Këkht Aräkh - Pale Swordsman (2021)

Oekraïne

9. Crystal (4:26)
  10. Swordsman (2:52)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het album: Pale Swordsman

Het Oekraïense eenmansproject Këkht Aräkh maakt melancholische lo-fi blackmetal die zo uit de jaren '90 had kunnen komen. Dat doen veel bands in blackmetal, maar op de een of andere manier springt dit album er boven uit. De krakende productie voegt echt wat toe aan de algehele sfeer. Pale Swordsman heeft een bepaalde romantische sfeer over zich heen, het riffwerk in combinatie met de minimalistische synth-accenten heeft een prachtige weemoed over zich. Waar Këkht Aräkh zich ook mee onderscheidt zijn desolate melancholische tokkeltjes, sterke melancholische piano- en ambientstukken en zelfs een afsluiter met cleane vocalen die een emoband ook had kunnen opnemen.

avatar van Juul1998B
Magistraal album

avatar van Juul1998B
ABDrums ik denk (hoop) ook echt dat dit iets voor jou is en misschien ook wel voor Koen St

avatar van ABDrums
Ah hij duurt ook niet zo lang zie ik; gaat morgen beluisterd worden!

avatar van ABDrums
Dit album heeft echt een heel gave sfeer. Emotioneel, intiem en heel gemoedelijk. Het gebeurt niet vaak dat je het gevoel hebt alsof blackmetal een warme deken om je heen doet.

Productioneel vind ik dit album echter verschrikkelijk. We hoeven hier geen debat te voeren over de perfecte blackmetal productie, want daar lopen de meningen echt behoorlijk uiteen. Rommelige en gruizige producties kan ik prima hebben, maar Këkht Aräkh geeft me hier het gevoel te luisteren met een paar flinke proppen in m'n oren. Ik denk ook niet dat een dergelijke productie past bij de wat intiemere blackmetal die hier wordt gepresenteerd.

Desalniettemin toch een fijne luisterbeurt waar ik zeker van heb kunnen genieten. Thanks voor de tip!