Lantlôs - Wildhund (2021)

Duitsland
Rock / Metal
Label: Prophecy

1. Lake Fantasy (4:13)
  2. Magnolia (3:42)
  3. Cocoon Tree House (4:47)
  4. Home (4:25)
  5. Vertigo (3:43)
  6. The Bubble (4:19)
  7. Amber (4:16)
  8. Cloud Inhaler (2:27)
  9. Planetarium (5:31)
  10. Dream Machine (5:38)
  11. Dog in the Wild (5:16)
  12. Lich (3:04)
avatar van Don Cappuccino
Lake Fantasy

Na zeven jaar keert Lantlôs eindelijk terug met een nieuwe plaat. Op Melting Sun werd de blackmetal al vaarwel gezegd, maar dit voorproefje heeft zelfs weinig metal in zich. Lake Fantasy voelt als een combinatie van proggy ritmes en shoegazende texturen, het doet me wat denken aan VOLA. Even wennen, maar ik vind het weer een mooie track.

avatar van Johnny Marr
Dream Machine

avatar van Don Cappuccino
Na zeven jaar eindelijk een opvolger van Melting Sun. Het album stond al jaren op de planning, maar werd constant uitgesteld, maar nu is het er en het was absoluut het wachten waard. Markus Siegenhort en drummer F. Wylezik zetten een spannende nieuwe stap in de ontwikkeling van het Lantlôs-geluid. Melting Sun was een plaat die al vaarwel zei tegen de voorgaande blackmetal en vooral een doomy shoegazende metalsound bracht, maar Wildhund klinkt een stuk hoekiger en zelfs poppy. Toch blijven die gigantische dromerige gitaarmuren van Melting Sun intact, maar worden ze verpakt in snedigere songs en wordt de muur van geluid verrijkt met elektronische accenten. Het drumwerk is veel moderner geworden, met veel hortend en stotend groovewerk. Ook Markus is hier een stuk prominenter als zanger en de harmonieën die hij neerzet zijn erg mooi. Wildhund is opgewekt melancholisch, waarbij namen als VOLA, Deftones, Devin Townsend en Hum bij mij naar voren komen als referentie.

avatar van Johnny Marr
Ik ben helemaal kapot van dit album. Razoreater, die lage score, verklaar u nader aub. Wel jammer van die lelijke afsluiter, dat had beter gekund.

avatar van Razoreater
Die mathy riffs trek ik van geen meter. En ook geen fan van de vocalen.
Ik volg ze al sinds de demotape werd uitgebracht though en blijf alles gewoon checken.

avatar van AOVV
Best een mooie plaat van Lantlôs, en gezien de koers die op Melting Sun reeds was ingezet, geen complete verrassing. Dromerige melancholie voert nog steeds de boventoon, maar de band verschuift steeds meer richting poppy aangelegenheden, van metal is hier geen sprake meer.

Ze komen er goed mee weg, al is 51 minuten wellicht wat teveel van het goede. Maar songs als Dream Machine zijn wel flink de moeite!

3,5 sterren