Jay Chakravorty - A Map with No Memory (2021)

Electronic / Neoklassiek
Label: Unperceived

1. Collapse (1:38)
  2. Alexia, Berlin (3:43)
  3. Grid Cells (5:03)
  4. Extinction (1:51)
  5. Sunlight at Stratford Station (4:45)

met Hannah Nicholson

6. Hannah (3:13)
  7. No Matter How Hard You Swim, You'll Never Quiete Reach the Shore (5:43)
  8. Bone-Setting (2:29)
  9. What Comes After (4:50)
  10. 30 Hours (2:50)
  11. Memory Grounds (3:38)
  12. Maps (3:58)

met Ryan Hannigan

Hier kijk ik wel naar uit. Ik ken Jay nog als muzikant bij o.a. REVERE (Ellie Wilson speelt ook mee op dit album) en Bryde en zo nog wat projecten.

De al uitgebrachte singles zijn prachtig: A Map With No Memory | Jay Chakravorty | Unperceived Records - unperceivedrecords.bandcamp.com

Vooral Maps is prachtig.

Jay ken ik als een zeer veelzijdig muzikant. Hij beheerst diverse instrumenten en draait zijn hand er niet voor om om in dienst te staan van de artiest met wie hij op dat moment het podium deelt. Of dat nu REVERE is of Bryde (er zijn er meer), de bands waar ik hem live heb kunnen zien, hij doet het gewoon.

Zoals hij nu A Map with No Memory heeft uitgebracht. Een persoonlijk album met schitterende instrumentatie, met dank aan de strijkers, waaronder Ellie Wilson.
De wat klassiek georiënteerde nummers worden afgewisseld met meer elektronische composities, maar ook dan zijn de strijkers nooit ver weg.

De muziek biedt troost (of dat de bedoeling is durf ik niet te zeggen, maar zo voelt het voor mij althans).

Ingetogen, en elke keer een beetje ontluikend als de eerste bloemen die uitkomen in de lente. Een prachtig jaargetijde.

Het zal niet voor iedereen weggelegd zijn, het is ook voor mij een hoek waar ik niet heel vaak te vinden ben, maar juist omdat het hier om Jay gaat ben ik er oprecht ingedoken en dat loont.

Zelf zegt hij:

“The album is called A Map With No Memory and it is about places, the end of a relationship, and some people I love.
It's been the main thing on my mind for a few years now, and I am really proud of it, so I genuinely hope you like it.”

Schitterend album. In z'n geheel op Bandcamp te beluisteren: Jay Chakravorty - A Map with No Memory (2021)

avatar van henrie9
Op gezonde wijze door Eric 'Aero' aangestoken, waarvoor dank, smul ik nu van een debuut als dit. Jay treft als componist het label 'modern-klassiek', waardoor ie direct voor tevelen onzichtbaar wordt. Maar wat een pracht mis je dan! Filmische evocaties, ontegensprekelijk Nyman, Tierssen, Jóhannsson en Morricone waardig. Zelf is ie, naast componist en producer, duiveltje-doet-al-muzikant met respectabele staat van dienst op piano, synths, accordion, gitaar, bas en percussie. Dit is verstilde muziek die diep aangrijpt, tot en met de gezongen eindnoot, 'Maps'. Dit buitenbeentje lijkt me dan weer klassieke Arab Strap of Adrian Crowley wel. Aero, dit alles over Jay Cha-kra-kov-ski vertel ik zeker verder door!

henrie9 schreef:
Aero, dit alles over Jay Cha-kra-kov-ski vertel ik zeker verder door!

Zeker doen. Ik denk sowieso dat er meer mensen zijn op deze site die dit wel goed zullen gaan vinden.

avatar van Poles Apart
Wat een mooie hoes is dit. Vanavond ook eens beluisteren.

avatar van Booyo
Bone-Setting

Benieuwd of hier überhaupt een beetje publiek mee getrokken wordt. Zou toch wel jammer zijn als dit vluchtig voorbijschiet. Het is te mooi daarvoor.