Los Lobos - Native Sons (2021)

Rock / Roots
Label: New West

1. Love Special Delivery (2:22)
  2. Misery (2:33)
  3. Bluebird (3:10)
  4. For What It’s Worth (3:28)
  5. Los Chucos Suaves (3:24)
  6. Jamaica Say You Will (3:16)
  7. Never No More (2:36)
  8. Native Son (3:10)
  9. Farmer John (2:29)
  10. Dichoso (3:36)
  11. Sail On, Sailor (3:20)
  12. The World Is a Ghetto (8:33)
  13. Flat Top Joint (2:51)
  14. Where Lovers Go (4:32)
avatar van Poles Apart
Allemaal covers van bands/artiesten uit de regio L.A.

Love Special Delivery

Sail On, Sailor

Los Lobos’ Cesar Rosas told Variety of the album: “Originally, I had all these other songs that I thought would be cool to do before somebody came up with the idea of saying, ‘Hey, if we’re going to do a covers album, why not all songs that were recorded in Hollywood or by artists and bands that made their home in L.A.?’ So then the idea got into a little trickier, and there go all the songs I had! It became a little bit more challenging.”

avatar van Rudi S
Zeker,

01 Love Special Delivery (Thee Midniters )
02 Misery (Barrett Strong )
03 Bluebird / For What It’s Worth (Buffalo Springfield )
04 Los Chucos Suaves (Willie Bobo )
05 Jamaica Say You Will (Jackson Browne )
06 Never No More (Patsy Cline )
07 Native Son (John Hiatt )
08 Farmer John (The Premieres )
09 Dichoso (Willie Bobo )
10 Sail On, Sailor (The Beach Boys )
11 The World Is A Ghetto (War )
12 Flat Top Joint (The Blasters )
13 Where Lovers Go (The Jaguars )

Die van Buffalo Springfield wordt een medley en zal dus 1 track zijn.

Poles Apart schreef:
Allemaal covers van bands/artiesten uit de regio L.A.

Op de titelsong Native Son na dan, dat is een eigen nummer.

avatar van Minneapolis
Jamaica Say You Will vind ik mooi (maar ook het origineel).
Voor de Los Lobos kenners: wat is de meest Spaanse plaat van de heren? Bij voorkeur met een hoop akoestisch Spaans gitaar.

avatar van Tonio
La Pistola y el Corazon Natuurlijk! Verreweg hun beste!

avatar van Minneapolis
Tonio schreef:
La Pistola y el Corazon Natuurlijk! Verreweg hun beste!

Voor mij niet zo natuurlijk, want ik ken alleen hun hits.
Gaat op de luisterlijst. Bedankt!

avatar van henrie9
Denk je bij Los Lobos anno 2021 nog altijd aan die ene grijsgedraaide superkraker van hen, 'La Bamba' uit die film van 1987? Nou, Los Lobos is toch meer. 't Is een legendarische groep, oorspronkelijk feestband uit de seventies, die, nog steeds onder originele bezetting, dus straks al 50 jaar lauweren oogst! Startten ze in 1978 inderdaad bescheiden met een elpeetje 'Just Another Band from East L.A.', dan trekt dit bandje uit L.A. intussen ook nu nog telkens de aandacht van het muziekgild. Oorspronkelijk verblijdden ze je met tex-mex-rootsmuziek, met mariachi of bolero. Maar net zo verscheiden als het multi-culturele L.A.,  verbreedden en ontwikkelden ze bij iedere nieuwe release hun sound, rock-'n-roll, r&b, rockabilly, soul, country, blues, folk, jazz... Opnieuw  zo'n uitstekende totale mix van stijlen is ook deze geïnspireerd en spontaan klinkende coronaplaat 'Native Sons', met Los Angeles op de achtergrond. Ze brengen er met bestaande, uiteenlopende songs van artiesten van aldaar hulde aan hun heimatstad L.A. Gelukkig, veel meer dan losse, slappe kopieën, worden het hier perfect onder de kleurrijke vlag van Los Lobos passende anthems. Neem bv. de twee songs van Stephen Stills, 'Bluebird'  (Buffalo Springfield) en 'For What It's Worth', het fraaie akoestische 'Jamaica Say You Will' van Jackson Browne, surfer 'Sail On, Sailor' van The Beach Boys, lekkere rocker 'Farmer John' van The Premiers, de swingende rockabilly-hit 'Flat Top Joint' van The Blasters of 't dynamische uitgesponnen 'The World is a Ghetto' van War. Voor de essentiële gezellige latinsfeer zorgen dan weer de schitterende rumbastamper 'Los Chucos Suaves' en 't gevoelige in nachtelijke Buena Vista-stijl gezongen 'Dichoso'. Zelf voegen ze er als toetje hun enige nieuwe, de plakker-titeltrack aan toe.
Deze hier van Los Lobos is een feelgoodplaat geworden, hun zoveelste. Of het nu over punk gaat, latin, rock of wat ook meer, dit energieke gezelschap vindt altijd wel het draadje dat alles mooi verbindt. Alle goedkeuring dus weer voor deze bijna jubilerende L.A.'s Native Sons!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Los Lobos - Native Sons - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Los Lobos - Native Sons
Los Lobos gaat op Native Sons aan de haal met de popmuziek die in de jaren 70 in en rond Los Angeles werd gemaakt, maar eert stiekem ook het eigen oeuvre dat inmiddels zes decennia bestrijkt

Los Lobos is niet meer zo actief als in haar jonge jaren, maar alles wat de band uit Los Angeles de afgelopen 15 jaar heeft uitgebracht was raak. Dat kan ook weer gezegd worden van het nieuwe album van de Amerikaanse band. Native Sons bevat uitsluitend songs van anderen en bestrijkt in muzikaal opzicht een breed palet. Het bijzondere is dat alle songs werden gemaakt in en rond Los Angeles en dan met name in de jaren 60 en 70. Los Lobos covert songs van bekende en minder bekende muzikanten en maakt er eigen songs van. In muzikaal opzicht kon het al alle kanten op bij Los Lobos, maar Native Sons voegt nog wat genres toen aan een soundtrack voor warme zomerdagen, of de zon buiten nu schijnt of niet.

De Amerikaanse band Los Lobos debuteerde aan het eind van de jaren 70 en heeft inmiddels een imposant oeuvre opgebouwd. Het is een oeuvre waarin het in muzikaal opzicht alle kanten op kan. De band eerde op een aantal albums nadrukkelijk de Mexicaanse wortels van een aantal leden van de band, maar maakte ook typisch Amerikaanse rootsrock, om maar eens twee van vele genres te noemen. Bij het grote publiek is de band waarschijnlijk alleen bekend van de single La Bamba, maar iedereen die het oeuvre van Los Lobos kent, weet dat bijna alles dat de band hiernaast maakte veel interessanter is.

Los Lobos gaat zoals gezegd al een tijdje mee, maar de laatste paar albums van de band waren van een bijzonder hoog niveau en deden niet onder voor het beste werk van de band uit Los Angeles. Ook het vorige week verschenen Native Sons is een uitstekend album. Het is bovendien een album dat qua stijlen zo ongeveer de hele carrière van Los Lobos samenvat. Dat had de Amerikaanse band prima kunnen doen met een verzamelalbum of eventueel met herbewerkingen van eigen songs, maar Los Lobos heeft gekozen voor een andere benadering.

Native Sons bestaat uitsluitend uit covers en het bijzondere is dat het allemaal covers zijn van muzikanten die opereerden vanuit Los Angeles en de directe omgeving van de stad. Los Lobos is bij de keuze van de songs niet eenkennig geweest, want het kan alle kanten op. Van blues tot soul, van psychedelica tot Latin, van folk tot (Westcoast) pop, van rock ’n roll tot jazz en nog veel meer.

Nu ben ik lang niet altijd gek op albums met louter covers, maar Native Sons is een zeer smaakvol album met covers. Het zijn zeker niet de geijkte songs die je op veel meer albums met covers voorbij hoort komen, wat overigens niet betekent dat Los Lobos kiest voor het obscuurdere werk. Op Native Sons komen immers ook songs van een aantal grote namen voorbij, waaronder songs van Buffalo Springfield (2x), Jackson Browne, The Beach Boys, Patsy Cline en John Hiatt. Ondanks de veelheid aan stijlen springt Native Sons niet van de hak op de tak. Het album neemt je mee naar het Los Angeles van de jaren 60 en 70 en houdt je daar bijna 50 minuten vast.

In muzikaal opzicht klinkt het allemaal bijzonder aangenaam. Het gitaarwerk is prachtig, zeker in de wat bluesy uithalen, de hier en daar toegevoegde blazers voegen warmte toe en ook de ritmesectie speelt geweldig. In vocaal opzicht is Native Sons nog wat beter. De zang is laid-back en soulvol en schakelt moeiteloos tussen de vele genres die op het album worden aangetikt.

For What It’s Worth van Buffalo Springfield is wat mij betreft een song waar iedereen af moet blijven, maar de versie van Los Lobos is verrassend goed. Het geldt eigenlijk voor alle covers op het album, die ondanks de grote verscheidenheid een eenheid vormen en ook klinken als Los Lobos songs. Met de songs van anderen eert Los Lobos immers niet alleen de muzikanten die in de jaren 70 in en rond Los Angeles actief waren, maar eert het bovendien het eigen oeuvre.

Er zijn niet veel bands die in zes decennia relevant zijn, maar Los Lobos levert ook in de jaren 20 een album af dat zich kan meten met het beste werk van de band, al blijven How Will The Wolf Survive? uit 1984, Kiko uit 1992 en The Town And The City uit 2006 de hoogtepunten in het oeuvre van de Amerikaanse band, maar ook Native Sons ga ik nog vaak beluisteren. Erwin Zijleman

avatar van heicro
erwinz schreef:

Ik ben minder enthousiast. Ondanks dat de bandleden allemaal topmuzikanten zijn, voegen de covers weinig tot niets toe aan de originele versies. Jammer, want ze zijn wel degelijk in staat om een bestaand nummer totaal anders te laten klinken.

avatar van Lura
De veelkleurigheid aan invloeden in de muziek van Los Lobos is altijd voor mij hun grootste aantrekkingskracht geweest. Mijn aandacht werd halverwege tachtig getrokken door hun prachtige doorbraakalbum How Will the Wolf Survive?. Hierna volgden een viertal meer dan uitstekende albums, met als absolute creatieve hoogtepunt, het door Mitchell Froom geproduceerde Kiko. Andere albums die volgens mij de tand des tijds hebben doorstaan zijn Good Morning Aztlán en The Town and the City. Deze keer kozen de heren voor een coverplaat. In eerste instantie wilden ze zichzelf geen beperking bij de keuzes van de songs opleggen, maar maakten uiteindelijk hun keuze uit zestig songs, die gecomponeerd zijn in de buurt waar ze opgroeiden, het oostelijke deel van Los Angeles. Los Angeles, een van de meest multiculturele steden van Amerika. Als beginnend (cover)bandje verwerkten ze al die invloeden tot een geheel eigen, unieke sound. De swingende opener Love Special Delivery van Thee Midniters zet meteen de toon. De band heeft nog steeds hun energie en urgentie niet verloren. Op het eveneens swingende Los Chucos Suaves van Willie Bobo hoor ik Los Lobos zoals ik ze het liefst hoor, het nummer ligt het dichtst bij hun roots. De keuze voor Sail On, Sailor van The Beach Boys is voor mij enigszins verrassend. Minder verrassend, voor de handliggend zelfs, is hun keuze voor Flat Top Joint van The Blasters. Een van hun belangrijkste invloeden, een band waar Steve Berlin trouwens ooit deel van uitmaakte. Ook een paar meer gevoelige, romantische songs, waaronder de overbekende instrumentale compositie Where Lovers Go, een slijper van jewelste. Men covert ook twee songs van Buffalo Springfield, geschreven door Stephen Stills. For What It’s Worth is anno 2021 nog steeds een relevante song. Niet alleen voor oudere heren uit Los Angeles, want ook de jonge New Yorkse jazz zangeres Rebecca Angel nam het nog zeer recent op. Uiteindelijk belandde ook nog een originele song op het album, het fraaie Native Song. De zeer toepasselijke tekst werd geschreven door Louis Pérez, Jr en de muziek door David Hidalgo. In het prachtig vormgegeven tekstboekje licht men de keuzes van de gecoverde songs toe. Native Sons bewijst dat Los Lobos nog steeds relevant is, iets wat live begin volgend jaar ongetwijfeld zal gaan worden bevestigd.

BeNeLux tourdata:

31-03-2022 - AMSTERDAM : Paradiso
01-04-2022 - BRUGGE : Stadsschouwburg Brugge
02-04-2022 - LEUVEN : Het Depot
03-04-2022 - ANTWERPEN : De Roma

avatar van heartofsoul
Oorspronkelijke hit is van The Premiers:

The Premiers - Wikipedia - en.wikipedia.org

Correctie: Don & Dewey waren de eersten! Farmer John (song) - Wikipedia - en.wikipedia.org

D'Ouwe Nelis
Ik snap het niet. Farmer John staat op Ragged Glory uit 1990. Volgens mij een andere bewerking van het zelfde nummer. Heeft Neil Young dan een cover opgenomen van dit nummer? Dat doet hij toch vrijwel nooit?

heartofsoul schreef:
Oorspronkelijke hit is van The Premiers:

The Premiers - Wikipedia - en.wikipedia.org

Klopt, ze schreven het nummer.

avatar van heartofsoul
D'Ouwe Nelis schreef:

Neil Young voerde de song al live uit met The Squires - het was een favoriet van hem. Staat allemaal op Wikipedia te lezen, dat is toch niet zo moeilijk?

Farmer John (song) - Wikipedia - en.wikipedia.org

D'Ouwe Nelis
Oeps.., volkomen duidelijk.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Tsa ben niet enthousiast, vooral de zang verveeld me regelmatig hier. Behalve als de stem op Costello lijkt. Maar bv bij For What It’s Worth hoor je meteen hoe Buffalo Springfield het wel goed deed, en waarom deze versie volkomen overbodig is. Waarover ben ik dan wel enthousiast? Over de muzikaliteit die je wel terughoort op dit album.

avatar van Cor
Cor
Plaat bewijst maar weer eens wat een vakkundige ambachtslieden de muzikanten van Los Lobos zijn.