menu

Garbage - No Gods No Masters (2021)

mijn stem
3,90 (15)
15 stemmen

Verenigde Staten
Pop / Rock
Label: BMG

  1. The Men Who Rule the World (4:27)
  2. The Creeps (3:33)
  3. Uncomfortably Me (3:16)
  4. Wolves (4:16)
  5. Waiting for God (4:04)
  6. Godhead (4:08)
  7. Anonymous XXX (4:07)
  8. A Woman Destroyed (5:32)
  9. Flipping the Bird (3:37)
  10. No Gods No Masters (4:31)
  11. This City Will Kill You (4:36)
  12. No Horses * (5:23)
  13. Starman * (4:09)
  14. Girls Talk * (3:36)

    met Brody Dalle

  15. Because the Night * (4:59)
  16. On Fire * (5:07)
  17. The Chemicals * (4:19)

    met Brian Aubert

  18. Destroying Angels * (5:00)

    met John Doe en Exene Cervenka

  19. Time Will Destroy Everything * (4:43)
toon 8 bonustracks
totale tijdsduur: 46:07 (1:23:23)
zoeken in:
avatar van coldwarkids
4,0
geplaatst:
Interresant nummer, dat The Men Who Rule The World.

avatar van henrie9
4,0
geplaatst:
Plaatje voor de rockzomer '21? Verrassend, zet deze van Garbage er maar bij! Hebben blijkbaar wonderbaarlijk alle nodige grinta teruggevonden, zo cool en combattief als een aspirant-europacupwinnaar zijn ze hier aan zet. Het spervuur bitse, snerende uithalen van sterk performende frontvrouw Shirley Manson bevestigt al vanaf opener 'The Men Who Rule The World' de behoorlijk manke stand der mensheid en het trieste wereldschouwtoneel : kapitalisme, macht, racisme, #MeToo, seksisme, misogynie, massabetogingen, dierenrechten, angst en vervreemding, normloosheid, geen pretje wat hier al aan walgelijks de revue passeert. Daartussen vinden ook Shirley's kwetsbare zieleroerselen en frustraties nog een mooi plaatsje. Ze kregen hier zo te horen vooral een behoorlijke dosis industrial te leen van Gary Numan, zo filmisch en weids wordt alles hier uitgestrooid. Ze switchen in een smeltkroes van stijlen, heavy rockend, techno, swingend, funky, trip-hop tot power ballad of radiovriendelijke pop. Melodieus weer en catchy as hell, om massaal mee te zingen, zo is Garbage dus gebleven. Butch Vig en zijn maten spelen de hooks, de riffs, de opzwepende staccato's op en neer. Een matuur, hevig Garbage hier dus, dat met z'n memorabele, maar zo zwarte zevende verbluft en charismatisch aanzuigt als in zijn hoogdagen. Another right record at the right time!

4,5
geplaatst:
Sow, inderdaad. Wat een lekkere verrassing zeg! Ik luister nu voor de eerste luisterbeurt en ben halverwege. Ik wil meer, meer en nog veel meer.

Echt weer als Garbage en 2.0 uit the 90's.

avatar van Roxy6
4,5
geplaatst:
Dit nieuwe Garbage album overtreft voor mij de stoutste verwachtingen.
Wat een wereldplaat!!!
Allereerst wil ik iedereen aanraden vooral de versie met de bonus disc aan te schaffen.
Want het tweede schijfje doet op geen enkele manier onder voor het Album zelf.

Eigenlijk vind ik de openingstrack The man who rule the world, misschien het minste nummer van het album. Een typische lekkere Garbage single, maar het mist wat of klinkt net `te'..gezocht...
Nummer 2 The Creeps spat werkelijk de boxen uit, gedreven en getergd, Shirley zoals we haar graag horen.
Uncomfortably Me, is een Blondie-achtige song, ook hier staan de percussie en diverse gitaar rifs klaar om over ons uitgerold te worden. De manier waarop La Manson zingt is fris en eigentijds.
Wolves, begint stuwend en gedreven, wederom een kraker, de coupletten worden afgewisseld door een bijna A-tonal refrein dat er bijna haaks op staat. Het lijkt haast alsof ze de coupletten declameert en de refreinen zingt. Een groeibriljantje.

Dan het eerste "rustpunt" Waiting for God, op een prachtige wall van synthesizers klinkt Shirley sereen, je hoort af en toen een afgeknepen andere stem, en dan Shirley op enig moment met twee stemmen, in een duet met zichzelf. De melodielijn is super, een hemels nummer dat nog heel lang blijft boeien. En dan heb ik nog niets over de tekst gezegd....
Godhead heeft het begin van een floorfilers, super strakke percussie, afgeknepen, fluisterende zang op diverse synth. geluiden. Het refrein klinkt fris boven snoeiharde gitaren. Knijtervet!

En dan ineens een akoestische gitaar in een intro, die als snel wordt overstemd door blazerachtige geluiden,
Shirley zing hier hypnotiserend, op een werkelijk superdansende bassline....
Dit klinkt zoals frisse Rock anno 2021 hoort te klinken. Een heel inventief nummer gelardeerd met prachtige geluiden.

De Bass sluizen worden weer opengezet aan het begin van A woman destroyed, Shirley klinkt hier als een van de opperpriesteressen in het oude Pantheon. bijna bezwerend......het refrein is weer meerstemmig en ook vreemd....
Flipping the bird heeft iets `Japans in het intro, klinkt modern, wederom tweestemmig door Shirley gezongen. Een uptempo song, zou zich goed lenen als tweede single.

No gods no Masters, begint met een dwingende gitaar, ook dit wordt strak gebracht.... wederom bijna declamerend gezongen, alsof de band hiermee een statement afgeeft... De tekst sluit goed aan bij de sfeer.
De afsluiter van het reguliere album "This city wil kill you", begint op een filmische manier, alsof de gordijnen n openzwaaien en de beelden over je worden gestrooid. Een prachtig nummer dat wonderschoon wordt gezongen door Shirley....

Op de bonus disc word -zoals hier boven al aangegeven- het fantastisch ore niveau vastgehouden.
Er staat werkelijk geen een zwakke broeder tussen de acht bonustracks, zes originele Garbage songs en twee super covers.
Horses begint ook bezwerend, prachtige voortrollende melodielijnen met een dwingende beat als onderlaag. Shirley klinkt vintage Garbage...
Bowie's Starman krijgt hier een behandeling als nooit tevoren, het nummer wordt langzamer gebracht dan het origineel, het geluid is vol en zwaar maar bijzonder treffend.
Girls Talk, heeft ook een fantastische opening, een raggend vioolgeluid dat ons voert naar een Blondie-achtig refrein, om terug te keren naar het raggende geluid, mooie vocale gastbijdrage in dit nummer ook.

De tweede cover, Patti Smith's Because the Night krijgt ook een frisse, make over, met een Phil Spector achtige geluidswal en diverse vrouwen die Shirley ondersteunen in het refrein, Geweldig!
On Fire is een rustpunt na het geweld van het vorige nummer, een slepende, ballad die voortgestuwd wordt door diverse geluidjes en een staccato percussieslag...... Shirley zingt zelf ook slepend.....hypnotiserend...

The Chemicals, een nummer met wederom fraaie gastbijdragen, opent super stuwend, alsof er een grote rol van geluid wordt uitgerold, bij het refrein is de sfeer opener en neemt de tekst het tapijt over.
Een groei nummer!
Destroying Angels, sluit naadloos aan bij al de andere nummers op dit fraaie project, Shirley zingt bij de opening op een Nick Cave-achtige manier....... The Winter has come early...
Ook in dit nummer zijn twee mooie contrasterende stemmen toegevoegd. de melodie doet mij ook aan Cave denken...

Over de afsluiter Time will destroy everything kan ik kort zijn: Voor mij het beste nummer, dit zou eigenlijk de afsluiter van het reguliere album moeten zijn.
Shirley zingt met/door een vocoder. Maar de bass, de gitaren en de drums die zetten hier een song neer die je werkelijk uit je stoel blaast, Daaroverheen Shirley en het is Garbage Grand Cru.
Zet de luidsprekers open als het mogelijk is en laat je meevoeren op deze audio-trip.
Wat een megavette afsluiter van een werkelijk SUPERALBUM.

De dame en drie heren van deze intercontinentale band hebben het wederom bewezen: leeftijd zegt niets of je nog mee doet in de moderne muziek in dit tijdsgewricht. Ze hebben hiermee een staalkaart van hun creatieve kunnen neergelegd die een andere band niet snel zal evenaren.

Later dit jaar gaat Garbage op tournee met Blondie, twee van de meest toonaangevende frontvrouwen in de popmuziek die het podium delen, gaat dat zien een unieke kans.....

Gast
geplaatst: vandaag om 01:24 uur

geplaatst: vandaag om 01:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.