Pip Blom - Welcome Break (2021)

Label: Heavenly

1. You Don't Want This (3:28)
  2. 12 (3:10)
  3. It Should Have Been Fun (3:42)
  4. Keep It Together (3:16)
  5. Different Tune (3:39)
  6. I Know I'm Not Easy to Like (3:34)
  7. Faces (4:21)
  8. I Love the City (3:44)
  9. Easy (3:07)
  10. Holiday (3:29)
  11. Trouble in Paradise (3:54)
avatar van pjh1967
De eerste single 'Keep It Together' van dit 2e album is in ieder geval heerlijk catchy.

avatar van Grizzly Bear
Wordt ook (weer) opgepakt aan de andere kant van de oceaan, weinig Nederlandse bands gegeven, dus het is ze gegund! (mooi, die opmerkingen over de naam van de zangeres en haar broer, ook in de comments )

Pip Blom Announces Sophomore Album: Hear "Keep It Together" - stereogum.com

avatar van VladTheImpaler
Derde single; Pip Blom - You Don't Want This (offical video) - YouTube

Alle singles klinken tot nu toe weer erg fijn. Geen verandering in het recept, maar met zulke fijne nummers is dat helemaal niet erg.

avatar van Marteen
De releasedatum is verlaat naar 12 november helaas.

Mijn nieuwsgierigheid is absoluut gewekt, singles klinken inderdaad erg fijn !

avatar van Zwaagje
Eerste luisterbeurt is zeer overtuigend!

ja, vannacht enorm van genoten, zou qua sterren nog wel eens rek in kunnen zitten. Echt een geweldig muzikaal talent.

avatar van Zwaagje
Het is zeker geen verkeerd album, maar ik had in de productie op wat meer durf gehoopt. In dit genre hoop ik een onderscheidende sound te horen; het is geen mainstream genre tenslotte. Het klinkt allemaal wat veilig en op zeker. 3.5* voor talent en song materiaal.

avatar van WoNa
Tweede album volledig geslaagd. Er zijn duidelijke stappen voorwaarts van een band die het nodige zelfvertrouwen ten toon spreidt. Alhoewel de band in het alternatieve rock circuit zit, ze vergeet het pop element niet. Daarmee is Pip Blom minder rigoureus in de aanpak dan bands als Canshaker Pi en Global Charming. Misschien verklaart dit de hogere aandacht in het buitenland.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Pip Blom - Welcome Break - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Pip Blom - Welcome Break
De lat lag erg hoog voor Pip Blom na het geweldige debuutalbum Boat uit 2019, maar met het geweldige tweede album Welcome Break gaat de Nederlandse band er met speels gemak overheen

Pip Blom heeft op Welcome Break maar een paar minuten nodig om een gewonnen wedstrijd te spelen. De Amsterdamse band grossiert ook op haar tweede album in onweerstaanbaar lekker popsongs met een hoofdrol voor de gitaren van Tender Blom en de zang van Pip Blom. Het zijn popsongs die herinneren aan de jaren 90, maar de muziek van Pip Blom klinkt ook fris. Vergeleken met het debuut is de Amsterdamse band in muzikaal en vocaal opzicht gegroeid, maar Welcome Break sprankelt gelukkig ook nog steeds en heeft de energie van een stel jonge honden. Pip Blom neemt de horde van het lastige tweede album met veel souplesse en kan met Welcome Break zomaar de wereld veroveren.

Welcome Break, het tweede album van de Nederlandse band Pip Blom, werd een maand geleden ook al eens aangekondigd, maar is nu gelukkig dan echt verschenen. Het is de opvolger van het in 2019 verschenen debuutalbum Boat, dat de belofte van twee eerder verschenen EP’s meer dan inloste en dat in Nederland, maar zeker ook in het Verenigd Koninkrijk op de juiste waarde werd geschat. Dat het debuut van Pip Blom hier en aan de andere kant van de Noordzee uitvoerig werd bejubeld was niet zo gek, want de Amsterdamse band grossierde op Boat in onweerstaanbaar lekkere popsongs.

Het is een lijn die wordt doorgetrokken op Welcome Break, dat een jaar geleden al werd opgenomen in Engeland. Het tweede album van Pip Blom heeft niet veel tijd nodig om indruk te maken. Welcome Break opent direct ijzersterk met het aanstekelijke maar ook stekelige You Don’t Want This, dat herinnert aan Bettie Serveert in haar jonge jaren.

Bij de Amsterdamse band draait nog altijd veel om Pip Blom zelf, die natuurlijk niet voor niets haar naam heeft gegeven aan de band. De Amsterdamse muzikante bepaalt met haar stem voor een belangrijk deel het geluid van de band, al mogen de gitaarlijnen van haar broer Tender Blom er ook zijn.

Vergeleken met het debuutalbum is Pip Blom beter gaan zingen en ook in muzikaal opzicht heeft de band stappen gezet. Welcome Break klinkt hechter en strakker dan het al zo verslavende debuut en staat vol met popsongs die zich na één keer horen in het geheugen hebben genesteld.

De leden van Pip Blom zijn stuk voor stuk jong, maar desondanks moet ik ook bij beluistering van Welcome Break denken aan de gitaarrock die in de jaren 90 werd gemaakt. Net als de gitaarrock uit dit decennium is Pip Blom niet vies van flink wat dynamiek. Welcome Break schakelt veelvuldig tussen hard en zacht en tussen langzaam en snel, wat het album voorziet van veel vaart. Het tweede album van Pip Blom klinkt zoals gezegd hechter en strakker, maar er zit ook wat meer avontuur verstopt in de verleidelijke maar ook stekelige songs van de Amsterdamse band.

De ritmesectie speelt degelijk en strak, waardoor vooral het gitaarwerk op het album de aandacht mag trekken. Het is hier daar lekker kronkelig gitaarwerk, maar wanneer in de refreinen het gas er op gaat, schuwt de band ook de voorzichtige gitaarmuren niet. Het past allemaal prachtig bij de zeer aangenaam in het gehoor liggende stem van Pip Blom, die met lekker veel energie zingt en haar stem mooi mee kan laten kleuren met de instrumentatie.

Op Welcome Break laat de Nederlandse band zoals gezegd groei horen, maar het album heeft gelukkig ook nog steeds de jeugdige onbevangenheid en energie die het debuut van Pip Blom zo leuk maakte. De Britse muziekpers, die het album deels vorige maand al recenseerde, vindt het allemaal weer geweldig en ook de Nederlandse muziekpers is overwegend positief.

Er valt wat mij betreft niets op af te dingen. Welcome Break is als een doos vol met kleurig versierde chocolaatjes. Je wordt al vrolijk als je de doos openmaakt en vervolgens smaakt alles even lekker. Welcome Break is zoet en verleidelijk, maar de verleidelijke chocolaatjes van Pip Blom blijken ook nog eens van een hoge kwaliteit. Wat een geweldige opvolger van het ook al niet misselijke Boat. Erwin Zijleman

avatar van AOVV
Vooral de zang vind ik hier erg goed. Aanstekelijke zanglijnen met veel gevoel, kudos voor Pip Blom! Het songmateriaal klinkt verder nogal eentonig, vind ik, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Met 40 minuten is de speelduur ook nog 'ns ideaal.

Fijn album, mag wat mij betreft best doorbreken.

3,5 sterren

avatar van VladTheImpaler
Erg fijn aanstekelijk album. Vooral het blokje vanaf Keep It Together t/m I Know I'm Not Easy to Like is erg sterk, met eerst genoemde ook als hoogtepunt van het album. De tijd zal moeten uitwijzen of deze nog verder kan groeien naar een 4*, voor nu een dikke 3,5*.

Leuk album. Begint sterk maar overtuigd niet tot het einde.

avatar van sj0n88
Een heel album Pip Blom is mij net te veel, maar er staan op dit album wel weer een paar heerlijke pareltjes. It Should Have Been Fun en I Know I'm Not Easy to Like krijgen zeker een plekje in een aantal van mijn playlists.