John Coltrane - Ascension (1965)

Alternatieve titel: Edition I

Jazz
Label: Impulse!

1. Ascension (Part I) (18:35)
  2. Ascension (Part II) (19:15)
avatar van Teunnis
Ik heb de twee edities van elkaar losgekoppeld.

Dit is Edition I uit 1965. De eerste uitgave, wat eigenlijk een foutje was: hier staat namelijk de tweede take op, terwijl Coltrane de eerste take wilde.

De oorspronkelijke albumpagina gaat Edition II, uit 1966, worden (zodra de correctie daar is verwerkt). Edition II is de meest gangbare editie en zoals Coltrane het voor ogen had. Dus maak ik van de al bestaande pagina Edition II, zodat de stemmen en meningen daar blijven.

Hier moet je dus zijn voor Edition I.

Als je wilt stemmen of je mening wilt geven over Edition II moet je dus hier zijn: John Coltrane - Ascension (1965). Laten we ook de discussies over Ascension in het algemeen op de pagina van Edition II houden.

Ik heb ook een verzamelalbum uit 1991 toegevoegd, waar beide edities op staan.

avatar van Teunnis
Ik kan je totaal niet zeggen wat het verschil is tussen de twee edities. Maar de ervaring die ik de laatste paar keer heb gehad bij Edition II heb ik nog niet gehad met Edition I. Dus laat ik deze bescheiden op 4,5* houden.