The The - The Comeback Special (2021)

Alternatieve titel: Live at the Royal Albert Hall

1 stem

Label: earMUSIC

1. Global Eyes
  2. Sweet Bird of Truth
  3. Flesh & Bones
  4. Heartland
  5. The Beat(en) Generation
  6. Armageddon Days (Are Here Again)
  7. A Long Hard Lazy Apprenticeship
  17. Beyond Love
  18. Slow Emotion Replay
  19. (Like a) Sun Rising Thru My Garden
  20. Infected
  21. I've Been Waiting for Tomorrow (All of My Life)
  22. True Happiness (This Way Lies)
  23. Uncertain Smile
  24. Lonely Planet
  • vanaf vrijdag 29 oktober te koop
avatar van TEQUILA SUNRISE
Lange tijd niets van Matt Johnson vernomen.
Maar deze speciale comeback plaat maakt wel nieuwsgierig.

avatar van rebjuh
Niet op spoti, snik

avatar van Strangeways
Er zijn inmiddels 3 tracks vrijgegeven op Spotify. Ik neem aan dat het volledige album pas beschikbaar wordt gemaakt na de officiële release op 29 oktober.

avatar van Lura
De jaren tachtig en de eerste jaren van het opvolgende decennium waren hoogtijdagen voor Matt Johnson, op het podium bekend als The The. Hij brak door met het album Soul Mining, prijsnummer hierop is Uncertain Smile, met een iconische pianosolo van Jools Holland. Uiteraard ontbreekt dit nummer niet op het livealbum The Comeback Special. Op 26 maart verscheen al een ander livealbum, Official Bootleg / 002. Daarnaast worden natuurlijk songs ten gehore gebracht als The Beat(en) Generation en het nog steeds pijnlijk actuele Armageddon Days (Are Here Again) van die andere klassieker Mind Bomb, waaraan meester-gitarist Johnny Marr van The Smiths meewerkte. Helaas niet opgenomen Kingdom of Rain, wat in de studioversie een prachtig duet is met Sinéad O’Connor. Maar verder heb ik weinig te klagen over de 24 gekozen songs, die een prachtige bloemlezing vormen uit zijn oeuvre. Helaas werden de twee studioalbums na Dusk een stuk minder en heb ik niks met de zes scores, welke hij sinds 2010 uitbracht. Maar gelukkig klinkt hij op The Comeback Special bijzonder energiek en geïnspireerd. Bovendien wordt hij omringd door uitstekende begeleiders. Johnson bleek in 2018 nog steeds razend populair te zijn, de drie concerten waren binnen enkele minuten uitverkocht. The Comeback Special bevat de integrale registratie van het bijna twee uur durende concert in de Royal Albert Hall. Het concert werd ook op beeld vastgelegd. Het album is in verschillende versies verkrijgbaar. De meest uitgebreide bevat ook een prachtig 136 pagina’s tellend kunstboek. The Comeback Special katapulteert mij op een bijzonder aangename manier terug naar de jaren tachtig. Maar de tand des tijds heeft echter nog geen enkele grip gekregen op de songs van Johnson. Ook voor wie niet bekend is met zijn muziek is The Comeback Special een absolute aanrader.

avatar van luigifort
Lura schreef:
met een iconische pianosolo van Jools Holland.

avatar van Mjuman
Lura schreef:
met een iconische pianosolo van Jools Holland.

Onweerwolf bedankt je voor deze informatie

"Iconisch" - nog zo'n woord dat aan inflatie onderhevig is

Jools is de host van de naar hem vernoemde show en mede om die reden mag ie af en toe meespelen, zoals de regelmatige kijkers weten. Bediende vroeger de toetsen bij Squeeze

Squeeze - Cool For Cats (Official Video) - YouTube

Deze uitgave gaan we nog wel tsjekken. Maar niet ogv het bijbehorende boek. Bij de nieuwe Bowie box - Brilliant Adventure - wordt al volop gelofprijzeld over het "fraaie boekwerk erbij". Vind dat een pover argument, alsof je een Audi A5 koopt omdat er zo'n fraaie en uitgebreide documentatie bij zit, of een Bosch decoupeerzaag "omdat de handleiding zo duidelijk was".

avatar van vigil

Onweerwolf bedankt je voor deze informatie

En dat prachtige verhaal van die Zweedse tandarts en heb je t ook al vernomen dat bij Eternal Flame Susanna....

avatar van luigifort
Ja, dat zong ze naakt he... zou nu niet meer mogen zoiets in de huidige tijd

avatar van vigil
Ja, dat zong ze naakt he... zou nu niet meer mogen zoiets in de huidige tijd

Gelukkig maar, Trijntje Oosterhuis... je moet er toch niet aan denken

avatar van Lura
vigil schreef: