Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill (1998)

Hip-Hop / R&B
Label: Ruffhouse

1. Intro (0:47)
  2. Lost Ones (5:33)
  3. Ex-Factor (5:26)
  4. To Zion (6:09)
  5. Doo Wop (That Thing) (5:20)
  6. Superstar (4:57)
  7. Final Hour (4:16)
  8. When It Hurts So Bad (5:42)
  9. I Used to Love Him (5:39)

met Mary J. Blige

10. Forgive Them Father (5:15)
  11. Every Ghetto, Every City (5:14)
  12. Nothing Even Matters (5:50)

met D'Angelo

13. Everything Is Everything (4:53)
  14. The Miseducation of Lauryn Hill (4:17)
  15. Can't Take My Eyes Off of You * (3:41)
  16. Sweetest Thing * (4:40)
  17. Sweetest Thing [Mahogany Mix] * (4:42)
totale tijdsduur: 1:09:18 (1:22:21)
avatar van Kronos
"Everything Is Everything" is the third and final single from American recording artist Lauryn Hill's debut album, The Miseducation of Lauryn Hill (1998). Released on May 4, 1999 by Ruffhouse and Columbia Records, the song was written by Hill and Johari Newton. (wiki)

avatar van kemm
west schreef:
Toch wel. Kijk maar bij dat album, de eerste track: Voices Inside My Head, met tussen haakjes: Everything Is Everything. Donny Hathaway had schizofrenie, je kan het dus helaas letterlijk nemen. Een hele mooie versie staat ook op zijn fantastische live album.
Als je het kent moet je toch horen dat dit niet hetzelfde nummer is, waarom dan blijven volhouden?

Omdat ik het dacht terug te horen in Lauryn's Everything Is Everything. Als ik het mis had, geef ik dat gelijk toe hoor. Ik ga ze straks allebei eens draaien: bepaald geen straf.

avatar van pureshores
plaat stond vandaag aan bij de bbq bij vrienden-slingert hier ook ergens rond, eigenlijk puur gekocht op basis van x-factor. Die single, Doo-wop en Every ghetto, every city vond ik altijd de lekkerste nummers en de bonustrack The sweetest thing. Ik hoor haar wel veel liever zingen want ik vind haar een zeer matige rapster. Een toch wel typische hype plaat toen, want hoewel niet gedateerd klinkend vind ik het beslist geen classic

avatar van Ernie
pureshores schreef:

Ik ook niet, het zo opgehemelde To Zion is zelfs een standaard skipnummer voor mij.

waarom dan 3.5*?
Omdat dit toch een erg goede plaat is met een rijke instrumentatie en, als ze gewoon zingt, Lauryn Hill wel nog een aangename stem heeft.
Haar rapskills zijn zeker niet slecht maar nu ook niet om lyrisch van te worden.
Ook de variatie van muziekstijlen word erg gesmaakt ten huize Ernie

Ik geniet zeker van sterke nummers als Everything Is Everything, Every Ghetto, Every City, When It Hurts So Bad, Doo Wop (That Thing) & Lost Ones

Ook de bonustrack Can't Take My Eyes Off of You is erg mooi.

De dame in kwestie zelf laat ik in het midden, ze heeft behoorlijk wat capsones en de vergelijking dat ze de vrouwelijke Bob Dylan zou zijn laat mij vooral lachen. Dylan heeft een 10-tal meesterwerken gemaakt die een hele generatie bevat hebben. Miss Hill zat enkel in het voor mij zwaar overschatte groepje The Fugees en heeft met deze Miseducation 1 goed album gemaakt.

Toch nog wat werk aan de winkel dus voor die vergelijking opgaat.

avatar van Shelter
Ernie schreef:

waarom dan 3.5*?
Ook de variatie van muziekstijlen word erg gesmaakt ten huize Ernie

Ook de bonustrack Can't Take My Eyes Off of You is erg mooi.

Toch nog wat werk aan de winkel dus voor die vergelijking opgaat.

Ik ben het eigenlijk wel eens met de meeste uitspraken die je hier doet, aangezien het album vooral zang is vind ik het wel erg geslaagd. De producties zijn ook goed.
Maar voor de rest eens behalve dan de rating, die zit bij mij wat hoger al zak ik wel van 4,5 naar 4

avatar van Poles Apart
It could all be so simple … why did Lauryn Hill disappear? - aardig stukje over Hill en dit album op de site van the Guardian.

avatar van Johnny Marr
Wat een fenomenaal openingsquatro heeft dit album toch met Lost Ones - Ex-Factor - To Zion - Doo Wop (That Thing).

avatar van Funky Bookie
Heel fijn album. Hill heeft een fijne stem en haar raps kan ik goed waarderen. De heerlijke mix van stijlen op het album maken het prettig om naar te luistren. Zelfs de skits zijn acceptabel.

avatar van Ludo
ja de skits smeren het geheel juist, heel menselijk, humanistisch zelf. Een zeer goed hart en een zeer fijne plaat.

avatar van Film Pegasus
Het oeuvre van Mr. Lauryn Hill solo is qua albums ook 'maar' gebleven met dit studioalbum The Miseducation of Lauryn Hill en haar MTV Unplugged album. Gelukkig zijn het twee sterke albums. Als we het hier mee moeten doen - niet direct een volgend album in het verschiet - dan valt het absoluut goed mee. Een album vol soul en hiphop die veel warmte uitstraalt en een ziel heeft. Het is een oprechte plaat geworden die de flow van The Fugees perfect verder zette met haar eigen muziek. In veel gevallen als leden van een groep solo gaan, is dat een teleurstelling. Maar Lauryn Hill weet haar eigen ding te doen. Dit is zeker geen gratuit vervolg van The Fugees.

Ik geniet echt van de muziek. Nostalgisch en tijdloos tegelijk.

avatar van vinylbeleving
Wát een oeverloos gezwam op de eerste twee pagina's van dit, toch wel legendarische album. Het haalt het gemiddelde flink naar beneden, en dat is jammer. Helaas bleef het bij dit sterke debuut voor Lauryn Hill, want ik denk eigenlijk niet echt dat we ooit nog een studioalbum van haar kunnen verwachten. Tegenwoordig vliegt Miss Hill de wereld rond, om dit album op een nogal rommelige manier, integraal in sneltreinvaart live te spelen. Achterna gezeten door menig schandaal en de Amerikaanse belastingdienst. Toch jammer dat ze er zo'n rommeltje van heeft gemaakt, en niet de juiste mensen om zich heen heeft weten te verzamelen om een sterke comeback te kunnen maken, zoals haar tijdgenoot D'Angelo een aantal jaar geleden wel deed. The Miseducation Of Lauryn Hill blijft wel een prachtig mooi document waarin Soul, R&B en Reagge samenvloeien.

avatar van Kronos
Oeverloos gezwam dat het gemiddelde flink naar beneden haalt?