Geri van Essen - Cleaned the Windows (2021)

Folk / Pop
Label: Tiny Room

1. Two Strangers (3:39)
  2. I Waved, You Waved (3:25)
  3. Spelling Lonely (3:41)
  4. 23 / 32 (2:31)
  5. For the Singing (3:24)
  6. A New June (2:58)
  7. In the Morning (3:32)
  8. Count the Days (3:15)
  9. The Sun Moves Around (2:57)
  10. Words (4:05)
avatar van erwinz
Volledige recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Geri van Essen - Cleaned The Windows - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Geri van Essen gaf met het mini-album A New Hiding Place in 2018 haar visitekaartje af en maakt alle belofte nu meer dan waar met het intieme en bijzonder mooie Cleaned The Windows

Ik keek al een tijd uit naar nieuwe muziek van de Nederlandse muzikante Geri van Essen, die haar geluk al enkele jaren in Londen zoekt en ook vond. De verwachtingen waren daarom hooggespannen, maar Geri van Essen maakt het meer dan waar. De muzikante uit Londen heeft de balans gevonden tussen een uiterst sober ingekleurd en wat traditioneel aandoend folkalbum en een wat moderner en voller ingekleurd folky album. De basis van Cleaned The Windows is sober en stelt de wonderschone stem van Geri van Essen centraal, maar door het toevoegen van subtiele en minder subtiele accenten van een flinke bak instrumenten klinkt het album ook vol en spannend. Wederom een bijzonder mooi album.

avatar van WoNa
De laatste circa anderhalf jaar ben ik "overspoeld" met zangeressen uit Nieuw Zeeland. Aldous Harding, Reb Fountain, Dianne Swann. En maar juichen aan de zijlijn voor de pracht van hun muziek en stemmen. Enter Geri van Essen. Samen met Stefan Breuer, label baas, multi instrumentalist, achtergrond zanger, producer, komt er een pracht album uitrollen.

Van Essen is gewoon aan de keukentafel in Londen muziek gaan maken, die zij zo goed en kwaad als de thuissituatie toeliet heeft opgenomen. Het resultaat is enerzijds naar Breuer gestuurd, die er zijn klankkleuren aan heeft toegevoegd en anderzijds naar bevriende muzikanten in Londen, die meer aparte bijdragen hebben aangeleverd. Het resultaat is een prachtige singer-songwriter plaat die van voor naar achter warm klinkt en zo ontzettend mooi.

Iedereen scoort met Cleaned The Windows. De bijdragen van iedereen zijn top of beter. Wat meer kan iemand van een plaat vragen?

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.