Bess Atwell - Already, Always (2021)

Folk / Pop
Label: Real Kind

1. Co-op (3:45)
  2. All You Can Do (3:04)
  3. Silver Fir (4:45)
  4. Dolly (2:55)
  5. Love Is Not Enough (3:23)
  6. How Do You Leave (4:28)
  7. Time Comes in Roses (3:11)
  8. Red Light Heaven (3:29)
  9. Olivia, in a Separate Bed (3:47)
  10. Nobody (2:28)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Bess Atwell - Already, Always - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Bess Atwell - Already, Always
De Britse muzikante Bess Atwell moet concurreren met een heel legioen aan jonge vrouwelijke singer-songwriters, maar dat moet lukken met het in muzikaal en vocaal opzicht zeer fraaie Already, Always

In weken met heel veel releases moet een album snel indruk maken om niet tussen wal en schip te vallen en indruk maken deed Bess Atwell met haar album Already, Always. Dat doet de jonge Britse muzikante in eerste instantie met haar warme en veelzijdige stem, die alle ruimte krijgt in de instrumentatie. Dat is bijzonder, want het tweede album van de Britse muzikante is voorzien van een warm en sfeervol geluid, dat de ruimte net zo mooi vult als de stem van Bess Atwell. Zoals zoveel van haar Britse soortgenoten heeft Bess Atwell een zwak voor Britse folk, maar ze kan ook uit de voeten in omliggende genres, wat een veelzijdig en zeer aansprekend album oplevert.

Tussen het release aanbod van deze week trof ik verrassend veel albums van jonge vrouwelijke singer-songwriters aan. Hieronder nogal wat voor mij onbekende namen en de nodige debuutalbums, waaronder Already, Always van de Britse singer-songwriter Bess Atwell, dat overigens na enig speurwerk haar tweede album blijkt.

Ik weet niet heel veel over deze Bess Atwell, buiten het feit dat ze op het Britse platteland opgroeide in een muzikale familie, dat haar album is uitgebracht op het label van de eveneens Britse singer-songwriter Lucy Rose en dat in het Verenigd Koninkrijk haar talent al enkele jaren wordt onderkend.

Er viel de afgelopen week zoals gezegd nogal wat te kiezen voor liefhebbers van vrouwelijke singer-songwriters, maar ik was vrijwel onmiddellijk gecharmeerd van het album van Bess Atwell. Already, Always is een album dat makkelijk verleidt met warme klanken en het al even warme stemgeluid van de jonge Britse muzikante.

Het is een stemgeluid dat in de openingstrack even doet denken aan dat van Lana Del Rey, maar het is wel Lana Del Rey die de blinkende lichten van Los Angeles heeft verruild voor het Britse platteland. De associatie met de Amerikaanse popprinses houdt overigens niet heel lang stand, want Bess Atwell beschikt over een stem die meerdere kanten op kan.

Already, Always gaat ook in muzikaal opzicht meerdere kanten op. In een aantal tracks gaat het album wat meer de kant van de pop op, maar Bess Atwell kan in een van de tracks ook uit de voeten met een vleugje triphop en laat zich hiernaast veelvuldig beïnvloeden door de Britse folk, zonder te vervallen in clichés. In alle genres waarin de jonge Britse muzikante opereert, kiest ze bovendien voor een warm en sfeervol geluid, dat de warmte van haar stem verder versterkt.

Voor een jonge muzikante heeft Bess Atwell een zeer volwassen album afgeleverd. Het is een album dat zich niet heel makkelijk laat vergelijken met albums van andere vrouwelijke singer-songwriters (heel soms hoor ik wat van Marika Hackman) en dat in muzikaal opzicht steeds weer andere wegen in slaat. De instrumentatie op het album is vol maar tegelijkertijd ook subtiel en bestaat uit meerdere lagen, waarin veel moois en bijzonders valt te ontdekken, als je de tijd neemt voor het ontdekken van dit album.

Ondanks alle lagen in de instrumentatie krijgt de stem van Bess Atwell altijd alle ruimte en dat is een wijs besluit. Het immers deze stem die het meest volwassen klinkt op Already, Always. De Britse muzikante vertolkt haar songs met veel precisie, gevoel en expressie, wat zorgt voor een album dat de aandacht makkelijk opeist, maar dat zich ook als een warme deken om je heen slaat.

Het is een album waarin zoals gezegd veel te ontdekken valt. Het geldt voor de veelzijdige stem van de Britse muzikante en de zeer fraaie instrumentatie, maar ook in tekstueel opzicht heeft Bess Atwell een interessant album afgeleverd. Het is een album dat dromerig, maar ook wat melancholisch klinkt, waardoor Already, Always je vaak nog even mee terug neemt naar de sfeer van de greep van de pandemie, die we hopelijk langzaam maar zeker achter ons laten.

Er verschijnen nogal wat albums deze weken, maar het zou doodzonde zijn als Already, Always van Bess Atwell zou ondersneeuwen. En ondertussen is de Britse muzikante natuurlijk ook een grote belofte voor de toekomst. Erwin Zijleman

avatar van Gladius
Ze tourt momenteel mee met Midlake, en ik zag haar dus gisteren het voorprogramma in Trix doen. Niet echt de muziek voor dat doelpubliek eigenlijk, beetje vreemd. Grappig die associatie met Lana del Rey, m'n metgezel dacht dat namelijk ook. Misschien de reden dat ze mij wel aanspreekt. Mijn aandacht heeft ze wel getrokken in ieder geval. Jammer dat ze geen merchandise mee heeft trouwens, ik dacht even vlot haar cd te kunnen scoren...