch geluid krijgt. Ten opzichte van Hadeon klinken de nummers een stuk afwisselender waardoor de 38 minuten voorbij vliegen.

Het album kent wat mij betreft één echt zwak punt, namelijk de productie. Het album klink behoorlijk platgeslagen en vervormd, met name de drums. Verder niets dan lof voor dit album.

Score: 81/100