Moby - Reprise (2021)

met Jim James

5. Extreme Ways (4:58)
  6. Heroes (5:17)

met Mindy Jones

7. God Moving Over the Face of the Waters (7:41)

met Víkingur Ólafsson

8. Why Does My Heart Feel So Bad (4:38)

met Apollo Jane en Deitrick Haddon

9. The Lonely Night (5:42)

met Mark Lanegan en Kris Kristofferson

10. We Are All Made of Stars (6:00)
  11. Lift Me Up (5:22)
  12. The Great Escape (2:51)

met Nataly Dawn, Alice Skye en Luna Li

13. Almost Home (5:27)

met Novo Amor, Mindy Jones en Darlingside

14. The Last Day (5:12)

met Skylar Grey en Darlingside

Dit moet toch haast wel prachtig worden. Kijk er in elk geval naar uit!

avatar van JB7x
De vrijgegeven nummers klinken werkelijk waar fantastisch. Ondanks dat je bekend bent met Porcelain maar ook Natural Blues verrast en ontroert dit. Heel erg benieuwd.

avatar van coldwarkids
Release uitgesteld naar 28 mei.

avatar van perrospicados
Eerste nummers zijn in elk geval veel belovend. Vinyl lijkt ook een fraaie aanwinst te gaan worden

avatar van perrospicados
Vandaag uitgekomen en in Hi-res via Tidal beluisterd. Is (uiteraard ) niet heel erg vernieuwend.
Heroes valt me tegen maar dat is ook een compositie die niet te evenaren is. De rest vind ik met aandacht samengesteld en heb ik in de eerste luisterbeurt met plezier tot me genomen.

avatar van Cannabooze
Best een leuk project, maar het valt me wat tegen. Na de eerste luisterbeurt heb ik vooral veel zin gekregen om de originele versies erbij te pakken.
De versie van Porcelain vind ik een gedrocht geworden. Vooralsnog word ik hier niet echt heel warm van. Wel ga ik 'Play' weer heel snel op de platenspeler leggen.

The Lonely Night is hier toch wel het hoogtepunt met Lanegan en Kristofferson!

avatar van ohmusica
Opnametechnisch ook tot in de puntjes verzorgd, was wel te verwachten, Moby wist altijd al van uitpakken, op 2/3e wordt het mij wel wat veel, zoveel fraais.

avatar van Fathead
Natural Blues met Gregory Porter is echt heel erg goed gedaan. Heroes vond ik eigenlijk ook behoorlijk sterk en dat nummer met Mark Lanegan vind ik misschien het mooiste op dit album. Verder is het wel een beetje vechten tegen de slaap.

avatar van henrie9
Deze week nog gelezen over Moby's weinig benijdenswaardige leventje en z'n nieuwe documentaire 'Moby Doc'. Nu brengt ie hier samen met vrienden Gregory Porter, Kris Kristofferson en Mark Lanegan e.a. z'n muzikale ambienthoogtepunten uit zijn beginperiode volledig unplugged én orkestraal  heruit. Bij het prestigieuse Deutsche Gramophon dan nog wel. Een totale terugblikplaat en zonder de ambitie wellicht om er nieuwe generaties mee aan te spreken. 't Lijkt inderdaad iets volgend op wat al voorbij is, 70 minuten soundtrack bij een imaginaire filmaftiteling! Vallen met de reprise de miljoenen Mobyfans van weleer nog wel te verleiden? Welnu, we hopen het zeker! Het orkest uit Boedapast verdient alvast een pluim, het haalt alles uit de kast, gaat met de Moby-songs volledig uit de bol. De gelegenheidsvocalen passen er overtuigend. Deze plaat is van begin tot einde ingetogen, zachter, trager, emotioneel, vol gebrokenheid en tristesse, weemoedig, dromerig zoekend, elegant en gratieus, luchtig, gedempt in klaagzang, vol plechtige grandeur, explosief,...  dankbaar. Deze plaat grijpt aan, reprise, jawel, meer nog totale recompositie, toevoeging. Intrigerend schoon en nostalgisch. Geslaagd.

avatar van Shffl
0,5
Dat Deutsche Grammophon zich leent voor dit soort projecten… tsss. Waarschijnlijk sterft hun doelgroep uit en moeten ze toch wat.

avatar van Hans Brouwer
Shffl schreef:
Waarschijnlijk sterft hun doelgroep uit en moeten ze (Deutsche Grammophon) toch wat.
dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin...

Hans Brouwer schreef:
dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin...

Tuurlijk is dat onzin. Als je als ambient-artiest gevraagd wordt door een gerenommeerde platenmij. je muziek aan te laten kleden door een uitstekend klassiek orkest? En dan ook nog eens met een aantal zowel uitstekende mannelijke als vrouwelijke vocalen?

Ik heb altijd al de kwetsbaarheid van de man gevoeld. Met zijn vegaan-extremisme was ik het uiteraard niet eens. De muziek die hij maakte heb ik altijd gewaardeerd.

Ik vind dit album een welkome aanvulling.

avatar van Ponty Mython
Jan uit Berlijn schreef:
ambient-artiest

Valt gewoon onder 'dance', ondanks dat 'ie ook wel eens wat ambient maakt.

avatar van RogerV
Als Jeff Mills, Pete Tong, Derrick May en nog een zwik dancebomba's de klassieke toer op gaan kan Moby niet achterblijven.

Het is wel aardig en leuk om te horen. Het is ook knap gedaan want dance met klassieke instrumenten naspelen schijnt niet mee te vallen. Maar vaker dan eens opzetten zal ik niet doen.

avatar van Lost
Leuke versies van zijn gekende nummers... meer dan geslaagd... als ik naar een Moby album zal grijpen, zal het deze zijn...

avatar van BrotherJohn
Als ik naar een Moby album zal grijpen, dan toch Play. Die heb ik op 4,0* staan, daar gaat deze niet bij in de buurt komen.

Best een leuk album..beter zingen dan Moby is natuurlijk al niet al te ingewikkeld en in de meeste gevallen voegt het orkest wel wat toe al wordt t mij soms wat wollig of gezapig. Eigenlijk best wel n handige 'Greatest Hits' albums dat t prima doet rijdend t autorijden of sporten.

avatar van Axeqlusive
Ik ben geen groot volger van Moby. In mijn kast staat enkel de luxe versie van Play (dus incl B-sides).

Laatst zag ik dit iets van dit project voorbij komen en werd toch nieuwsgierig. Ik was nog niet overtuigd na Natural Blues, maar toch bleef ik het luisteren. Het beviel mij beter en beter en sinds vandaag de 2LP Crystal Vinyl binnen. Het is allemaal toch wel verdomde prachtig zeg!

Zelfs een instrumentaal als God Moving Over the Face of the Waters heeft een absolute meerwaarde, zoals alle tracks. Echt genieten!

Wel mis ik In This World en persoonlijk favoriet My Weakness. Ben benieuwd hoe die zouden klinken met deze benadering. Maar... het mag geen smetje genoemd worden op dit fijne album.