Malcolm Holcombe - Tricks of the Trade (2020)

Country / Folk

11. Tricks of the Trade
  12. Windows of Amsterdam *
  13. Shaky Ground
avatar van Lura
Het was voor mij flink balen toen november vorig jaar Tricks of the Trade alleen op vinyl verscheen. Vooral omdat voorganger Come Hell or High Water weer een ijzersterk album was. Een album waarop hij een groot aantal duetten zong met Iris DeMent. Gelukkig werd mijn ongeduldig wachten op een cd-versie beloond met deze luxe uitvoering. Alleen deze cd-versie wordt uitgebracht met de bonustrack Windows of Amsterdam. Deze keer verzorgen legende Mary Gauthier en diens levenspartner Jaimee Harris de achtergrondzang. De nog vrij jonge Harris debuteerde drie jaar terug nog glansrijk met Red Rescue, een van mijn favoriete albums van dat jaar. Een album van Malcolm is niet echt compleet zonder oudgedienden Dave Roe (bas) en Jared Tyler (gitaar). Dave bracht zijn zoon Jerry mee, die drums speelt op de meeste nummers. Van Jared en zijn nieuwe band Saugeye verscheen eerder dit jaar hun gelijknamige, fantastische album Saugeye. De prachtige cello van Ron de la Vega is te horen in Lenora Cynthia. De overige instrumenten worden bespeeld door Miles McPherson. De geweldige opener Money Train zet meteen de toon. Het bevat alles wat een Holcombe nummer nodig heeft. Het kenmerkende, excellente gitaarspel van Jared, uitstekend basspel van Dave, soulvolle zang en uiteraard de gedreven zang van Malcolm. Ook tekstueel is Malcolm nog altijd gedreven en bevlogen. Het misschien wel meest sociaal bewogen nummer van het album is Your Kin, een aanklacht tegen Trump’s toenmalige, rampzalige vluchtelingenbeleid. Regels als : “not a chance in a man made hell, for a mother at the border wails, where's the heart in a white man’s skin” spreken voor zich. Gelukkig weerhoudt een fragiele gezondheid Malcolm er niet van om aan de lopende band prachtige, gedreven albums als Tricks of the Trade uit te brengen. En ook gelukkig dat bevlogen mensen als Joanna Serraris, Nederlandse liefhebbers van zijn muziek hen in gelegenheid stelt om te genieten van zijn liveoptredens. Het album werd trouwens voortreffelijk geproduceerd door Jared, Dave en Brian Brinkerhoff. De afgelopen decennia heeft Malcolm een volstrekt authentieke en unieke sound ontwikkeld, die ik vanaf nu Holcombicana ga noemen. Malcolm levert met Tricks of the Trade andermaal een ijzersterk album af. Hopelijk zien we hem hier weer snel op de podia!

avatar van heicro
Muzikaal en tekstueel is het weer uitstekend, maar ben ik de enige die moeite heeft met zijn gorgelende stem? Het enige nummer dat 'aangenaam' klinkt is 'Into the Sunlight'.

avatar van Tonio
Ik ben bij Malcolm in 2012 'ingestapt' bij Down By The River. Prachtplaat. De albums daarna vond ik ook wel fijn om te horen, maar ik betrapte mij er op dat ik ze na een paar keer beluisteren niet meer draaide. En dat doe ik wel bij Down By The River.

Dan nu dit nieuwe album: ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog niet weet. Het klinkt allemaal fraai, maar zijn zang (en soms ook nog wat meer dan dat) begint nu wel heel erg op Tom Waits te lijken. Nu mag ik de gehele catalogus van Tom graag horen, maar ik blijf een beetje met het gevoel zitten van "we hebben al een Tom ...".

Afijn, het raakt mij dus niet meer zo als in 2012, maar ik zal het album de komende weken nog een paar keer beluisteren. Wellicht moet ik mijn eerste indruk dan bijstellen.