Prince - Welcome 2 America (2021)

Pop / Funk
Label: NPG

1. Welcome 2 America (5:23)
  2. Running Game (Son of a Slave Master) (4:05)
  3. Born 2 Die (5:03)
  4. 1000 Light Years from Here (5:46)
  5. Hot Summer (3:32)
  6. Stand Up and B Strong (5:18)
  7. Check the Record (3:28)
  8. Same Page, Different Book (4:41)
  9. When She Comes (4:46)
  10. 1010 (Rin Tin Tin) (4:42)
  11. Yes (2:56)
  12. One Day We Will All B Free (4:41)
avatar van jraw
En toen waren we klaar voor de volgende release! Hopelijk weer terug naar de 80’s!

avatar van Funky Bookie
OK, ik heb het album even op me laten inwerken voor ik daadwerkelijk een mening over aan het grote boze internet toevertrouw. De eerste luisterbeurt klonk het voor mij als een, weliswaar goed geproduceerd, simpele R&B oefening. Inmiddels moet ik mijn mening bijstellen. Wat deze plaat sowieso anders maakt dan veel andere Prince albums is dat de teksten bijna het hele album interessant en relevant zijn. Als je bedenkt dat het al uit 2010 komt, was Prince zijn tijd behoorlijk ver vooruit, want dit had zomaar tijdens het hele BLM gebeuren van afgelopen jaar kunnen spelen.

De tracks dan.
Welcome 2 America
Een hele sterke opener van deze plaat. De tekst laat gelijk merken dat Prince hier echt een voor zijn doen hele andere weg inslaat. Het begin van het nummer is heerlijk zen met de rustgevende muziek en de heerlijke zang van Shelby, Elisa en Liv. Als Prince dan begint te praten, zou je haast denken dat je in de brainsessions van Ad Visser terecht bent gekomen, maar dat valt gelukkig mee. Dit nummer trekt je echt de plaat in.

Running Game (Son of a Slave Master)
Tekstueel bijven we kritisch, maar muzikaal vind ik dit momenteel het minst interessante nummer op het album. Dit lijkt inderdaad op de verplichte R&B vingeroefeningen.

Born 2 Die
Hier revancheert Prince zich direct. Dit nummer wordt gedragen door een heerlijke bas en ademt een zeer relaxte sfeer. De vocalen zijn wederom van een hoog niveau en deze toch bijzondere samenstelling van de NPG laat horen op hoog niveau te kunnen musiceren.

1000 Light Years from Here
Dit nummer swing lekker de pan uit. Het is niet heel spannend, maar de samenzang zorgt ervoor dat het nummer de grauwe middelmaat ontstijgt.

Hot Summer
Is een simpel poprockertje zoals die op bijna elk Prince album wel staan. Als losse track werkt het niet, maar het is hier op het album slim geplaatst. Vanaf hier komt er mede door de inbreng van de gitaar wat meer pit in het album. Mr. Hayes laat horen dat ie dit album niet alleen heel fijn heeft geproduceerd, maar dat zijn muzikale inbreng ook in orde is met een heerlijke toetsenpartij.

Stand Up and B Strong
Opvallend zijn hier de gedeelde vocalen. Elisa begint, dan Prince, dan met zijn 2-tjes, dan Shelby solo en uiteindelijk weer die samenzang die kenmerkend is voor Prince met deze 3 dames. Halverwege volgt een tempowisseling die het nummer naar een hoger niveau tilt. Aan het eind `ontploft` het nummer met een funky bas, een heerlijk orgeltje, goed gitaarwerk en bijna gospelachtige vocalen.

Check the Record
Met alle verschillende kleuren vinyl heb ik deze record uitvoerig gecheckt. Dit is weer een iets minder nummer. Lekker funky met een goede gitaar en een acceptabel rapje.

Same Page, Different Book
Misschien wel het beste nummer van het album. Swingend, met een fantastische bas en een funky gitaar. De tekst is wederom van het hoge niveau dat dit album kenmerkt.

When She Comes
Daar is dan de ballad, maar het zeker geen verplicht nummertje. Schitterende, typische Prince tekst. Vulgair zonder vulgair te zijn. Vocaal de beste prestatie van het album, zoals we in ballads van een geïnspireerde Prince eigenlijk gewend zijn.

1010 (Rin Tin Tin)
Dit was in eerste instantie mijn favoriete track, maar uiteindelijk heb ik het zelf niet als 1 van de 3 favorieten aangemerkt. Dat komt vooral omdat mijn waardering voor de andere nummers gestegen is. Het is met name de funky bas die dit nummer ontzettend lekker maakt.

Yes
Uptempo, energiek nummer. Opgezweept door de drums. Lijkt in eerste instantie misschien een fillertje, maar er gebeurt bij betere beluistering veel teveel om dit als fillertje af te serveren.

One Day We Will All B Free
Zeer geslaagde afsluiter van het album. Wederom goede teksten en de samenzang die het hele album al top is, valt ook hier echt weer op. De gitaar is heerlijk en heeft een beetje geluid zoals Levi Seacer jr. in the old days had.

Al met al is dit een zeer geslaagd album. Komt het in mijn Prince top 10? Zeker niet. Komt het in mijn 2021 top 10? Absoluut! De deluxe versie heeft er ook nog een heerlijke dvd bijzitten die laat zien en horen wat een gemis het overlijden van dit genie is voor de muziek. Live is en blijft Prince echt een fenomeen en dit album klint fris en bij de tijd alsof het net gemaakt is i.p.v. 11 jaar geleden.

avatar van Reijersen
Een nieuwe Prince krijgt natuurlijk altijd enorm veel aandacht. Het is immers ook altijd wel de vraag hoe er met de legacy van een overleden artiest wordt omgegaan. Nu heb ik begrepen dat Prince zelf dit album precies in deze volgorde al klaar had staan. Het opent met de titeltrack. Een nummer met gefluister en een duidelijke bass in de hoofdrol. Het voelt mij een beetje aan als een lange intro. Running Game kent vooral vrouwen op de zang. Born 2 Die is in falsetto gezongen en een fijne song. Rustig, maar ook met een onderliggende groove. 1000 Light Years From Here is een lekker nummer waarin je meeleeft door de fijne opbouw. Hot Summer is een dansbaar nummer. Ook wel aanstekelijk te noemen. Stand Up and B Strong is een ballad met wat groove, een gitaar en orgel. Wat is de Hammond toch een fijn instrument. Check the Record grooved lekker door met wat gitaar erbij. Same Page, Different Book is een rustiger nummer een lekker funky ritme. When She Comes is een typische zoete Prince ballad. 1010 heeft de piano en het bassritme in de hoofdrol. Een aardige song. Yes grooved dan lekker door en afsluiter One Day We Will All B Free is een wat timide einde van een eigenlijk typisch Prince album. Je kan aan zijn muziek sowieso nooit een buil vallen.

avatar van principal2000
Na jarenlange afwezigheid heb ik mijn MuMe account eens afgestoft en weer ingelogd. Natuurlijk stem ik dan op een Prince album; de artiest waarvoor mijn waardering in de afgelopen jaren extreem is gegroeid. Welcome 2 America is vooral een flinke meevaller van de kleine man in een hele slechte periode. Ik schaar 20Ten samen met Hit & Run phase 1 onder zijn slechtste werk en dit album is op alle vlakken kwalitatief beter. Ik vind het een mooie verzameling van diversiteit in een goede volgorde achter elkaar geplakt. Ook het maatschappijkrititsche zorgt voor pluspunten. Born 2 Die blijft mijlenver mijn favoriete nummer, maar er staan weinig echte missers op dit album als je het mij vraagt. Hot Summer, Check The Record en in mindere mate Yes zijn nummers die minder geslaagd zijn.
Als al het overige postuum werk dit niveau of hoger heeft, hoor je mij niet klagen.

avatar van Minneapolis
principal2000 schreef:
Na jarenlange afwezigheid heb ik mijn MuMe account eens afgestoft en weer ingelogd. .

Welkom terug! Miste je al.

avatar van vinylbeleving
Afgelopen dagen dit album van Prince maar weer eens geprobeerd. Ik blijf dit matig vinden, en merk dat ik na de eerste drie nummers al niet echt meer zin heb om verder te luisteren. Ik begrijp de Sly and the Family Stone referenties van aERodynamIC wel, en hoewel er wel wat maatschappijkritiek doorklinkt, hebben de nummers op dit album instrumentaal niet zoveel om het lijf hoor. Ik vind ze te lang slepen zonder dat er echt iets spannends gebeurd. Het is natuurlijk wel fijn om een ontspannen musicerende Prince te horen, maar ik ben juist ook streng omdát het Prince is. Vraag is; waarom zou je Welcome 2 America luisteren, als de kleine grote man zoveel betere albums heeft gemaakt? Een dikke 3* omdat hij nergens echt onder het ijs zakt, maar tot 3,5 ster kom ik niet, en een fysieke aankoop zit dit keer niet in.

Toevallig gisterenavond nog gedraaid en vond het een heerlijk album. Misschien zijn we allemaal te streng

avatar van jokerman
Same here aERodynamIC Ik draai het album nu en de funk bevalt me uitstekend! Heerlijk album!