Joana Serrat - Hardcore from the Heart (2021)

Spanje
Folk / Pop
Label: Great Canyon

1. Easy (6:50)
  2. Pictures (5:06)
  3. These Roads (4:31)
  4. You're with Me Everywhere I Go (3:42)
  5. Summer Never Ends (3:43)
  6. How to Make You Love Me (4:50)
  7. Demons (4:48)
  8. Take Me Back Where I Belong (6:14)
  9. Hotel Room 609 (3:05)
  10. Wild Beast (2:32)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Joana Serrat - Hardcore From The Heart - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Joana Serrat - Hardcore From The Heart
Het was even stil rond de Spaanse muzikante Joana Serrat, maar nu de zomer is begonnen, keert ze terug met een prachtig album dat een nieuwe dimensie geeft aan het begrip heerlijk wegdromen

Joana Serrat klonk op haar drie vorige albums steeds net wat anders, maar op het deze week verschenen Hardcore From The Heart zet ze een reuzenstap. Invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek hebben een flinke stap terug moeten doen en hebben plaatsgemaakt voor een opvallend vol klinkend geluid waarin zowel elektronica als gitaren opduiken. Het samen met leden van de Amerikaanse band Midlake gemaakte album staat vol met dromerige pop die het uitstekend doet bij alle zonneschijn van het moment. In muzikaal en vocaal opzicht zet Joana Serrat ook nog eens flinke stappen. Hardcore From The Heart is het vierde prachtalbum van de Spaanse muzikante en het is zeker niet de minste. Heerlijk, heerlijk, heerlijk.

De Spaanse muzikante Joana Serrat debuteerde in 2014 met het prachtige Dear Great Canyon, dat ik zelf overigens pas bij de herkansing van het album in 2015 ontdekte. Op het door niemand minder dan Howard Bilerman (die alleen voor zijn productie van Funeral van The Arcade Fire al een standbeeld verdient) geproduceerde album, maakte de Spaanse muzikante geen geheim van haar liefde voor de Amerikaanse rootsmuziek die ze thuis met de paplepel kreeg ingegoten, maar slaagde ze er ook in om fris en eigentijds te klinken met hier en daar een uitstapje richting pop.

Het is een recept dat verder werd verfijnd en geperfectioneerd op het in 2016 verschenen en wederom door Howard Bilerman geproduceerde Cross The Verge en op het in 2017 uitgebrachte Dripping Springs, waarop Joana Serrat samenwerkte met Israel Nash en waarop ze iets opschoof richting countryrock, met nog altijd een eigentijds tintje. De afgelopen jaren was het stil rond Joana Serrat, maar deze week keert ze terug met Hardcore From The Heart.

De Spaanse muzikante schoof op haar laatste album wat op richting de Amerikaanse rootsmuziek, maar op Hardcore From The Heart hebben invloeden uit het genre flink aan terrein verloren. Joana Serrat kiest dit keer vooral voor behoorlijk vol ingekleurde popmuziek en het is popmuziek die vaak een flink dromerig karakter heeft, wat overigens niet direct het etiket dreampop rechtvaardigt.

De Spaanse singer-songwriter werkte dit keer samen met leden van de Amerikaanse band Midlake en wist Ted Young te strikken voor de productie. Deze Ted Young heeft een zeer imposant CV als technicus, maar ook als producer heeft hij vakwerk afgeleverd. Ook de leden van Midlake hebben overigens een zeer fraaie bijdrage geleverd aan het album.

Invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek hebben zoals gezegd aan terrein verloren, maar ze zijn er nog wel. Hardcore From The Heart klinkt vaak als de gespiegelde versie van voorganger Dripping Springs, waarop Joana Serrat vanaf de basis van country en folk het avontuur opzocht. Op haar nieuwe album domineert heerlijk loom klinkende en prachtig vol ingekleurde pop, maar uitstapjes richting met name de folk zijn nooit heel ver weg.

Hardcore From The Heart is een album vol zwoele verleidingen, waarvan in eerste instantie vooral de prachtige zang van Joana Serrat opvalt. De Spaanse muzikante is nog beter gaan zingen en heeft nog steeds haar lichte Spaanse tongval als extra charme. Ook de instrumentatie is echter van een bijzondere schoonheid en dit geldt zowel voor de prachtige en vaak heerlijk zweverige elektronische klanken als voor het fraaie snarenwerk op het album, waartussen ook nog een keer een pedal steel opduikt.

De volle en veelkleurige instrumentatie en de prachtige zang van de Spaanse singer-songwriter weten elkaar ook nog eens op indrukwekkende wijze te versterken, waardoor de beluistering van Hardcore From The Heart tien songs en drie kwartier lang een genot is en het album zich heel snel en genadeloos opdringt.

Ik was zeer gecharmeerd van de net wat meer door rootsmuziek gedomineerde albums van Joana Serrat, maar ook de heerlijk dromerige klanken op Hardcore From The Heart gaan er uitstekend in, zeker nu de zon zo uitbundig schijnt als op het moment. De Spaanse singer-songwriter levert ondertussen ook nog eens haar vierde prachtalbum in zeven jaar tijd op en dat is een prestatie van formaat. Erwin Zijleman

avatar van brt
brt
Ik vind het een sympathiek plaatje waarbij de sound me zeer aanstaat. Ik vind echter de zang het zwakke punt. Het is wat te lief en zemig allemaal, en af en toe heeft ze ook typisch van die Shakira-achtige manier van haar stem die overslaat, waarmee ze haar Spaanse achtergrond 'verraadt'. Sommigen zullen dat misschien mooi vinden, bij mij komt het over als een wat al te liefelijke en kleffe, romantiche knuffelrockmanier van zingen. Tekstueel vind ik het ook niet echt bijzonder. Muzikaal is vaak wat plat, er zit weinig dynamiek in, alles dendert in hetzelfde tempo en met dezelfde patroontjes door. Daardoor pakt het snel maar verveelt het ook. Ik heb het nu zo'n 5x geluisterd maar het valt me om bovengenoemde redenen toch telkens weer lichtelijk tegen. Maar onverdienstelijk vind ik het ook niet.

Hardcore From The Heart is het nieuwe hoofdstuk van een steeds maar completer gevormde damesroman, waarbij de Spaanse folky Joana Serrat haar tienerjaren ver achter zich heeft gelaten. Dit alles is namelijk al breed uitgeschreven op een aantal eerder verschenen albums, waar ze vooral de countrysnik en de hoge kinderlijke vocalen het werk laat doen. Die uitspattingen komen voornamelijk nog functioneel aan bod, om vervolgens in de schaduw van herinneringen te verdwijnen. Het geluid van de uit Vic afkomstige singer-songwriter is ondertussen zo nauw samengegroeid en geworteld met het typerende Amerikaanse cultuurgoed, dat haar oorspronkelijke Barcelona roots hooguit nog in de uitspraak terug te herleiden zijn. Verder ademt het in alles die landelijke Zuid-Amerikaanse sfeer uit.

Het afsluitende Wild Beast is nog een uitzonderlijke prachtige rasechte countrysong. Een unicum binnen de bruikbare aanbiedende Americana mogelijkheden. Haar begeleidingsband bestaat grotendeels uit leden van het legendarische folkrock gezelschap Midlake. De geluidssoundscapes die toetsenist Jesse Chandler als een geheel aan de dromerige zang koppelt circuleren als een ontladende sirene door Pictures heen. Alarmfase een, nog geen reden tot paniek, maar wees alert. Zonder dat bepalende aandeel en zijn drummende maatje McKenzie Smith zou het geheel totaal anders klinken.

Toch is het is de tevens van Midlake afkomstige gitarist Joey McClellan die hier overduidelijk zijn handtekening onder zet. Deze sterspeler die tegenwoordig in zijn begeleidende rol bij de populaire Israel Nash geprezen wordt, voegt zich nu bij Joana Serrat. Zijn berustende stem mag dan ook You’re with Me Everywhere I Go uitluiden, terwijl broederlief Aaron McClellan hem op basgitaar bijstaat. Ook de avondrode pedal steel gitaar van Eric Swanson in These Roads is een nieuwe taak toegedeeld, waarmee de gitarist zich gevaarlijk diep in het vaarwater van de Tango In The Night periode van Lindsey Buckingham verkeerd. De hedendaagse invloeden van Adam Granduciel van The War On Drugs zijn evengoed hoorbaar, al laat Eric Swanson die overkill aan minuten durende soleerpartijen gelukkig achterwege.

De in Texas gelegen countrystad Denton is niet alleen de woonplaats van deze muzikanten, maar tevens de plek waar de Redwood Studio’s zich bevinden. Producent Ted Young gaat daar op zoek naar het ijkpunt waar zijn Amerikaanse invloeden de Spaanse herkomst van de zangeres doorkruizen. Zwoele melancholische Indian Summer songs die in het verlengde liggen van de nostalgische eighties romantiek doordrenkt door stormachtige postpunk avondregen. Het meer dan logische vervolg dus op Dripping Springs.

In een draaikolk aan dreampop soundscapes zwemt Easy voort in een ruisende shoegazer golfslagbad. Direct is daar er die binding met de overspoelende jaren tachtig, welke Joana Serrat gedurende Hardcore From The Heart sferisch weet vast te houden. Loslaten om vervolgens beminnend de tracks hun eigen weg te laten bewandelen, met Ted Young als sturende kapitein om de woelige stormen te bedwingen. Onderdompelen en tot adem komen.

Ondanks de meer elektronische aanpak klinkt het aardser dan haar eerdere werk. Joana Serrat staat open voor veranderingen en haalt steeds meer de vrouwelijke kracht in haarzelf naar boven. Door zelfverzekerd uit te gaan van haar stemcapaciteiten staan deze nu veel sterker op de voorgrond. Er is zoveel vocaal aan bijgeschaafd dat de muzikale stukken puurder en natuurlijker klinken. De climax zit hem in het emotionele hoogtepunt Take Me Back Where I Belong, waar het magistrale gitaarspel amper kan ontsnappen aan haar stemkunsten. Hier eisen ze de gehoopte ontroering op. Een meesterwerkje op een verder voortreffelijke plaat.

Joana Serrat - Hardcore from the Heart | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van brt
brt
Dit album blijft hier door de speakers komen, nu al bijna een half jaar lang. Van de zang heb ik niet meer zo'n last (zie mijn vorige post), ik ben daar helemaal aan gewend en wat me vooral opvalt zijn de sterke composities, de lekkere sound en de goede arrangementen. Verhoogd naar ****

avatar van Lura
Misschien interessant om voor jou om te weten, brt, Joana zingt mee op het nummer What We Were wat staat op het vrijdag te verschijnen indie folkalbum Any Place But Now van de Catalaanse singer-songwriter Boria.