DARKSIDE - Spiral (2021)

Electronic / Rock
Label: Matador

1. Narrow Road (6:15)
  2. The Limit (5:21)
  3. The Question Is to See It All (5:08)
  4. Lawmaker (5:49)
  5. I'm the Echo (5:08)
  6. Spiral (4:58)
  7. Liberty Bell (4:02)
  8. Inside Is Out There (8:36)
  9. Only Young (6:30)
  10. ECDYSIS! * (6:40)
Yes! Zeer benieuwd!

avatar van perrospicados
Dat is interessant nieuws!

Psyched!

avatar van Snoeperd
Heel benieuwd, twee singles zijn opzich prima, maar hoop ook nog wel op een nieuwe Golden Arrow.

avatar van Minneapolis
Liberty bell (bevalt mij na 2x luisteren meer dan The Limit) had ik gemist dus deze aanstaande release was een grote verassing. Darkside is niet een losse nummertjes duo voor mij, dus ik ben benieuwd of het album in de buurt komt van Psychic.
Ondanks dat ik fan ben van dat album (ik moet er wel altijd opletten dat het 45 toeren is ) weet ik niet van de hoed en de rand. Kan iemand mij uitleggen waarom Psychic niet in bij de albums staat?

Minneapolis schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom Psychic niet in bij de albums staat?

Dit klopt niet (meer), de bandnaam is niet goed gekoppeld, ik zal een correctie inzenden.

avatar van aerobag
-SprayIt- schreef:

Ook altijd het eeuwige probleem op spotify en de persoonlijke Release Radar. Bijna maandelijks staat er wel een Darkside in de lijst, waarna ik even opveer, maar dan blijkt het een matige metal of hiphop-act te zijn, terwijl mijn hartje toch echt bij deze Darkside staat

aerobag schreef:

Op Discogs heten ze "Darkside (22)" dankzij de obsessie van die Metal bandjes voor alles wat duister is.

Als ze die Psychic 2014-live er als cdtje (dringend behoefte aan) bij bonussen dan koop ik deze Spiral zonder te hoeven luisteren.

avatar van Manuel
Artiesten hebben dat toch zelf ook door? Waarom niet een iets uniekere bandnaam, of op zn minst wat tekens erachter om het uniek & herkenbaar te maken. Ik vond Remember Sports ook wel een leuke variant.

Best benieuwd wat er inmiddels van Nicolas Jaar/Darkside geworden is, vond dat in het begin toch wel heel leuk.

Ben ik de enige die verbaasd is dat 1) er een nieuw album uitkomt terwijl de band was opgeheven na het vertrek van Dave Harrington (?), en 2) dat dit nieuwe album op Matador verschijnt? Zowel vanwege mijn idee van Matador als het feit dat Jaar zelf toch ook altijd met eigen labels bezig was..

panjoe (moderator)
The Limit is een groeiertje gebleken, ik vind het inmiddels een betere track dan Liberty Bell. Vergelijken met Psychic is gevaarlijk, want dat was (zeker door de bijbehorende live-ervaring) een zeldzaam sterke plaat, maar buiten die vergelijking wil ik wel voorzichtig positief zijn over Spiral.

avatar van repelstefan
Manuel schreef:

Other People had ik eigenlijk verwacht als label. Overigens dacht ik dat ze gewoon samen waren gestopt vrij kort na de release. Maar dit project is toch weer samen opgepakt, niet alleen door Jaar.

Ben erg blij met deze release, het debuut reken ik tot mijn favoriete albums van de laatste 10 jaar. Als deze daar niet helemaal de aansluiting bij vindt zal ik ze dat vergeven. Liberty Bell is in elk geval echt heel fijn 'ouderwets' Darkside. Gaat zeker goed komen dit.

avatar van peterjames777
Om een onverklaarbare reden Darkside altijd links laten liggen. Tot nu. Tijd om de schade te herstellen. The Limit en Liberty Bell zijn mijn introductie geweest en bevallen zeer goed!

avatar van repelstefan
peterjames777 schreef:

Dat debuut is goud. Ik ben eigenlijk gewoon jaloers op iemand die Psychic nog mag ontdekken.

avatar van philtuper
repelstefan schreef:

Het eigenlijke debuut is de zelfgenaamde EP uit 2011 en dat is misschien wel het beste dat ze tot nu toe gemaakt hebben. Drie 24-karaats pareltjes!

avatar van Minneapolis
Na 8 jaar dan verassend een nieuw album, dat is op zich al een heuglijk feit. Smaakvolle elektronische muziek met een eigen smoel bestaat ook nog.. Je zou het niet zeggen als je de radio aanzet.
Alle Darkside elementen (en typische geluiden) zijn goed bewaard gebleven en hier weer uit de kast getrokken. Het is weer een broeierige plaat geworden. Ik ben wel blij als het bij Lawmaker en I'm the echo iets meer vooruit gaat (een drive is misschien net teveel gezegd). Om vervolgens met het meditatieve rustmoment Spiral te komen. Mooi!
Eerste indruk is positief of blij zelfs. De al uitgebrachte nummers (Liberty bell is top met die gitaar aan het eind!) klinken al vertrouwd. Tegen de nacht, dat lijkt me een geschikter moment, nog maar eens luisteren. Het instrumentale Inside is out there doet het nu ook al erg goed trouwens! Ook het wegstervende einde van de plaat, Only Young, na een voor Darkside prominente gitaar, is erg mooi.

4* is veilig. Maar ik sluit 4,5* zeker niet uit.

avatar van -SprayIt-
Mijn eerste indruk was ietsje minder, maar misschien waren mijn verwachtingen te hoog. Meer zang en wat minder opzwepend en diep. Het deed me af en toe wat denken aan Bibio wegens de ijle zang. Nog niet weggeblazen, maar volgens mij valt er wel heel veel te ontdekken in deze plaat, we zetten 'm nog maar eens op!

panjoe (moderator)
Dit klinkt gelukkig toch weer behoorlijk goed. Ik was niet weggeblazen door de singles, maar die zijn inmiddels wel geland als solide Darksidetracks. Ze hebben dan misschien de meest catchy nummers uitgekozen als singles, deze muziek is gewoon niet echt geschikt voor dat format. Zo klinkt The Limit bijvoorbeeld een stuk beter binnen de flow van het album, en wordt de sfeer van het op zichzelf wat tamme Liberty Bell perfect doorgetrokken in de volgende track. Mijn favoriet tot dusver is Only Young, heerlijk!

Maar op basis van mijn ervaring met Psychic kan ik nog niet met volle zekerheid zeggen hoe goed dit is tot ik het live mee heb mogen maken…

panjoe schreef:
Mijn favoriet tot dusver is Only Young, heerlijk!

Ga ik in mee. Prachtige opbouw.

Eliasliefhebber
Heerlijk plaatje! Ze gaan door waar ze gebleven waren.
Iknow korte tekst, ben nieuw hier haha. Even inkomen

avatar van -SprayIt-
Ik heb 'm op repeat staan en moet zeggen dat ik toch wel weer echt onder de indruk ben. Wat een heerlijke trip, ik blijf maar effecten en instrumenten ontdekken. Sommige losse nummers zijn heerlijk, maar vooral als geheel weet het me echt te boeien. Wat komt Liberty Bell goed tot z'n recht en de afsluiter is geweldig. Richting het einde heb ik alweer zin om straks vooraan te beginnen. Ik denk dat deze bij mij wel op het eindejaarslijstje gaat eindigen. Dit zou zo nog een 4,5* kunnen worden. Hooked!

avatar van henrie9
'Spiral' van DARKSIDE, het duurt misschien even voor je dit uniek schemerig universum z'n plaats zult weten te geven. Zo gaat dat bij groeiers, want sterk is deze nieuwe van het duo Nicolas Jaar en Dave Harrington zeker. Spiral, 't luistert als een lange, kronkelende, creatieve jam, een ondeelbare kunstige trip, 't is gevoel, 't is muziek waar je hele zelf wordt bijgetrokken. Onder snarengepingel valt de plaat verrassend slenterend bij je binnen. 'Narrow Road', onder een darkside-kosmische Floyd-hemel start percussie, stapvoets rustig, resolute tred, ijle gregoriaanse vocals. Neemt dan 't elektrisch gejank van gitarist Harrington het over, domineren oriëntaalse atmosferen. Die wat donkere, treurende sfeer vloeit overheen de hele plaat. Ook de Pink Floyd-sound komt nog weer opduiken, niet geheel toevallig toch, met zo'n groepsnaam. Gelijkaardig pulserende ritmes drijven verder 'The Limit' in, nog meer ingetogen instrumenten van Harrington erbij, 't psychedelische blijft, 't oosters tribale. In een lange outro zweeft intussen boven warrige Kid-A-electronics van Jaar zijn iele Sigur Rós-falsetto, nu in cryptisch Spaans! Meerdere songs schurken dicht bij Tibetaans meditatief chanten aan, zo ook 'The Question Is To See It All', de lyrics ervan desoriënterend, vaak als een mantra herhaald. Het sterke 'Lawmaker' begint al helemaal met 't sacrale instrumentarium van 't verre klooster. 't Gaat er theatraal over 'n onheilspellende allesoplosser-lawmaker, die z'n volgelingen massaal de dood lijkt in te drijven. 'I'm The Echo' is een welbehaaglijke lap progrock. 'Spiral' een akoestische folksong vol mystiek en belletjes, met tegelijk ingewikkelde gitaarstructuren.
'Spiral', waarvoor dat dan staat? In deze song, maar ook voor de plaat in z'n geheel? Vreemde vertelling. Jaar zelf had het filosofisch over cycli van rouwen én het vermogen om enerzijds vanuit het nu geestelijke stroom als een spiraal aan te voelen en anderzijds veelgelaagdheid binnenin dingen te zien en te omarmen. 'Spiral' noemde ie daarbij de sleutelsong die al de andere overspant. Maar goed, in 'Spiral' heeft men het over raadselachtige brieven, gericht aan een intussen overledene en over fakekandelaars...
Daarna, op het drafje van een leuke cowboyriff rijd je verder 'Liberty Bell' binnen, de meest catchy song, leuke groovy beat, waarop zich in de verte, tussen plukjes flamenco door, de slotbells al opdringen. Prijsnummer 'Inside Is Out There' is zo funky, jazzy, rocky en psychedelisch als wat. 'Only Young', weer een heerlijke progrocksong, met Jaar orgelend en tegelijk croonend als een Bon Ivertje. Finaal mag evenwel vooral Harrington er nog eens helemaal elektrisch in loos, de laatste noten zijn voor z'n dromerige reverbgitaar.
Nicolas Jaar, met z'n arsenaal aan elektronisch vernuft én multi-instrumentalist Dave Harrington presteerden 't dus weer.  Telkens opgebouwd vanaf gitaar, stem en percussie-elementen, met verrukkelijke grooves en repititieve ritmes, een plaat leveren vol toegankelijke, vriendelijke maar toch duistere soundscapes, subtiele tonen en timbres. Het duo creëerde met zijn rijk klankenpalet intussen z'n eigen DARKSIDE-sound en ook op 'Spiral' hoor je alle stukjes Jaar en Harrington naadloos in de juiste plooi vallen. Helemaal spek voor de bek van chillers en sfeerliefhebbers dus. Helaas dan weer voor de Jaar-technofans : 't is inderdaad niet meer echt dansbaar dit. Maar de grote troost, ravet het dan minder op de dansvloer, des te fantastisch komt het binnen in je koptelefoon!

avatar van Venceremos
Ben maar matig geïnteresseerd in elektronica en van progrock gaat m'n bloeddruk doorgaans omlaag.
Wegens muzikale komkommertijd deze tóch maar even gecheckt en hij deed het gistermiddag zeer goed in de auto langs de bosrijke donkerte van het Vätternmeer.

I'm the Echo!

avatar van peterjames777
Heerlijke plaat! Het leek wat te kabbelend de eerste luisterbeurten maar is inmiddels geland. Beheerst is het. Van mij had het wel iets meer uit de bocht kunnen vliegen. Maar het zit vol prachtige details, een echte koptelefoon plaat. Prachtig werk van Harrington op de gitaar, sterke percussie, en heerlijk ‘gekraak en gesuis’. The Limit blijft de grootste klapper al zijn I’m the Echo, Inside is Out There en Only Young ook fantastisch. Alleen Spiral is hier de zwakke broeder waar te weinig gebeurd.

avatar van coldwarkids
Zo hé, die bass sound in The Limit met daarbij die mooi ingevulde percussie en SFX. Banger eerste klas.

avatar van coldwarkids
I'm The Echo is ook lekker hoor. Iets minder sterk dan The Limit maar vooral het tussenstuk is episch!

OOOOO
Nou ik weet het niet hoor... Ik was best wel fan, maar de laatste Nicolas Jaar vond ik al een slap aftreksel van zichzelf en deze komt ook op mij over als een vergeten speculaasje van een jaar oud wat je per ongeluk in je mond stopt. Maar misschien zijn mijn oren er gewoon klaar mee.

avatar van Norrage
Wat een groeiplaat zeg en wat goed met headphones op. Eerst was ik wat teleurgesteld, maar na meerdere luisterbeurten is het toch echt een parel die zich zeker met het debuut kan meten.

avatar van remcodurez
Het heeft altijd even nodig voor ik helemaal mee ben met producties van Jaar.
Kwaliteit is het altijd, maar de timing wanneer je naar nummers of in dit geval naar een heel album luistert is oh zo belangrijk. Het is nooit muziek die je even vrolijk mee neuriet met de kinderen spelend op de achtergrond.
Maar eens de juiste setting er is, een donkere avondrit naar huis of op een druilerige mistroostige stille dag, komt alles volledig tot zijn recht en valt alles op zijn plaats. Ik denk dat deze niet hoeft onder te doen voor hun debut. En live gaat dit ook weer geweldig klinken!

Het enige waar ik voor vrees is dat zoals alle andere voorgaande producties ik het na een tijdje toch een beetje moe ben en het muziek blijft voor die enkele perfecte momenten.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Voor mij is dit helaas op een grote teleurstelling uitgelopen. Het kabbelt maar een beetje voort. Er mist een flinke dosis spanning en het inlossen van die spanning, wat op de vorige plaat wel goed aanwezig was. Narrow Road opent nog wel fijn en The Limit sluit daar mooi op aan. Daarna is het meer miss dan hit, met alleen Lawmaker en Liberty Bell die bevallen. Spiral is echt het dieptepunt, oersaaie track. In de laatste twee tracks lijkt er naar iets moois opgebouwd te worden, maar ze gaan beiden als een nachtkaars uit. Een krappe voldoende, het vege lijf wordt door met name de drie singles gered.

Dim
Er zitten wel interessante stukken in, maar ook grote delen waarin haast niets gebeurt of waar het PF-achtig zweverig wordt.

Mausie schreef:

Dit is wel echt een luisterplaat, die vraagt om een bepaalde setting (met hele goede koptelefoon, of in een donkere woonkamer op hoog volume). Wanneer je de zachtere lagen mist, lijkt er inderdaad niet zoveel te gebeuren, maar juist die gelaagdheid maakt dat ik er naar kan blijven luisteren.