Evidence - Unlearning Vol. 1 (2021)

Label: Rhymesayers

1. Better You (3:00)
  2. Start the Day with a Beat (1:55)
  3. Sharks Smell Blood (3:07)
  4. Pardon Me (3:17)
  5. All of That Said (3:09)

met Boldy James

6. Won't Give Up the Danger (2:39)

met Murkage Dave

7. Moving On Up (5:04)

met Conway the Machine

8. Talking to the Audience (1:24)
  9. All Money 1983 (3:17)
  10. Pray with an A (2:40)
  11. Lost in Time (Park Jams) (3:13)
  12. Delay the Issue (3:14)

met Fly Anakin

13. Taylor Made Suit (2:59)
  14. Where We Going from Here... (3:11)
avatar van Nr.4
Voor het eerst sinds jaaaaaren weer eens een album aangeschaft zonder het te hebben gehoord (op de drie clipjes na). EV stelt nooit teleur, nu hopen dat ik mijn nieuwsgierigheid kan bedwingen tot ie binnenkomt.

avatar van JayM
Nr.4 schreef:
Doe dat de laatste tijd steeds vaker. Deze zal dit jaar de 3de zijn die ik compleet blanco ga ik ervaren.

avatar van -marco-
Dope album can Evidence. Voor mij een van zijn betere

Wel lekker vies dit!

avatar van Rene1979
Normaal gesproken heel erg fan van Evidence. Bombastische beats slow flow, maar de beats maken hier dat ik de slow flow van Evidence minder aantrekkelijk vind.. Dit is niet iets dat ik nog veel meer zal luisteren..

avatar van Nr.4
Yeah, dit is mijn shit. Evidence op een wat meer rauwe, minimalistische vibe ofzo. Precies wat ik en het hiphopjaar 2021 in mijn ogen kon gebruiken. Deze gaat in heavy rotation vanaf nu.

avatar van Silky & Smooth
Start the Day with a Beat had zo een track van Homeboy Sandman kunnen zijn.

avatar van Flipm0de
Ga hier hard op. Ligt me tot nu toe beter dan eerdere evidence albums. Nu kijken hoe de replay waarde gaat zijn komende tijd.

avatar van Silky & Smooth
Ik ga hier ook heel lekker op. Het weer is een thema dat op elk album terugkeert, maar dit is het eerste album waarbij dit onderwerp bijna voelbaar is. De sfeer op het album is donker en constant dreigend. Er zit net genoeg soul in de rauwe, grimy producties, waardoor ze perfect zijn voor Evidence en zijn gasten (al trek in Boldy James niet echt). Heel sterk album dat hier ook op repeat staat.

avatar van shaadiq haynes
Eens met Rene1979. Ik wíl dit erg goed vinden, maar blijf op m'n honger zitten. Weinig beats die zich in m'n geheugen nestelen, rhymes zijn niet interessant genoeg om te gaan ontleden. En toch is ie beter dan de meerderheid van hh albums dit jaar...

shaadiq haynes schreef:

Silky & Smooth heeft mij gisteren een soort van gedwongen om dit album nog eens te luisteren.. Hij zwaaide dat vinyl gewoon in mijn gezicht en dan word ik er gevoelig voor.. toch wat shaadiq haynes zegt ik probeer het en wil het zo graag goed vinden.. Het lukt me niet, pakt me niet genoeg…

Eerste luisterbeurt super maar na meerdere valt het toch wat tegen, jammer!

avatar van JayM
Mr Roel schreef:
Eerste luisterbeurt super maar na meerdere valt het toch wat tegen, jammer!
Bij mij juist het tegenovergestelde en geniet er meer van hoe vaker ik hem draai. Lekker plaatje weer van Ev.

avatar van Rene1979
De aanhouder wint… Begint te draaien dit album…

avatar van Rene1979
Ok ok, ik ga mijn eerste indruk niet meer laten meewegen…

Heb 42 minuten (ex 4 keer naar de draaitafel) in trance met die prachtige hoes op schoot gezeten. Zelden zo genoten van een luistersessie.. Album gaat richting AOTY als dat zo doorgaat..

avatar van hiphopmaster
Ik ga hier ook hard op maar dan wel achteruit. De kwaliteiten van Mr. Slow Flow zijn bekend maar het is dan ook vooral de muzikale ondersteuning die tekort schiet. Geen enkel nummer schiet er boven uit, maar als ik er dan 1 moet noemen is dat All Money 1983. Boldy James verkracht All of That Said behoorlijk trouwens.
Heb dit album nu een keer of 10 geluisterd maar zal het hierbij laten. 2.5*

avatar van Slowgaze
Silky & Smooth schreef:
Start the Day with a Beat had zo een track van Homeboy Sandman kunnen zijn.

Huh, is deze man niet sowieso gewoon de tweelingbroer van Homeboy Sandman dan? Althans, qua flow: echt zo'n 'o, wacht, wat was ik ook alweer aan het doen? o, er klinkt een beat, volgens mij heb ik vijf seconden geleden een line gedropt, laat ik nu weer een zinnetje doen'-vibe.

Slowgaze schreef:

Qua flow is mij die vergelijking nooit echt opgevallen tot Start the Day with a Beat en ook Sharks Smell Blood. Het is ook die hele lome, semi-melige sfeer van die twee tracks.

avatar van Slowgaze
Ja, hij is wel lekker aan het ouwehoeren, hè?

Slowgaze schreef:
Ja, hij is wel lekker aan het ouwehoeren, hè?

Ja, met een hoofdletter O. Niet te geloven!

avatar van D-Clutch
Album van het jaar tot nu toe wat mij betreft. Het 'imperfecte', het puur gaan voor wat hij zelf wil maken op dit moment, wat voor hem goed voelt en daarbij geen rekening houdende met alles waar hij eerder in z'n carrière heeft gedaan.. het is gedurfd en het werkt. Starten vanaf nul, unlearning everything you've learned. Authentiek, eerlijk, kwetsbaar. Aanrader om wat interviews te lezen/kijken om de context van dit album helder te krijgen.

Typische lekkere slow burner ook. Zo'n album dat je in het begin niet helemaal op waarde schat, nog een paar keer luistert voordat ie volledig binnenkomt. Staat uiteindelijk geen mindere track op wat mij betreft, heerlijk geheel. Groot respect, misschien wel EVs beste solo album tot nu toe wat mij betreft.

Die vergelijking met Homeboy Sandman gaat wat mij betreft totaal niet op trouwens, maar misschien luisteren we naar iets anders.

avatar van Nr.4
Goed verwoord D-Clutch. Heb ook deze ervaring met het album. Weet alleen nog niet of ik dit uiteindelijk EV's beste zal vinden, dat moet toch de tijd leren.

avatar van bennerd
Ik ga hier ook wel harder op dan verwacht. Had het album een aantal keer geprobeerd en telkens na enkele nummers weggelegd, maar nu ik het eens gewoon heb laten spelen gaat het wel gemakkelijk op repeat. Had nog nooit eerder iets van Evidence gehoord, maar dit maakt wel indruk. Dank aan D-Clutch voor de interessante post.

bennerd schreef:

Serieus nooit eerder Evidence (en Dilated Peoples?) gecheckt? Flinke catalogus om eens lekker in te duiken, toch wel een heel constant op hoog niveau leverende held. Plezier gegarandeerd!

avatar van bennerd
Nr.4 schreef:

Heb jaren geprobeerd om hiphop die "te backpackig" leek te zijn krampachtig te vermijden. Zeer stom. Had niet eens de link gelegd met Dilated Peoples (ook nog niks bewust van gehoord), zelfs niet tussen DJ Babu en Dilated Peoples.

Gelukkig nog genoeg dingen te ontdekken zo

bennerd schreef:

Gelukkig nog genoeg dingen te ontdekken zo

Zeker nog veel moois te ontdekken. Ik ben onlangs nog eens door de hele Dilated Peoples discografie (groep en solo) gegaan. Blijft toffe hip-hop!