Yola - Stand for Myself (2021)

Roots / Soul
Label: Easy Eye

1. Barely Alive (3:36)
  2. Dancing Away in Tears (3:48)
  3. Diamond Studded Shoes (3:24)
  4. Be My Friend (3:28)
  5. Great Divide (3:36)
  6. Starlight (4:02)
  7. If I Had to Do It All Again (3:46)
  8. Now You're Here (4:08)
  9. Whatever You Want (3:51)
  10. Break the Bough (3:20)
  11. Like a Photograph (5:02)
  12. Stand for Myself (4:13)
avatar van Wallie1985
Before you continue to YouTube

Fijne eerste single, ben erg benieuwd naar de rest van de plaat!

avatar van Gert1980
Die eerste single doet mij nog erg weinig.

avatar van Lura

De eerste single is gelukkig uitstekend.

Zo mooi als de hoes van Walk Through Fire, zo wanstaltig is dit ontwerp.
Starlight, Stand for Myself en Diamond Studded Shoes (gelukkig variatie en niet enkel een album met pop-soul sound) stemmen positief.
Zin in!

Mooie opvolger van Walk through fire. Heel gelijkmatig van kwaliteit. Jammer dat er net niet die ene fantastische uitschieter zoals Lonely the night op het vorige album. Misschien dan toch speciale vermelding van Dancing away in tears en Like a photograph. Gewoon ervan genieten.

avatar van nico1616
Ik ken Yola van het Highwomen album waar ze in de titeltrack de show steelt en dat met slechts één couplet te zingen. De Nashville sound associeer ik niet meteen met haar enorme stemgeluid, maar ze zorgt daarmee voor een flinke scheut soul bij de country. Het debuut kon me niet meteen bekoren door het gebrek aan pakkend songmateriaal. Stand for Myself is van een heel ander kaliber, de ene klapper na de andere en die stem, waw!!!

Walk Through Fire heeft Faraway Look, zo'n nummer hoor ik niet terug op dit album.

Stand for Myself is lekker constant van kwaliteit en kent een aangename flow. Het heeft minder impact op mij dan haar vorige, maar weet me desondanks toch wel weer te overtuigen.

avatar van nico1616
aERodynamIC schreef:

Ik zal het debuut nog eens opnieuw moeten beluisteren. Ik vind het titelnummer hier anders wel een instant klassieker, wat een afsluiter!

avatar van Zwaagje
Aangename verrassing. Mooi naturel album; in tegenstelling tot de hoes. Constante kwaliteit zonder uitschieters. Ik weet niet wat dit op de lange duur met me doet, maar voorlopig 3.5*

De eerste single is gelukkig uitstekend.

En wat vind je van het album Lura? Je vond haar debuut mooi weet ik nog. Dat album raakte me niet , maar deze is raak. Haar debuut ga ik ook nog maar eens luisteren, misschien was ik toen niet in de juiste stemming.

avatar van Lura
Nog niet geluisterd, Zwaagje. Twee weken luisterachterstand door de Olympische Spelen.

avatar van Zwaagje
Sinds ik terug ben van vakantie veel moois ontdekt. Deze overtuigt mij het meest. Mooie mix van stijlen, fijne composities en muziek wat ergens over gaat. En dan die stem.....wat een power. Dat alles staat er heel mooi naturel op; knappe productie en goed gemusiceerd. Ik neem de hoes voor lief.
Ik ga mijn stem met een halfje verhogen en waar het eindigt weet ik niet.

avatar van henrie9
'The Pines' van haar vroegere groep Phantom Limb zegt je niks? Een nieuw geluid dan wellicht, deze Yola aka Yolanda Quartey. Pas nu wel op, Yola heeft 'n veelzijdige soulstem die je wel eens zomaar zal wegblazen! Na 'n pendeltocht tussen haar Britse thuisland en Nashville deed ze al zoiets na haar debuut 'Walk Through Fire'. Waarmee haar soulsound uit een ver verleden behoorlijk wat sterren verzamelde en de Grammy-nominaties volgden. 36 jaar, eindelijk echt succes! Ze was, geluk voor haar, door de befaamde Dan Auerbach van The Black Keys -hij weeral!- onder de vleugels genomen en nu andermaal neemt ie als producer, zelfs nog intenser, de honneurs waar.

Komt ze nu, twee jaar later, weer vanuit Nashville waar ze intussen resideert, met de 12 nummers die ze al vele jaren probeerde af te werken, die dus samen al een ferm stuk bewogen Yola-leven overspannen. De 'making of' daarvan, zei ze, begon eigenlijk met de springerige dancesong 'Break The Bough' waarin ze 't, vreemd genoeg, net over het de dood van haar ma heeft. Vanaf de daarop volgende songs groeide alles dan organisch en alle stukjes vonden mooi hun plaats.

Yola is echt waar een souldiamant met vele kantjes. Als Britse stonden haar muzikale voelsprieten al richting genreloze melange.  Haar allereerste stapjes waren jazz, nu zijn het tal van stijlen tegelijk. Ze omarmt ze hier meesterlijk : r&b, disco-tunes, funky, britpop, classic rock, rock 'n roll, alles in de soulmix. Ze pakt daarbij regelrecht uit met de krasse grinta van de beste Joss Stone, Alabama Shakes of des te meer een Tina Turner. Luister zo maar eens naar haar ruwe rasp in 't luchtige 'Diamond Studded Shoes' of het krijsende 'Whatever You Want'. Of naar 't lichtjes fantastische, rustig voortschrijdend titelnummer dat in de finale in grandeur aanzwelt. Geïnspireerd dit, zegt ze zelf, op de feel van haar geadoreerde Minnie Ripperton. Hoor je  de Mary J. Blige-vibes in 'Starlight' en 'If I Had To Do It All Again'? Of neem gewoon ook de melodische pracht van 'Be My Friend' of dat andere vocale doo-wop- hoogstandje 'The Great Divide'.

De plaat opent ze in ingetogen Smokey Robinson-sferen met haar eigenste, trieste coronalied 'Barely Alive'. Gefrustreerd door wat uiteraard ook haar de laatste tijd overkwam, ingehouden tranen, hunkert ze angstvallig naar 'n heropstart van 't leven. Die kwetsbaarheid na een vorig leven in diepe armoede zit in de plaat verweven, eenzaamheid, liefdesverdriet, vergankelijkheid, zie alleen maar  de songtitels, een lange, logisch kronkelende weg tot aan de afsluiter, de titelsong. Zelfbewust, onafhankelijk, triomferend zelfs neemt ze daar dan gelukkig 't heft en de moed toch weer in handen.

De rechtuite Yola weet, samen met Auerbach, verduiveld goed wat en wie ze wil om haar sound nu Amerikaanser en vooral super te doen klinken. De omringende band is ook niet minnetjes, drums met o.a. Aaron Frazer van Durand Jones & The Indications, bas voor Nick Movshon van Amy Winehouse('s 'Back To Black'). De hele plaat krijgt zo een dress-up van top-arrangementen uit vervlogen en recentere tijden.

Een imposante, assertieve dame die Yola, beetje als de rock 'n roll-godmother Sister Rosetta Tharpe, voor wiens filmrol ze trouwens door Baz Luhrmann perfect werd gecast in diens Presley-movie. In afwachting daarvan (2022), google alvast Rosetta's video 'Didn't It Rain' (1964) maar even, weet je meteen waar ook Yola, voormalige backgroundzangeres, voor staat.
'Stand For Myself' van Yola, alleen sterke nummers, een repeatplaat, da's dus duidelijk!

avatar van Zwaagje
Ik las of hoorde ergens dat dit album wederom geproduceerd is door Dan Auerbach. Nou gaf ik hem min of meer "de schuld", dat ik haar debuutplaat minder vond. Vanwege de productie dus. Dit album vind ik mooi naturel klinken en anders klinken dan het debuut. Hij heeft bij dit album blijkbaar een andere insteek gehad? Ik moet er wel bij zeggen dat ik beide albums via Spotify beluister. Mogelijk mis ik iets.

avatar van Rudi S
Lura schreef:

Vreemd, kijken doe je s'nachts en luisteren overdag

avatar van Minneapolis
Aanvankelijk dacht ik alleen de vooruitgeschoven 3 nummers te kunnen waarderen, maar door de positieve reacties heb ik nogmaals geprobeerd. En zowaar alle kwartjes zijn gevallen.
Alleen.. op Spotify lijkt er een lelijk randje aan te zitten. Kan het niet goed uitleggen, maar de productie klinkt niet zo lekker. Klinkt de cd wel goed?

avatar van Zwaagje
Gijsbert Kamer schreef een recensie over dit album. Ik deel zijn mening niet. Ik vind de songs goed en afwisselend, waar hij, met name de orkestrale nummers, vrij vlak vindt. Ik beoordeel het album ook hoger. Zo zie je maar.......

Yola’s machtige soulstem wordt wel erg orkestraal ingepakt ★★★☆☆
DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

avatar van Matt Rustle
nico1616 schreef:

Inderdaad, dat nummer is een instant klassieker!

avatar van Reijersen
Met haar prachtige debuut Walk Through Fire wist Yola meteen te overtuigen met haar mix van soul en country. En als er dit jaar een album is waar de cover een misfit is met de muziek dan is het wel op dit album. Je hoort bij opener Barely Alive meteen weer die sympahtieke en mooi gezongen muziek die je van Yola kent. En dan toont ze de kunde van haar uiterst wendbare stem nog maar eens extra op het makkelijke Dancing Away in Tears. Op Diamond Studded Shoes gaat ze juist meer de country kant op. Vrolijk en dansbaar in dit geval. Je kan hier bijvoorbeeld prima een jive op dansen. De country vibe wordt vastgehouden op het rustige Be My Friend. Ze laat haar gitaar hier ook wat meer z’n werk doen. Een gitaar die we weepend horen op Great Divide. Een lekker relaxed en mooi ontspannen nummer. Rust die je ook kan vinden in Starlight. Een makkelijk muziekje. Prachtige verfijning in de zang dan juist weer op If I Had to Do It All Again. Een heel mooi nummer is dat. Waarna we door kabbelen op Now You’re Here en meer de country opzoeken in Whatever You Want. Dan wordt het juist weer dansbaarder en vrolijker op Break the Bough gevolgd door het uitgesmeerde Like a Photograph. De titeltrack is tevens de afsluiter van dit prettige album. Een nummer waar een mooie beleving in zit.

avatar van Minneapolis
Zijn er hier nog meer mensen die deze uiteindelijk plezieriger vinden dan het bejubelde debuut?
Dat komt in mijn geval doordat de stijl nog iets meer richting soul en uptempo lijkt te zijn geschoven. Alleen die mispeer van die hoes.. Ik vind het één van de leukste releases van het jaar zelfs, vooral ook omdat ik geen enkel nummer echt zwakker vind.

avatar van Edgar18
Nee, ik vind het debuut toch duidelijk beter. Maar, deze is ook weer aangenaam gelukkig.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar het debuut. Maar deze is zeker ook prima.

Minneapolis schreef:

Deze heeft ook mijn voorkeur. Lastig uit te leggen waarom. Ik vind deze stijlvaster en meer naturel geproduceerd. En dat terwijl deze ook geproduceerd is door Auerbach. Moeilijk uit te leggen dus. De tussenstand heb ik in ieder geval gelijk getrokken; 2-2.

avatar van Edgar18
Edgar18 schreef:
Ik moet wel zeggen, hoe vaker ik hem luister hoe beter ik hem ga vinden. Het is wellicht wat meer één geheel dan de voorloper. Die laatste had dan weer iets hogere pieken, al vind ik vooral Dancing Away in Tears ook absoluut een oeuvre hoogtepunt.