DARKSIDE - Spiral (2021)

Electronic / Rock
Label: Matador

1. Narrow Road (6:15)
  2. The Limit (5:21)
  3. The Question Is to See It All (5:08)
  4. Lawmaker (5:49)
  5. I'm the Echo (5:08)
  6. Spiral (4:58)
  7. Liberty Bell (4:02)
  8. Inside Is Out There (8:36)
  9. Only Young (6:30)
Yes! Zeer benieuwd!

avatar van perrospicados
Dat is interessant nieuws!

Psyched!

avatar van Snoeperd
Heel benieuwd, twee singles zijn opzich prima, maar hoop ook nog wel op een nieuwe Golden Arrow.

avatar van Minneapolis
Liberty bell (bevalt mij na 2x luisteren meer dan The Limit) had ik gemist dus deze aanstaande release was een grote verassing. Darkside is niet een losse nummertjes duo voor mij, dus ik ben benieuwd of het album in de buurt komt van Psychic.
Ondanks dat ik fan ben van dat album (ik moet er wel altijd opletten dat het 45 toeren is ) weet ik niet van de hoed en de rand. Kan iemand mij uitleggen waarom Psychic niet in bij de albums staat?

Minneapolis schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom Psychic niet in bij de albums staat?

Dit klopt niet (meer), de bandnaam is niet goed gekoppeld, ik zal een correctie inzenden.

avatar van aerobag
-SprayIt- schreef:

Ook altijd het eeuwige probleem op spotify en de persoonlijke Release Radar. Bijna maandelijks staat er wel een Darkside in de lijst, waarna ik even opveer, maar dan blijkt het een matige metal of hiphop-act te zijn, terwijl mijn hartje toch echt bij deze Darkside staat

aerobag schreef:

Op Discogs heten ze "Darkside (22)" dankzij de obsessie van die Metal bandjes voor alles wat duister is.

Als ze die Psychic 2014-live er als cdtje (dringend behoefte aan) bij bonussen dan koop ik deze Spiral zonder te hoeven luisteren.

avatar van Manuel
Artiesten hebben dat toch zelf ook door? Waarom niet een iets uniekere bandnaam, of op zn minst wat tekens erachter om het uniek & herkenbaar te maken. Ik vond Remember Sports ook wel een leuke variant.

Best benieuwd wat er inmiddels van Nicolas Jaar/Darkside geworden is, vond dat in het begin toch wel heel leuk.

Ben ik de enige die verbaasd is dat 1) er een nieuw album uitkomt terwijl de band was opgeheven na het vertrek van Dave Harrington (?), en 2) dat dit nieuwe album op Matador verschijnt? Zowel vanwege mijn idee van Matador als het feit dat Jaar zelf toch ook altijd met eigen labels bezig was..

avatar van panjoe
The Limit is een groeiertje gebleken, ik vind het inmiddels een betere track dan Liberty Bell. Vergelijken met Psychic is gevaarlijk, want dat was (zeker door de bijbehorende live-ervaring) een zeldzaam sterke plaat, maar buiten die vergelijking wil ik wel voorzichtig positief zijn over Spiral.

avatar van repelstefan
Manuel schreef:

Other People had ik eigenlijk verwacht als label. Overigens dacht ik dat ze gewoon samen waren gestopt vrij kort na de release. Maar dit project is toch weer samen opgepakt, niet alleen door Jaar.

Ben erg blij met deze release, het debuut reken ik tot mijn favoriete albums van de laatste 10 jaar. Als deze daar niet helemaal de aansluiting bij vindt zal ik ze dat vergeven. Liberty Bell is in elk geval echt heel fijn 'ouderwets' Darkside. Gaat zeker goed komen dit.

avatar van peterjames777
Om een onverklaarbare reden Darkside altijd links laten liggen. Tot nu. Tijd om de schade te herstellen. The Limit en Liberty Bell zijn mijn introductie geweest en bevallen zeer goed!

avatar van repelstefan
peterjames777 schreef:

Dat debuut is goud. Ik ben eigenlijk gewoon jaloers op iemand die Psychic nog mag ontdekken.

avatar van philtuper
repelstefan schreef:

Het eigenlijke debuut is de zelfgenaamde EP uit 2011 en dat is misschien wel het beste dat ze tot nu toe gemaakt hebben. Drie 24-karaats pareltjes!

avatar van Minneapolis
Na 8 jaar dan verassend een nieuw album, dat is op zich al een heuglijk feit. Smaakvolle elektronische muziek met een eigen smoel bestaat ook nog.. Je zou het niet zeggen als je de radio aanzet.
Alle Darkside elementen (en typische geluiden) zijn goed bewaard gebleven en hier weer uit de kast getrokken. Het is weer een broeierige plaat geworden. Ik ben wel blij als het bij Lawmaker en I'm the echo iets meer vooruit gaat (een drive is misschien net teveel gezegd). Om vervolgens met het meditatieve rustmoment Spiral te komen. Mooi!
Eerste indruk is positief of blij zelfs. De al uitgebrachte nummers (Liberty bell is top met die gitaar aan het eind!) klinken al vertrouwd. Tegen de nacht, dat lijkt me een geschikter moment, nog maar eens luisteren. Het instrumentale Inside is out there doet het nu ook al erg goed trouwens! Ook het wegstervende einde van de plaat, Only Young, na een voor Darkside prominente gitaar, is erg mooi.

4* is veilig. Maar ik sluit 4,5* zeker niet uit.

avatar van -SprayIt-
Mijn eerste indruk was ietsje minder, maar misschien waren mijn verwachtingen te hoog. Meer zang en wat minder opzwepend en diep. Het deed me af en toe wat denken aan Bibio wegens de ijle zang. Nog niet weggeblazen, maar volgens mij valt er wel heel veel te ontdekken in deze plaat, we zetten 'm nog maar eens op!

avatar van panjoe
Dit klinkt gelukkig toch weer behoorlijk goed. Ik was niet weggeblazen door de singles, maar die zijn inmiddels wel geland als solide Darksidetracks. Ze hebben dan misschien de meest catchy nummers uitgekozen als singles, deze muziek is gewoon niet echt geschikt voor dat format. Zo klinkt The Limit bijvoorbeeld een stuk beter binnen de flow van het album, en wordt de sfeer van het op zichzelf wat tamme Liberty Bell perfect doorgetrokken in de volgende track. Mijn favoriet tot dusver is Only Young, heerlijk!

Maar op basis van mijn ervaring met Psychic kan ik nog niet met volle zekerheid zeggen hoe goed dit is tot ik het live mee heb mogen maken…

panjoe schreef:
Mijn favoriet tot dusver is Only Young, heerlijk!

Ga ik in mee. Prachtige opbouw.

avatar van Eliasliefhebber
Heerlijk plaatje! Ze gaan door waar ze gebleven waren.
Iknow korte tekst, ben nieuw hier haha. Even inkomen

avatar van -SprayIt-
Ik heb 'm op repeat staan en moet zeggen dat ik toch wel weer echt onder de indruk ben. Wat een heerlijke trip, ik blijf maar effecten en instrumenten ontdekken. Sommige losse nummers zijn heerlijk, maar vooral als geheel weet het me echt te boeien. Wat komt Liberty Bell goed tot z'n recht en de afsluiter is geweldig. Richting het einde heb ik alweer zin om straks vooraan te beginnen. Ik denk dat deze bij mij wel op het eindejaarslijstje gaat eindigen. Dit zou zo nog een 4,5* kunnen worden. Hooked!