John Coltrane - Ascension (1966)

Jazz
Label: Impulse!

1. Ascension - Edition II * (40:23)
  2. Ascension - Edition I * (38:30)
avatar van Tony
Wat te luisteren op z'n 50e sterfdag?? Deze Ascension dan maar? In ieder geval qua titel toepasselijk vandaag. John Coltrane heeft ons verschrikkelijk veel moois nagelaten, maar dat had natuurlijk nog veel meer moeten zijn. Dankbaarheid overheerst echter en blijdschap, dat ik zijn muziek heb mogen ontdekken. Zo, koptelefoon op...

avatar van Mssr Renard
Er schijnen twee versies van deze lp te zijn. Een blik op de runoutgroeven leten mij dat ik Edition II heb.

Deze plaat uiterst interessant en lekker experimenteel waarbij de vorm soms moeilijk te vinden is maar het wel erg knap is dat het nergens gigantisch uit de bocht vliegt of tergend vals wordt.

De lijst muzikanten is ook erg indrukwekkend, naast Trage spelen Freddie Hubbard, Art Davis, Elvin Jones, McCoy Tuner, Marion Brown, Pharaoh Sanders, Archie Shepp, John Tchicai, Dewey Johnson en Jimmy Garrisson mee. Voor een aantal van deze lieden is het de eerste keer. Dat is al bijzonder.

Verder vermelden de linernotes dat de luisteraar is gewaarschuwd en dat deze plaat niet na één luisterbeurt moet worden afgeserveerd. Dat dit het modernste van het modernste is wat jazz te bieden heeft en dat intensiteit van de muziek enorm is.

Elke solist krijgt zijn moment om zijn best te doen en elke solo wordt afgesloten door een free blowing passage. Het gaat ook juist om die solo's die het rustpunt vormen en de luisteraar bij de les houdt. Want elke solist benadert zijn stukje weer anders. Sommige solos zijn wat rustiger, andere wat virtuoze. De kunst is om als luisteraar te ontdekken wie wanneer isoleert.

Het schijnt dat de mensen die aanwezig waren in de studio aan het meeschreeuwen waren door de intensiteit, en dat saxist Marion Brown het verwonderlijk vindt dat deze door de engineers uit de mix zijn gefilterd.
Archie Shepp vergelijkt het met action painting, en dat vind ik een rake metafoor.

Heerlijke plaat uiteindelijk om bij weg te dromen of te lezen.

avatar van Soledad
Mooie anekdotes Mssr. Renard. Ik denk dat je part niet moet verwarren met Edition. Op de cd zijn de ‘parts’ aan elkaar geplakt. Dat levert twee lange suites op (de twee versies of edities) en dus eigenlijk vier parts als we het over LPs hebben.

avatar van Mssr Renard
Soledad schreef:

Ik heb dus Edition II en deze dan inderdaad in twee parts. Het kwam even verwarrend op mij over, maar ik snap het nu.

Nu op zoek naar Edition I?

avatar van Soledad
Dan moet je denk ik de cd hebben. Of wellicht is er inmiddels een dubbel lp?

avatar van Kronos
Is ook nog wel heruitgebracht op vinyl: Ascension (Edition I)

Ik heb de cd van dit album en dus zowel take 1 (Edition II) als take 2 (Edition I). Je boft maar Mssr Renard, met zo'n stapel jazzplaten. Ik heb er ongeveer dertig waarvan de helft albums van Coltrane zijn. De rest op cd.

avatar van Tony
Ascension is destijds twee keer opgenomen. De tweede take, Edition II, is in eerste instantie op vinyl verschenen, omdat Impulse! dat de betere versie van de twee vond. Van de eerste take, Edition I, wordt gezegd dat het Coltrane's favoriet was. Ze zijn beiden daarom later op de CD terecht gekomen en als ik in een blinde test zou moeten zeggen welke Edition ik hoor, zou ik het echt niet weten. Ze ontlopen elkaar niet echt gek veel dus, als je het mij vraagt.

Beide Editions staan op Spotify, Michiel. Je lijkt niet zomaar 100 platen gekregen te hebben, maar jazz toppers! Ben dus benieuwd of je mij nou 100 keer mijn ogen gaat uitsteken met je nieuwe jazz collectie. Als dat zo is, ga ik me vanavond nog uitschrijven.

avatar van Kronos
Tony schreef:

De tweede take is eerst uitgebracht en heet Edition I. Die werd vervangen op vraag van Coltrane door de eerste take, verschenen als Edition II, volgens Discogs. En ook nog volgens Discogs: The solo order differs slightly between the takes; Edition II also features no drum solo by Elvin Jones.

Kronos schreef:
De tweede take is eerst uitgebracht en heet Edition I.

Ha, ja, okee, weet je, ik heb heel lang de logica van die Edition I en Edition II gemist en het is blijkbaar nog steeds een hersenbrekertje voor me, maar goed, dusseh, dank voor de correctie.