Greentea Peng - MAN MADE (2021)

Soul / Hip-Hop
Label: Universal

1. Make Noise (3:31)
  2. This Sound (2:21)
  3. Free My People (3:35)

met Simmy en Kid Cruise

4. Be Careful (2:26)
  5. Nah It Ain't the Same (4:05)
  6. Earnest (3:46)
  7. Suffer (2:55)
  8. Mataji Freestyle (3:32)
  9. Kali V2 (3:01)
  10. Satta (2:58)
  11. Party Hard Interlude (2:41)
  12. Dingaling (3:20)
  13. Maya (3:29)
  14. Man Made (3:38)
  15. Meditation (7:07)
  16. Poor Man Skit (2:38)
  17. Sinner (2:20)
  18. Jimtastic Blues (3:33)
avatar van djarend
Fantastiche debuutplaat die interessant is voor de serieuzere r&b / soul luisteraar. Doet me in de verte, nou ja, niet eens zo heel ver, denken aan Erykah Badu.

avatar van Don Cappuccino
Deze dame is onderdeel van de BBC Sound of 2021 en heeft een video met bijna elf miljoen views in de befaamde COLORS-serie. Toch hoorde ik pas gisteren van haar naam. Ondanks die buzz las ik in een recent interview dat Greentea Peng absoluut geen popster wil worden en met een plaat als MAN MADE wordt dat nog verder onderstreept. Ik weet nog niet of dit positief of negatief is, maar MAN MADE voelt als een jamsessie die op plaat is gezet. Het album vloog in ieder geval voorbij tijdens de eerste luisterbeurt, een erg aangename ervaring. Er is weinig sprake van ''echte songs'', maar meer motieven en grooves waar op wordt gefocust. Ook Greentea's vocalen hebben een stijl die tussen zingen en rappen inzit. Referenties als Erykah Badu en Lauryn Hill worden veelvuldig gemaakt, de mixer van deze plaat is ook die van The Miseducation of Lauryn Hill. Toch hebben die een meer songgerichte aanpak, en ondanks dat Erykah ook de psychedelica induikt, neemt Greentea Peng echt een volledige duik daarin. Er zit ook een goede dosis dub en reggae in met doordringende baslijnen en bedwelmende sferen. Of de losse jammende sfeer een pluspunt is en er nog ''songs'' naar de oppervlakte komen zullen meerdere luisterbeurten uitwijzen, want MAN MADE nodigt absoluut uit om naar terug te keren. Een intrigerend debuut.

avatar van davevr
Haar spirit animal is Lee Perry (als ik het mij goed herinner), en dit is dan ook een plaat om op een psychedelisch, beetje stoned moment te degusteren. Een soort lang uit gesponnen heel organische vorm van R&B, ik begrijp de Erykah Badu vergelijkingen maar Greentea is nog wat meer organischer, op grooves en dubby gericht.

avatar van shaadiq haynes
Dit mocht allemaal een pak strakker imo. Twintig minuten korter en wat meer focus en variatie had dit redelijk debuut in een erg straffe plaat kunnen transformeren.

avatar van Minneapolis
Voor een heel album is de zang is mij te eentonig. Be careful (de fluit en algehele productie) vind ik het muzikale hoogtepunt.

avatar van overmars89
Muziek dat spreekt tot je ziel! Ik houd er van en ik ben fan. ik denk vooral dat dit live een prachtige beleving moet zijn. Helaas staan er wel een aantal overbodige tracks op waardoor ik toch tot een 3.5* uitkom. Wel iemand om in de gaten te blijven houden.

shaadiq haynes schreef:
Gezien je stem van 4* inmiddels toch wat positiever over deze plaat?

Ik vind het juist wel lekker dat je er een vol uur in kunt verdwijnen.

avatar van shaadiq haynes
herman schreef:
Gezien je stem van 4* inmiddels toch wat positiever over deze plaat?

Ik vind het juist wel lekker dat je er een vol uur in kunt verdwijnen.

Daar heeft de plaat toch een drietal maand over gedaan hoor, om naar 4* te klimmen. Het had voor mij gerust nog wat korter gemogen, maar misschien moet ik een debuterend artiest toch wat slack cutten...