King Buffalo - The Burden of Restlessness (2021)

Label: Stickman

5. Grifter (5:17)
  6. The Knocks (6:13)
  7. Loam (7:41)
avatar van Alicia
Hoppa... hier hebben we weer een nieuwe King Buffalo. En dit is nog maar het begin. De bedoeling is dat er nog twee albums dit jaar uitkomen. Ik ben benieuwd. Zeker na het vrijgeven van nummers als Hebetation en Silverfish .

avatar van Stalin
Deze zag ik niet aankomen, maar is natuurlijk van harte welkom.
Drie albums in nog iets meer dan een half jaar, daar nemen zelfs de mannen van Motorpsycho hun hoed voor af

avatar van Alicia
Alsof het niks is kom je in een jaar waarin je toch niet veel anders kunt doen dan een beetje thuis of in de studio rommelen gewoon met drie compleet nieuwe albums op de proppen. Tenminste, dat is het plan van King Buffalo voor dit jaar.

Wat ik nu al kan vertellen - na een aantal nachtelijke luisterbeurten in het licht van een groezelige lantaarnpaal - is dat The Burden of Restlessness agressiever, beklemmender, repetitiever en ook wat minder melodieus klinkt dan voorganger Longing to Be the Mountain. Het vrij snerpende gitaarspel op de eerste King Buffalo van 2021 weet in elk geval de vele frustraties en ongemakken van de afgelopen periode aardig weer te geven. Het klinkt zo nu en dan alles behalve vriendelijk.

Vocalist/gitarist Sean McVay laat zich echter voorlopig nog niet kisten en blijft heerlijk stoïcijns in zijn manier van zingen.

Ik hou wel van dergelijke contrasten.

avatar van ProGNerD
Ik heb deze - voor mij onbekende band met dit nieuwe album - gister op m'n lijstje gezet en wordt nu, na jouw berichtje Alicia, wel erg nieuwsgierig. Dit weekend 's even checken...

avatar van philtuper
De 'Tool hook' zit er goed in op Hebetation. I like!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: King Buffalo - The Burden Of Restlessness - dekrentenuitdepop.blogspot.com

King Buffalo - The Burden Of Restlessness
De Amerikaanse band King Buffalo wil dit jaar drie albums afleveren en de eerste van het stel legt de lat direct hoog met flink wat muzikale hoogstandjes en een mooie mix van metal, stoner en prog

The Burden Of Restlessness van King Buffalo leek in eerste instantie geen album voor mij, tot ik hoorde dat onder de hoge gitaarmuren veel moois is verstopt. Dit moois bestaat uit veel muzikaal vuurwerk, prima zang, sterke songs en een boeiende mix van onder andere metal, stoner en prog. De basis is stevig en lekker rechttoe rechtaan, maar King Buffalo maakt ook melodieuze muziek vol verrassende wendingen. De ene keer wat meer wat meer metal, de volgende keer stevige prog of een mix van 90s indierock met afwisselend stoner rock en metal. Alles gegoten in songs die zich makkelijk opdringen, maar die ook bij herhaalde beluistering interessant blijven.

Ik kwam The Burden Of Restlessness van King Buffalo tegen in de nieuwsbrief van het Duitse Stickman Records en dat is een label om in de gaten te houden, al is het maar omdat het de albums van de Noorse band Motorpsycho uitbrengt. Net als Motorpsycho heeft de Amerikaanse band King Buffalo momenteel niet over inspiratie te klagen en is het van plan om dit jaar drie albums uit te brengen. The Burden Of Restlessness is de eerste van het stel en al het derde album van de band uit Rochester, New York.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik vooral vanwege de release op het geweldige Stickman Records ben gaan luisteren naar het nieuwe album van King Buffalo, om vervolgens snel te concluderen dat het niets voor mij was. The Burden Of Restlessness is een donker en stevig album dat ergens op het snijvlak van metal en stonerrock opereert en dat zijn genres die ik hier normaal gesproken niet uit de speakers laat komen. Op een of andere manier kreeg The Burden Of Restlessness me echter toch te pakken.

Onder de gitaarmuren zitten immers melodieuze songs verstopt en bovendien het nodige muzikale vuurwerk. Dat vuurwerk komt bijvoorbeeld van de ritmesectie, die de songs van de Amerikaanse band steeds weer voorziet van bijzondere ritmes en verrassende wendingen. Ook het atmosferische toetsenwerk is fraai en sleept het album van King Buffalo steeds weer uit de geijkte patronen. Het gitaarwerk op het album is stevig, zeker wanneer hoge gitaarmuren worden opgebouwd, maar The Burden Of Restlessness bevat ook subtieler gitaarwerk en melodieuze solo’s.

Ik haak in dit genre meestal af wanneer de zang wordt ingezet en zeker wanneer wordt gekozen voor grunts, maar de zanger van King Buffalo zingt opvallend melodieus en op een of andere manier ook onderkoeld of op zijn minst nonchalant, wat fraai contrasteert met de muzikale hoogstandjes op het album. The Burden Of Restlessness van King Buffalo is hierdoor ook voor muziekliefhebbers die normaal gesproken niet gek zijn op dit soort krachtvoer betrekkelijk licht verteerbaar. De Amerikaanse band strooit met enige regelmaat met zware metalen, maar kan ook kiezen voor psychedelisch aandoende passages of voor flirts met progrock, zeker wanneer de toetsen aan terrein winnen.

The Burden Of Restlessness schijnt het meest donkere en stevige album van de band tot dusver te zijn, wat het interessant maakt om naar de voorgaande albums te luisteren, maar ik ben stiekem ook steeds meer onder de indruk van het nieuwe album van King Buffalo. Het is een album dat me af en toe wel wat doet denken aan The Smashing Pumpkins, maar dan met wat minder geknepen zang en met betere muzikanten, een ook Tool is nooit ver weg, maar King Buffalo behoudt ook een eigen geluid.

The Burden Of Restlessness van King Buffalo is zeker geen album dat ik iedere dag op zet, maar zo op zijn tijd is het een album dat er aan de ene kant lekker stevig inhakt en aan de andere kant net nodige muzikale vernuft laat horen. Het is een album dat in de smaak zal vallen bij liefhebbers van melodieuze metal of stonerrock, maar ook liefhebbers van indierock of stevige progrock kunnen met dit knap in elkaar stekende album waarschijnlijk prima uit de voeten.

Het Duitse Stickman Records heeft over het algemeen een goed oor voor bands die in meerdere uithoeken van de rockmuziek uit de voeten kunnen en ook de keuze voor King Buffalo is weer een goede. Erwin Zijleman

avatar van henrie9
Zet je schrap, daar komt King Buffalo! Ze laten nu al een kanjer van een stonerplaat op je los. En later dit jaar komen er nog twee erop aansluitende albums bij, weliswaar met een andere sound en stijl, maar dit alles in de steigers gezet tijdens de lockdown. Verhaalboog, karakter en thema zullen ze delen, maar ze zullen net zo goed afzonderlijk beluisterbaar zijn. Hier bovendien stoner met naast aandacht voor melodie ook grote zorg voor de lyrics, toch niet evident in het genre. Zo vrijuit somber en intimistisch hier, geschreven vanuit de onderbuik, de claustrofobie en frustratie van de pandemie. Roger Waters en Zach de la Rocha zijn de inspiratiebronnen. De hechte groep, King Buffalo, levert ongecompliceerd frisse composities die bijna onberedeneerd lijken samengebracht. Gestripte vraag- en antwoordjams zo je wil met mooi  atmosferisch samenspel tussen heldere vocals, scherpe, klare staccatogitaren, synths en een perfect meegaande ritmesectie. Stijlvol etaleren ze je hun open klankpalet vol minimalistische, repetitieve Tooltoetsen waar de energie maar van tussen de muzieklijnen blijft uitspatten. Veelal starten ze discreet, onderkoeld en psychedelisch declamerend, om geleidelijk rusteloos op te bouwen tot finale erupties van riffs en donderende drums. Kraakzuiver opgenomen plaat die geen zwaktes kent. Wat jammer dat we zo'n trilogie nog niet kunnen bingehearen. Kom dus maar op met dat vervolg, heren, we are restless!