Year of No Light - Consolamentum (2021)

Frankrijk
Label: Pelagic

1. Objuration (12:46)
  2. Alètheia (7:39)
  3. Interdit Aux Vivants, Aux Morts et Aux Chiens (11:10)
  4. Réalgar (12:45)
  5. Came (10:55)
avatar van THEMARSVOLTA
Alètheia is wel een heel fijn nummer, lekker stevig, goede opbouw.

avatar van bonhovinyl
Ja! Terug van weg geweest!
Year Of No Light zorgt voor een postmetal juweeltje. Geweldige (bijna tribalachtige) ritmes, uitgesponnen passages en enorme climaxen. Dat klinkt als een standaard postrock riedeltje, maar dit is geweldig uitgevoerd. Daarnaast vind ik vooral het verschil in aanpak van songs echt heel tof en zorgt voor genoeg momenten waarop je echt van je stoel wordt geblazen en verrast met wat deze Franse heren allemaal in hun arsenaal hebben.

avatar van namsaap
Ik kreeg dit album in het vizier omdat ik erg gecharmeerd ben van hetgeen Pelagic Records de laatste jaren uitbrengt. Consolamentum is het eerste album van Year Of No Light dat via dit label wordt uitgebracht en bevestigt de status die het label heeft verworven op het gebied van goede postmetalreleases.

De instrumentale post metal varieert van gelaagde, diepe drone-achtige doom tot sfeervolle zachte passages en intens beukende riffs en ritmes. Het is vooral de gelaagdheid van het geluid en de continu verschuivende accenten en effecten die je als luisteraar continu alert houden. Consulamentum is een intens verslavende luisterervaring!

Overigens heeft Pelagic ook een vinyl-boxset uitgebracht met de complete discografie van de band, inclusief een verzamelaar met zo'n beetje elke track van de diverse split-EP's waaraan YONL bijdroeg. Ik heb me niet ingehouden .

avatar van namsaap
Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2021- releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien of mijn standpunt ten aanzien van het album is veranderd.

namsaap schreef:
Consulamentum is een intens verslavende luisterervaring!

Nog steeds geen woord van gelogen.

Score: 87/100

Jaarlijst 2021:

1. Harakiri For The Sky - Mære (92)
2. Moonspell - Hermitage (91)
3. Soen - Imperial (90)
4. Wheel - Resident Human (89)
5. Witherfall - Curse Of Autumn (88)
5. Terra Odium - Ne Plus Ultra (88)
7. Dvne - Etemen Ænka (87)
7. Year Of No Light - Consolamentum (87)
9. Nekromantheon - Visions Of Trismegistos (86)
9. Amenra - De Doorn (86)
11. Kauan - Ice Fleet (85)
11. Frost* - Day And Age (85)
13. Cult Of Luna - The Raging River (84)
13. Motorpsycho - Kingdom Of Oblivion (84)
13. Dordeduh - Har (84)
16. Epica - Omega (83)
16. Flotsam and Jetsam - Blood In The Water (83)
16. Styx - Crash Of THe Crown (83)
19. Empyrium - Über den Sternen (82)
20. Cryptosis - Bionic Swarm (81)
20. Pestilence - Exitivm (81)
- - . Seth - La Morsure Du Christ (80)
- - . Asphyx - Necroceros (80)
- - . The Ruins Of Beverast - The Thule Grimoires (80)
- - . Tribulation - Where The Gloom Becomes Sound (79)
- - . Therion - Leviathan (78)
- - . Helloween - Helloween (78)
- - . Gojira - Fortitude (77)
- - . Transatlantic - The Absolute Universe (74)
- - . Psychonaut/Sâver - Emerald (74)
- - . Evergrey - Escape The Phoenix (73)
- - . Orden Ogan - Final Days (73)
- - . Vola - Witness (73)
- - . Wode - Burn In Many Mirrors (72)
- - . White Void - Anti (70)
- - . Decline Of The I - Johannes (69)
- - . Dread Sovereign - Alchemical Warfare (68)
- - . Evership - The Uncrowned King - Act 1 (67)
- - . Iotunn - Access All Worlds (64)
- - . The Lion's Daughter - Skin Show (60)

avatar van Lynchworld
Tijdens m'n Desert Fest 2023 voorbereiding kwam ik de eerste keer Year of no Light tegen. Alètheia wat een nummer! De band was de opener van de desert zaterdag, dus maar wat vroeger afgezakt.
Maar wat een indrukwekkende wall of sound zetten deze heren neer. Bakken sfeer, steeds meer opbouwend naar een explosieve climax (met 2 drummers). Zeer goede plaat, werkt nog beter live!