Chorusing - Half Mirror (2021)

Electronic / Folk
Label: Western Vinyl

1. Cold (2:32)
  2. Whitewaterside (3:43)
  3. Watching the Beams (4:03)
  4. Blue Ridge (3:44)
  5. Midday Sun (5:00)
  6. Billowing (3:26)
  7. Ohio (2:46)
  8. Mirror (4:51)
Met de muzikaliteit van Matthew O’Connell zit het wel goed. Samen met zijn broers Joe en Greg brengt hij vroeger vele uren in de garage door waarbij er geknutseld wordt aan huis, tuin en keuken elektro folk. Het is bijzonder hoe ze hierin die landelijke sfeer van North Carolina met weinig aardse elementen zo treffend kunnen oproepen. Joe O’Connell schuift zichzelf naar voren om als alter ego Elephant Micah bijzondere psychedelische sfeerimpressies neer te zetten. Dit wordt ook opgemerkt door Jason Molina, die hem meeneemt op tournee, en het onafhankelijke platenlabel Western Vinyl welke hem vervolgens contracteert.

En Matthew O’Connell? Die doet de nodige speelervaring op in de begeleidingsband van zijn broer, verdiept zich in metaaltrommels, en gaat als aan de slag bij Moog Music. Daar leert hij om synthesizers volgens eigen wensen te reproduceren en te werken aan een eigen gevormde unieke sound die hij op Half Mirror laat weerkaatsen in het spirituele Billowing. Toch blijft Matthew in eerste instantie mijlenver verwijdert van het geluid waarmee Elephant Micah naam maakt, en verbreed hij zijn muzikale kunne door zich aan te sluiten bij de hardcore punk scene. Totdat hij weer in het vizier van Western Vinyl verschijnt en als een verloren zoon wordt binnengehaald. Met de nodige bagage durft hij het aan om als Chorusing met het intieme en persoonlijke beeldschone Half Mirror aan de slag te gaan.

De platenmaatschappij is bekend met het uitzonderlijke talent van de singer-songwriter, welke zich net als zijn broer bescheiden en intiem opstelt maar ook stevig uit kan pakken. Joe O’Connell bewijst hem hierbij een vriendendienst door de baspartijen in te spelen en de productie op zich te nemen. De dreigende baslijnen klampen zich vast aan de griezelige gitaarakkoorden welke als de geesten van het geweten van de afgelopen nacht in Midday Sun de slaapkamer binnendringen. Het verdovende trippende gevoel waarbij de felle zonnestralen zich langs de gordijnen murwen om het lichaam te ontgiften van de schemerige nadreunende kater die zich heeft opgedrongen.

Om niet te verdwalen neemt gids Matthew O’Connell je bij de hand in een excursie door het zelf gecreëerde landschap welke aansluit bij die vredige rustige geklimatiseerde thuisomgeving van het bergrijke North Carolina. Een tocht langs afbrokkelende rotsstenen, zilver gesponnen stromende riviertjes en een vriendelijk wenkende zon die ontwakend aan de horizon verschijnt. Zijn gitaar trotseert hierbij de gevaarlijke natuurlijke omgeving en bewandeld vers uitgehouwen wegen in de bezwerende bluesfolk van Blue Ridge. Zijn agressieve punkverleden laat sporen achter in de ingehouden drang om explosief naar buiten te treden in het afsluitende nagloeiende Mirror.

Met de oplopende hartslag van het beklemmende Watching the Beams drones duikt hij diep in zijn traumatische herinneringen die hij oploopt tijdens een beangstigende paniekaanval welke Matthew krijgt wanneer een metro vast komt te zitten in de krioelende massa van Brooklyn. De wereld raast als een versneld opgenomen film voorbij, terwijl de muzikant zich met schrik aan een stoel vastklampt. Hij vraagt hierbij aan de luisteraar juist om de rol van gids over te nemen, en hem goedwillig uit deze benarde situatie te bevrijden.

Half Mirror kenmerkt zich door het mediterende effect en de spaarzame zorgvuldig gekozen woorden. Met een hemelse stem introduceert hij zichzelf met de zin I Wade Into The Cold in Cold. De kilte wordt opgewarmd door langsstromende gitaargolven die je meenemen in de waterrijke flora en fauna van het sterk gewortelde Whitewaterside waarmee hij zich krachtig gegrond neerzet. My Feet Are Planted Wide, Dropped Down In The Cold, Rapids That Ripple White, And Shatter Gold.

Chorusing - Half Mirror | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Litmanen1
Ik ben dit nu voor het eerst aan het luisteren. Wat een muzikale schoonheid met een heerlijk rafelelig randje. Ik vermoed dat ik dit vaak ga luisteren. Ik heb geen direct beeld bij North Carolina maar mijn nieuwsgierigheid is hierbij getriggerd.

avatar van jorro
Electronic is het wel, maar Folk? Ook Discogs rekent de muziek tot dat genre, maar als stijl staan ook Ambient en Experimental genoemd. Kortom, gewoon luisteren, dan weet je wat voor prachtige muziek het hier betreft. Bij mij komt ook het woord bezwerend op. In de recensie van deric raven hierboven wordt over een mediterend effect geschreven.

Muziek die je niet draait als je met iets anders bezig bent. Je moet er echt voor gaan zitten of liggen en het over je heen laten komen. Het enige minpunt is dat het album wat aan de korte kant is, al is een half uur meditatie misschien net lang genoeg om de dagelijkse sleur even te vergeten.

avatar van johans
Aanvankelijk denk ik aan een enorm gelul in de ruimte als ik lees dat Matthew O’Connell vindt dat zijn folktronica project onder de naam Chorusing een ode is aan het Unplugged album van Nirvana. Uiteindelijk snap ik zijn uitleg bij het beluisteren van Half Mirror. Die tegenstelling van de uitgeklede, gedempte vorm op Unplugged ten opzichte van het essentieel woeste en electrisch geluid van hun studioplaten.

De muziek tot de essentie gestript en gerelateerd aan het abstracte concept van albums als Spirit Of Eden (Talk Talk) en Kid A (Radiohead). Die spaarzame benadering met anologe synthesizers, drumcomputers, akoestische gitaaraanslagen en galmend stemgeluid hoor ik ook terug op het eerste wapenfeit van Chorusing. Half Mirror ademt een fluwelen zachtheid en buitengewoon gerustellende kalmte om gedachtenloos van te genieten. Dit levert een bijzonder spanningsveld op, die je op het puntje van je stoel laat zitten.